וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש כאן ריח חריף": משפחות שלמות נמחקו במתקפה בפרברי דמשק

8.4.2018 / 15:34

בין עשרות ההרוגים היו נשים וילדים רבים, שנפגעו בתקיפת בית חולים ומבנה סמוך במעוז המורדים האחרון באזור בירת סוריה. משטרו של אסד ממשיך בתקיפות באזור וטוען כי המורדים מסכימים להתפנות תמורת שחרור לוחמיהם השבויים. רוסיה יצאה להגנת סוריה

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

באחד הסרטונים שתיעדו את המתקפה הקטלנית בפרברי דמשק, שלפי האופוזיציה הסורית כללה שימוש בנשק כימי, נראות גופותיהם של כעשרה ילדים, נשים וגברים, חלק עם קצף בפיהם. "דומא, 7 באפריל. יש כאן ריח חריף", נשמע קול בסרטון.

ארגוני סיוע והצלה של האופוזיציה דיווחו היום על עשרות הרוגים ומאות נפגעים בתקיפה בדומא, אולם המספרים משתנים ושום ארגון חיצוני לא אימת את הדיווחים. ארצות הברית הזהירה כי אם אכן אירעה מתקפה כימית נוספת, תידרש תגובה בינלאומית מידית, אך רוסיה, המגבה את סוריה, הצטרפה להכחשות המשטר.

לפי דיווח בטלוויזיה הסורית, דמשק וג'יש אל-אסלאם, הארגון האחרון שנותר בדומא, הגיעו להסכם על פינוי המורדים תמורת שחרור הלוחמים שלהם המוחזקים בידי המשטר.

תומאס בוזרט, יועץ ביטחוני בבית הלבן, אמר כי "כל האופציות מונחות על השולחן" בתגובה למתקפה הכימית.

לקריאה נוספת על המתקפה
דיווח: 70 הרוגים ומאות נפגעים במתקפה כימית של אסד בפרברי דמשק

150 הרוגים במתקפה כימית בדומא שבסוריה; "משפחות שלמות נמחקו". רויטרס
הנפגעים סובלים מבעיות נשימה. ילדים שנפגעו במתקפה/רויטרס

בהצהרה משותפת של הארגון "האגודה הרפואית הסורית-אמריקנית" (SAMS) ושל ארגון ההגנה האזרחית, הפועל באזורים שבשליטת המורדים, מניין ההרוגים הוא 49. עוד נמסר כי כ-500 איש נוספים סובלים מבעיות בנשימה, מלאים בקצף בפיהם ומריחים מגז כלור.

מוקדם יותר, דיווח ארגון ההגנה האזרחית, המכונה "הקסדות הלבנות", על כ-150 הרוגים, אך עדכן את המספר כלפי מטה. הארגון הסורי לזכויות אדם אמר כי הוא לא יכול לאשר כי נעשה שימוש בנשק כימי.

משטרו של בשאר אסד, הנתמך בידי רוסיה, מכחיש מאז אתמול את הדיווחים ומאשים את המורדים בהפצת מידע כוזב לנוכח קריסתם בשטח. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, התקיפות האוויריות על הפרבר הגדול ביותר באזור, המכונה מזרח רוטה, נמשכו בשעות הבוקר.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
ילד שנפגע בתקיפה הכימית בדומא שבסוריה. -, מערכת וואלה! NEWS
ארה"ב קוראת לתגובה מהירה. עובד סיוע מפנה ילד שנפגע במתקפה/מערכת וואלה! NEWS, -

לפי האופוזיציה, במהלך המתקפה, הושלכה חבית נפץ עם גז כלור על בית חולים בדומא וחבית נפץ נוספת, שכללה סוגים שונים של גזים, כולל גז עצבים, פגעה במבנה סמוך. לפי SAMS, שישה בני אדם נהרגו בתקיפת בית החולים ועוד לפוחת 35 נהרגו בהפצצת המבנה, רובם נשים וילדים. מבין 500 הנפגעים, עוד שישה מתו בבית החולים.

ראאד א-סלאח, ראש ארגון ההגנה האזרחית, אמר לוואלה! NEWS כי היו לפחות שתי תקיפות בנשק כימי בדומא - אחת בגז כלור ואחת בגז לא מזוהה, שהשפעותיו חזקות יותר. "מתנדבי 'הקסדות הלבנות' עדיין מנסים לסייע לתושבים", הוסיף. "כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לחלץ אותם ברגל לאזורים אחרים מאחר שרוב כלי הרכב והמרכזים הרפואיים יצאו מכלל שימוש".

עשן מיתמר מבעיירה דומא לאחר תקיפת חיל האוויר הסורי. AP
עשן מיתמר מדומא אחרי תקיפות של המשטר/AP

הדיווחים הגיעו קצת אחרי יום השנה הראשון למתקפה הכימית באידליב, שבה נהרגו יותר מ-80 אזרחים ונפצעו עוד מאות, אחרי שנפגעו מגז העצבים סארין. בתגובה, תקפה ארצות הברית בעשרות טילי שיוט את הבסיס שממנו בוצעה התקיפה האווירית. מאז שב ממשלו של דונלד טראמפ על אזהרותיו כי שימוש בנשק כימי הוא קו אדום, איום שאליו הצטרפו גם צרפת ובריטניה.

מחלקת המדינה בוושינגטון הזכירה בתגובה לדיווחים את אותה מתקפה באידליב, ומסרה כי הממשל עוקב אחרי הדיווחים "המחרידים" מסוריה. "משטר אסד ובעלי בריתו חייבים לשאת באחריות ויש למנוע באופן מידי מתקפות נוספות", אמרה דוברת מחלקת המדינה הת'ר נוירט. "ארצות הברית קוראת לרוסיה לחדול מתמיכתה ולפעול יחד עם הקהילה הבינלאומית כדי למנוע מתקפות ברבריות נוספות בנשק כימי".

אל הגינויים הצטרפו הבוקר מדינות נוספות. משרד החוץ של בריטניה אמר כי הדיווחים "מדאיגים מאוד" וקרא "לחקירה דחופה ולתגובה של הקהילה הבינלאומית. אנחנו קוראים למשטר אסד ולבעלי בריתו, רוסיה ואיראן, לעצור את האלימות נגד אזרחים חפים מפשע".

בטורקיה, גינה משרד החוץ באנקרה בתקיפות את המתקפה. "יש חשד רב שהיא בוצעה על ידי המשטר, שלו עבר ידוע היטב בנשק כימי", נמסר. טורקיה תומכת במורדים, אך פועלת יחד עם רוסיה ועם איראן לסיום המלחמה.

(עדכון ראשון: 11:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully