וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: התקיפה בסוריה יכולה לקרות בקרוב - או לא בקרוב בכלל

רויטרס וטל שלו

12.4.2018 / 19:16

אחרי שספג ביקורת על כך שגילה על בואה של מתקפה על משטר אסד בעקבות המתקפה הכימית, הכחיש נשיא ארה"ב כי חשף את לוח הזמנים וערפל את הצהרותיו. רוסיה האשימה את ישראל בהחרפת המצב בסוריה, אך ישראל השיבה: איראן היא שמערערת את היציבות

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ערפל היום (חמישי) את תכניותיו לנקום בסוריה בעקבות המתקפה הכימית בפרברי דמשק, ואמר כי "תגובה יכולה לקרות בקרוב, או לא בקרוב בכלל". הוא דחה את הטענות כי הוא חשף את תכניות הממשל, אחרי שאתמול איים כי "הטילים החדשים, היפים והחכמים" של ארצות הברית בדרך לסוריה.

"מעולם לא אמרתי מתי תקיפה בסוריה תתרחש", כתב טראמפ בטוויטר. "היא יכולה להיות בקרוב מאוד או לא בקרוב מאוד בכלל!. בכל מקרה, ארצות הברית, תחת ממשלי, עשתה עבודה נהדרת בלהיפטר מדאעש באזור. איפה 'תודה, אמריקה?".

לקריאה נוספת על המתיחות באזור
אסד הניף את דגל סוריה בפרברי דמשק: "מתקפה מערבית תחריף את המצב"
ארה"ב על התקיפה בסוריה: "יש כמה אפשרויות, טרם התקבלה החלטה"

נשיא ארה"ב טראמפ, 11 באפריל 2018. רויטרס
חוזר בו? טראמפ/רויטרס

ברקע המתיחות בין ארצות הברית לבין סוריה תקיפת הבסיס האווירי T4 במחוז חומס, שיוחסה לישראל על ידי רוסיה, סוריה ואיראן. משרד החוץ במוסקבה שב היום על הגינוי לישראל, שלא התייחסה לטענות, ואמר כי אותה תקיפה אווירית "מחריפה את המצב בסוריה".

גורם מדיני בישראל אמר בתגובה כי "מה שמערער את היציבות בסוריה זו התוקפנות האיראנית וניסיונה להתבסס צבאית בסוריה כדי לאיים על ישראל ומדינות אחרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
המשחתת האמריקנית "דונלד קוק" בים התיכון, אפריל 2018. רויטרס
מעלים כוננות. המשחתת "דונלד קוק" בים התיכון/רויטרס

הצהרותיו התקיפות של טראמפ מאז המתקפה הכימית הכניסה את סוריה, רוסיה ואיראן לכוננות גבוהה, אך גם הבית הלבן טשטש אמש את פרטי ההכנות האמריקניות והדגיש כי טרם התקבלה החלטה אם לצאת לפעולה צבאית.

שר ההגנה ג'יימס מאטיס, שנפגש עם טראמפ בבית הלבן אמש, אף הוא הביע טון זהיר יותר ואמר כי וושינגטון עדיין בוחנת את המידע המודיעני על התקיפה בדומא, שעברה היום סופית לידי המשטר.

בינתיים, המשחתת האמריקנית "דונלד קוק" כבר נמצאת בים התיכון, ואתמול יצאה מבסיס נורפורק המשחתת "באלקליי".

נשיא צרפת מקרון, 12 באפריל 2018. רויטרס
שוקל את כל האפשרויות. מקרון/רויטרס

כדי לקבל לגיטימציה בינלאומית, ארצות הברית מנסה לגייס מדינות נוספות לקראת פעולה אפשרית, ובריטניה וצרפת צפויות להצטרף אליה.

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי מכנסת היום את הממשלה לדיון בנושא, ואתמול דווח בטלגרף כי הממלכה שלחה צוללות למרחק שיגור מסוריה. עם זאת, בלונדון הבהירו כי טרם התקבלה הכרעה בנושא.

"אין עוד החלטה, הממשלה תתכנס בשעה 15:30 לדון על כך", אמר שר הברקזיט, דייוויד דייוויס. "המצב בסוריה מחריד, השימוש בנשק כימי הוא דבר שעל העולם למנוע", אמר, אך הוסיף: "למרות זאת, זאת סוגיה מאוד רגישה ועלינו לקבל החלטה בצורה מעמיקה וזהירה ביותר".

לפי ההערכות, מיי לא מעוניינת להעלות את הסוגיה לפרלמנט, אולם מנהיג האופוזיציה ג'רמי קורבין דרש מהממשלה היום להתייעץ עם הפרלמנט סביב ההחלטה.

ילד מקבל חמצן באמצעות מכונת הנשמה בעקבות התקפת גז רעיל בדמשק, סוריה. AP
עשרות נהרגו. ילדים שנפגעו בתקיפה הכימית/AP

בצרפת, הנשיא עמנואל מקרון אמר היום כי יש בידיו הוכחות לכך שמשטר אסד אחראי למתקפה, אך הוא יחליט אם לתקוף מטרות של המשטר אחרי שכל המידע הרלוונטי יתבהר. "נצטרך לקבל החלטות תוך כדי תנועה, כשנחליט שזהו הרגע היעיל ביותר", אמר מקרון, שהוסיף כי יש לאמת קודם כל את כל המידע. הוא הדגיש כי הוא נחוש למנוע את התדרדרות המצב לכדי עימות נרחב במזרח התיכון.

תמונות שפרסמו האיראנים מהבסיס המותקף בסוריה, 11 באפריל 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
תמונות שפרסמו האיראנים מהבסיס המותקף בסוריה, 11 באפריל 2018/מערכת וואלה! NEWS, --

רוסיה הזהירה בימים האחרונים כי יהיו "השלכות חמורות" לכל תקיפה בסוריה, והנשיא ולדימיר פוטין אמר אתמול כי המצב בעולם "מדאיג". שגריר רוסיה בלבנון אף איים כי כל טיל אמריקני שישוגר לסוריה יופל על ידי צבא רוסיה, ומקורות הירי יותקפו. דבריו הובילו את טראמפ להכריז כי "רוסיה, התכונני, הטילים בדרך".

עם זאת, יש גם סימנים למאמץ עולמי למנות עימות ישיר בין רוסיה למערב. הקרמלין הודיע היום כי קו התקשורת עם ארצות הברית, שהוקם כדי למנוע התנגשות בשמי סוריה, עדיין בשימוש.

(עדכון ראשון: 13:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully