וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על המתקפה הכימית בסוריה: פוטין ואיראן תומכות ב"אסד החיה"

נשיא ארה"ב הגיב בזעזוע לדיווחים על מותם של עשרות אזרחים בפרברי דמשק, ואיים כי נשיא סוריה "ישלם מחיר כבד". לאחר המתקפה הכימית הגדולה האחרונה לפני שנה, תקפה ארה"ב בסיס של המשטר. רוסיה מזהירה: יהיו השלכות חמורות

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ איים היום (ראשון) כי נשיא סוריה בשאר אסד "ישלם מחיר כבד" בעקבות המתקפה הכימית בפרברי דמשק, שבה נהרגו עשרות אזרחים. הוא הביע זעזוע ממותם של "ילדים ונשים רבים" במתקפה "חסרת היגיון", והאשים את רוסיה ואת איראן, בעלות בריתה של סוריה, בתמיכה "באסד החיה". לפני שנה תקפה ארצות הברית בסוריה בעקבות מתקפה כימית קטלנית נוספת, ויועץ בכיר של טראמפ אמר כי תיתכן תגובה דומה.

"אזור הזוועה נמצא בהסגר ומכותר על ידי צבא סוריה, מה שמונע אליו גישה מהעולם החיצון", כתב טראמפ, שהכריז לאחרונה על רצונו לסגת מסוריה, בטוויטר. "הנשיא פוטין, רוסיה ואיראן אחריות לתמיכה ב'אסד החיה'. יהיה לכך מחיר כבד. יש לפתוח מידית את האזור לסיוע רפואי ולחקירה. עוד אסון הומניטרי חסר היגיון. מחליא!".

אחרי שתקף באופן חריג את פוטין, טראמפ שב והאשים את קודמו בתפקיד, ברק אובמה, שלא מימש את איומיו לתקוף בסוריה אם ייעשה שימוש בנשק כימי. "האסון בסוריה היה נגמר לפני זמן רב ואסד החיה היה היסטוריה", כתב. ב-2013, הגיע אובמה להסכם עם פוטין ולפיו אסד ישמיד את מצבורי הנשק הכימי שלו, וכך ימנע תקיפה אמריקנית.

לקריאה נוספת בנושא
"יש כאן ריח חריף": משפחות שלמות נמחקו במתקפה בפרברי דמשק
דיווח: 70 הרוגים ומאות נפגעים במתקפה כימית של אסד בפרברי דמשק

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מהלך במדשאות הבית הלבן, וושינגטון, ארה"ב 5 באפריל 2018. רויטרס
מאיים לתקוף שוב. טראמפ/רויטרס

ממשלת סוריה מכחישה את הדיווחים ומאשימה את ארגון ג'יש אל-אסלאם, האחרון שנותר באזור, ב"המצאות" שנועדו לעכב את התקדמות הצבא. בטלוויזיה הממלכתית דווח בצהריים כי הושג הסכם לפינוי הלוחמים, תמורת שחרור שבויים, שאמור לצאת לפועל בתוך 48 שעות. הארגון לא אישר זאת.

רוסיה ואיראן התייצבו לצד סוריה. משרד החוץ במוסקבה דחה את הדיווחים כ"כוזבים" והזהיר כי כל פעולה צבאית שתינקט על בסיס "התירוצים המומצאים והבדויים הללו" עלולה להוביל להשלכות חמורות. "הזהרנו כמה פעמים לאחרונה מפרובוקציות מסוכנות כאלו, המטרה שלהן היא להגן על טרוריסטים וניסיון להצדיק שימוש זר בכוח חיצוני".

משרד החוץ של איראן מסר כי הדיווחים "אינם מבוססים על עובדות" וכי הם ניסיונות לשמש תירוץ לפעולה צבאית בסוריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
150 הרוגים במתקפה כימית בדומא שבסוריה; "משפחות שלמות נמחקו". רויטרס
ילדים שנפגעו במתקפה הכימית/רויטרס

מספר ההרוגים במתקפה עדיין לא ידוע, בשל חוסר היכולת של ארגונים עצמאיים להגיע לאזור הנצור. לפי חלק מארגוני הסיוע המקומיים, לפחות 49 בני אדם נהרגו ועוד מאות נפגעו מהגזים הרעילים. אחד מהם הוא ארגון ההגנה האזרחית, המכונה "הקסדות הלבנות", שבתחילה דיווח כי מניין ההרוגים הוא 150, אך עדכן את המספר כלפי מטה במהלך היום.

במהלך המתקפה, לפי העדויות, הושלכה חבית נפץ עם גז כלור על בית חולים, וחבית נפץ נוספת, שכללה סוגים שונים של גזים, כולל גז עצבים, פגעה במבנה סמוך. התושבים דיווחו כי משפחות שלמות נמחקו, כולל אלו שהסתתרו במרתפים מפני הפצצות המשטר, שהתחדשו בסוף השבוע אחרי הפוגה של כמה ימים.

על אף הכחשות דמשק, מאז תחילת המלחמה תיעדו חוקרי פשעי מלחמה של האו"ם 27 מתקפות כימיות שבוצעו על ידי המשטר. שש מתקפות נוספות שתועדו בוצעו על ידי המורדים ועל ידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). עוד לפני המתקפה אמש, דיווחה האופוזיציה בשבועות האחרונים על שימוש נרחב של אסד בגז כלור במהלך המתקפה ברוטה.

בשונה מגזי עצבים, כלור אינו נחשב לחומר אסור מאחר שיש לו גם שימושים אזרחיים, ולכן קשה יותר לעקוב אחרי שימוש צבאי שנעשה בו.

נשיא רוסיה, פוטין, שר הביטחון שויגו, נשיא סוריה, אסד, מבקרים בבסיס חיל האוויר במחוז לטקיה, סוריה  11 בדצמבר 2017. רויטרס
בעלי ברית קרובים. פוטין עם אסד, במהלך ביקורו בסוריה אשתקד/רויטרס

המתקפה הכימית על דומא, הפרבר האחרון שבידי המורדים באזור המכונה מזרח רוטה, אירעה קצת יותר משנה אחרי המתקפה הכימית באידליב, שבה נהרגו יותר מ-80 אזרחים שנפגעו מגז סארין. בתגובה, שיגרה ארצות הברית עשרות טילי שיוט לעבר הבסיס שממנו יצאה התקיפה האווירית של אסד, שהכחיש גם אז כי הוא עשה שימוש בנשק האסור.

תומאס בוסרט, היועץ לביטחון המולדת בבית הלבן, אמר היום כי "כל האופציות מונחות על השולחן" בתגובה למתקפה הכימית האחרונה. הוא אמר בריאיון לרשת ABC כי תיתכן פעולה צבאית אמריקנית, כולל שיגורי טילים, כמו אשתקד.

קורבנות התקפת הנשק הכימי בדמשק, סוריה. AP
במערב מגנים. גופות של נפגעים בתקיפה הכימית/AP

המתקפה על מזרח רוטה התחילה בפברואר, ובמהלכה נהרגו יותר מ-1,600 איש ועוד אלפים רבים נוספים נפצעו, לפי הארגון הסורי לזכויות אדם. מורדים ובני משפחותיהם התפנו בשבועות האחרונים משורת עיירות בפרברי דמשק, במסגרת הסכמים שהושגו בינם לבין צבא רוסיה וסוריה.

כיבוש דומא ישלים הישג אסטרטגי למשטר, ויסיר את האיום היומי על הבירה, שסופגת ירי רקטות ופגזים של המורדים. יהיה זה ניצחנוו הגדול ביותר של אסד מאז כיבוש חאלב בסוף 2016 ויותיר את המורדים מבודדים באידליב, שבצפון-מערב המדינה, ובאזור רמת הגולן.

גינויים ואיומים במערב

אל הגינויים והאיומים האמריקניים הצטרפו בעלות בריתה במערב, שהזהירו בחודשים האחרונים כי הן עשויות לפעול אם יוכח שאסד ממשיך להשתמש בנשק כימי.

שר החוץ של בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר כי יש לחקור את הדיווחים בדחיפות. "אנחנו נמצאים בקשר צמוד עם בעלות בריתנו בעקבות הדיווחים האחרונים", אמר. "אלו האחראים לשימוש בנשק כימי איבדו כל יושרה מוסרית ועליהם לשאת בתוצאות". הוא הזהיר את רוסיה שלא לחסום את החקירה, ברקע המתיחות בין לונדון למוסקבה סביב הרעלת המרגל לשעבר בגז עצבים.

שר החוץ של צרפת, זאן איב לה דריאן, קרא לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם. כשנשאל אם הממשלה עומדת מאחורי הצהרותיו של הנשיא עמנואל מקרון, ולפיהן הוא עשוי לפעול חד-צדדית בסוריה, השיב: "פריז לא מתחמקת מהאחריות שלה".

(עדכון ראשון: 16:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully