וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ טרם קיבל החלטה לגבי סוריה; ישוחח עם מיי ומקרון

בתום פגישת המועצה לביטחון לאומי בנושא תקיפה צבאית בסוריה נמסר כי לא התקבלה החלטה סופית. ארה"ב ממשיכה לגייס שותפות לקראת פעולה אפשרית. ברשת CNBC דווח כי טראמפ בוחן תקיפת שמונה מטרות בסוריה

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

לקראת תקיפה בסוריה | כל העדכונים:

* טראמפ: נקבל החלטה על תקיפה בסוריה "בקרוב מאוד"
* שר ההגנה האמריקני: מאמינים שבדומא נערכה מתקפה כימית
* המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן קיימה דיון בנושא סוריה אך לא הגיעה להחלטה סופית
* דיווח: טראמפ בוחן תקיפת שמונה מטרות אפשריות
*רוסיה: התקיפה בבסיס T4 החריפה את המצב בסוריה
* גורם מדיני בירושלים: התוקפנות האיראנית מערעת את המצב בסוריה
* מיי תכנס דיון בממשלה בנושא ההיערכות בסוריה
* מקרון: נחושים למנוע עימות נרחב במזרח התיכון

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום (חמישי) כי בזמן הקרוב תתקיים פגישה בנושא תקיפה בסוריה וכי החלטות יתקבלו "בקרוב מאוד". זאת, בתגובה למתקפה הכימית בדומא שבפאתי דמשק בשבת, שבה נהרגו לפחות 50 בני אדם ועשרות נוספים נפצעו. ברשת CNBC דווח כי טראמפ בוחן תקיפת שמונה מטרות אפשריות על אדמת סוריה. על פי הדיווח, בין המטרות הנבחנות הן שני שדות תעופה, מרכז מחקר ומתקן לנשק כימי.

עם סיום פגישת המועצה לביטחון לאומי של הממשל האמריקני מסרה דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס כי טרם התקבלה החלטה סופית על פעולה נגד סוריה. "אנו ממשיכים להעריך את המודיעין שהתקבל ולקיים דיאלוג עם שותפותינו ובעלות בריתנו", הוסיפה. לדבריה, טראמפ ישוחח במהלך הלילה עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי על אודות המצב בסוריה.

"עדיין לא הגענו להחלטה בנוגע להוצאה לפועל של תקיפה צבאית", אמר מאטיס בשימוע בוועדת הכוחות המזוינים בבית הנבחרים. "כשאצא מכאן, אלך לפגישת המועצה לביטחון לאומי ושם נציג את האפשרויות השונות בפני הנשיא". מאטיס אמר במהלך השימוע כי הוא מאמין שאכן נערכה מתקפה כימית בדומא וכי נמשכים חיפושים אחר ראיות מוחשיות מהשטח. בתוך כך דווח הערב ברשת MSNBC כי בידי בכירים אמריקנים נמצאות דגימות דם ושתן של קורבנות התקיפה בדומא שמהם עולה כי אכן נעשה שימוש בכלור ובגז עצבים במהלכה.

שגריר רוסיה באו"ם וסילי נבנזיה הזהיר היום את ארצות הברית ובעלות בריתה מפני פעולה צבאית בסוריה. לדבריו, המצב בסוריה "מסוכן מאוד" והעדיפות העליונה היא להימנע מסכנת מלחמה. רוסיה שבה היום על גינויה כלפי ישראל, שאותה היא רואה אחראית לתקיפת בסיס חיל האוויר T4 במחוז חומס שבסוריה, בתחילת השבוע. בהודעת משרד החוץ במוסקבה נמסר כי אותה תקיפה "החריפה את המצב בסוריה".

גורם מדיני בירושלים מסר הערב כי "מה שמערער את היציבות בסוריה זו התוקפנות האיראנית וניסיונה להתבסס צבאית בסוריה כדי לאיים על ישראל ומדינות אחרות". אתמול שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וזה ביקש ממנו להימנע מצעדים שיפגעו בביטחונה של סוריה ויערערו את היציבות במדינה. נתניהו השיב לו כי ישראל לא תאפשר לאיראן להתבסס על אדמת סוריה.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: התקיפה בסוריה יכולה לקרות בקרוב - או לא בקרוב בכלל
טראמפ על המתקפה הכימית בסוריה: פוטין ואיראן תומכות ב"אסד החיה"
טראמפ על המתקפה הכימית בסוריה: נקבל החלטה חשובה בתוך יומיים

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ נואם בנושא תקיפה בסוריה, וושינגטון, 12 באפריל 2018. רויטרס
"החלטות יתקבלו בקרוב". טראמפ (צילום: רויטרס)/רויטרס

מוקדם היום שחרר טראמפ הצהרה מעורפלת, שלפיה "תגובה יכולה לקרות בקרוב, או לא בקרוב בכלל". בנוסף לכך, הוא דחה את הטענות כי הוא חשף את תכנית הממשל אחרי שאתמול איים כי "הטילים החדשים, היפים והחכמים" של ארצות הברית נמצאים בדרכם לסוריה. "ארצות הברית, תחת ממשלי, עשתה עבודה נהדרת בלהיפטר מדאעש באזור. איפה 'תודה, אמריקה?", הוסיף טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

בתוך כך הודיע הארגון למניעת הפצת נשק כימי כי פקחיו יגיעו בשבת לסוריה על מנת לחקור את המתקפה בדומא. על פי הודעת הארגון סוריה ורוסיה ביקשו את שליחת הפקחים למקום. ממשלת סוריה מסרה כי תראה במדינות המערב אחראיות לכל עיכוב בהגעת צוותי הפקחים. גורם במשרד החוץ בדמשק צוטט בתחנת הטלוויזיה הממלכתית כאומר שהמערב מבקש להפריע לעבודת הפקחים ולחקירת המתקפה הכימית.

נשיא סוריה אסד ויועצו של המנהיג העליון של איראן, 12 באפריל 2018. AP
נשיא סוריה בשאר אסד עם יועצו של מנהיג איראן חמינאי, אתמול בדמשק (צילום: אי-פי)/AP

הצהרותיו האחרונות של טראמפ הכניסו את סוריה, רוסיה ואיראן לכוננות גבוהה. כדי לקבל לגיטימציה בינלאומית, ארצות הברית מנסה לגייס מדינות נוספות לקראת פעולה אפשרית, ובריטניה וצרפת צפויות להצטרף אליה. ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה כי היא תכנס היום דיון ממשלתי בנושא, ואתמול דווח ב"טלגרף" כי הממלכה שלחה צוללות למרחק שיגור מסוריה. עם זאת, בלונדון הבהירו כי טרם התקבלה הכרעה בנושא.

בצרפת, הנשיא עמנואל מקרון אמר היום כי יש בידיו הוכחות לכך שמשטר אסד אחראי למתקפה, אך הוא יחליט אם לתקוף מטרות של המשטר אחרי שכל המידע הרלוונטי יתבהר. "נצטרך לקבל החלטות תוך כדי תנועה, כשנחליט שזהו הרגע היעיל ביותר", אמר מקרון, שהוסיף כי יש לאמת קודם כל את כל המידע. הוא הדגיש כי הוא נחוש למנוע את התדרדרות המצב לכדי עימות נרחב במזרח התיכון.

בהצהרה של משרד ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי נמסר כי טראמפ ומיי סיכמו להמשיך לעבוד יחד על תגובה בינלאומית לתקיפה הכימית בדומא. עוד נמסר כי מיי וטראמפ מסכימים שיש צורך בתגובה בינלאומית על מנת להרתיע מפני שימוש נוסף בנשק כימי בסוריה.

(עדכון ראשון: 19:09)

ילד מקבל חמצן באמצעות מכונת הנשמה בעקבות התקפת גז רעיל בדמשק, סוריה. AP
ילדים שחולצו מזירת המתקפה הכימית בדומא מחוברים למכונות חמצן (צילום: אי-פי)/AP
המשחתת האמריקנית "דונלד קוק" בים התיכון, אפריל 2018. רויטרס
המשחתת האמריקנית "דונלד קוק" בים התיכון, השבוע (צילום: רויטרס)/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully