וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ על המתקפה הכימית בסוריה: נקבל החלטה חשובה בתוך יומיים

9.4.2018 / 18:42

נשיא ארה"ב גינה את "המתקפה המרושעת" בפרברי דמשק, שבה נהרגו כ-60 אזרחים ואמר כי וושינגטון לומדת אם "רוסיה, איראן, סוריה - או כולן ביחד" אחראיות. "כל האופציות מונחות על השולחן"

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר הערב (שני) כי הוא יקבל "החלטה חשובה" ביחס למתקפה הכימית בסוריה בתוך יומיים. הוא גינה את "המתקפה המרושעת" בפרברי דמשק, שבה נהרגו כ-60 בני אדם ועוד מאות נפגעו.

בישיבה עם חברי הממשל, אמר טראמפ כי הוא משוחח עם בכירי הצבא כדי להכריע מי אחראי לתקיפה הקטלנית, שלפי ההערכות ייתכן שכללה גם גז עצבים. "נבדוק אם זו רוסיה, ממשלתו של נשיא סוריה בשאר אסד, איראן או כולן ביחד", אמר והוסיף בביקורת חריגה נגד נשא רוסיה: "ייתכן שפוטין אחראי".

הערב, מועצת הביטחון של האו"ם תתכנס כדי לדון במתקפה הקטלנית, שהחריפה את המשבר ביחסים בין המערב לרוסיה המזהירה מפני מתקפה צבאית נגד סוריה. במקביל, גורמים בכיר בממשל אמורים להתכנס בבית הלבן כדי לדון באפשרויות התגובה.

לקריאה נוספת בנושא
נכנעו אחרי המתקפה הכימית: המורדים החלו לעזוב את דומא המופגזת
דעת הקהל או קביעת כללי המשחק: השאלות סביב תקיפה אמריקנית בסוריה

ילד מקבל חמצן באמצעות מכונת הנשמה בעקבות התקפת גז רעיל בדמשק, סוריה. AP
ילדים שנפגעו במתקפה הכימית בדומא/AP

טראמפ הדגיש כי כל "האופציות נמצאות על השולחן", אחרי שאתמול איים כי אסד "ישלם מחיר כבד" בעקבות מתקפה כימית קטלנית נוספת. לפני קצת יותר משנה, תקפה ארצות הברית בעשרות טילי שיוט בסיס אווירי שממנו יצאה המתקפה הכימית באידליב, שבה נהרגו יותר מ-80 איש מגז סארין.

גורמים בממשל אמרו כי תיתכן תגובה דומה גם הפעם, כשצרפת עשויה להצטרף למהלך. הלילה שוחח טראמפ עם הנשיא עמנואל מקרון, והשניים סיכמו לשוחח שוב בעוד יומיים ולהאיץ את שיתוף הפעולה בין וושינגטון לפריז כדי לוודא מי אחראי למתקפה הכימית.

מוסקבה התייצבה יחד עם איראן לצד ממשלת סוריה ואמרה כי אין הוכחות לכך שהיה שימוש בנשק כימי בדומא. שר החוץ סרגיי לברוב טען היום כי מומחים רוסים ועובדי סיוע ביקרו בפרבר, שממנו החלו להתפנות הלילה המורדים בעקבות הסכם כניעה שעליו חתמו עם המשטר בחסות רוסיה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
הנשיא דונלד טראמפ ומלאניה טראמפ במלון טראמפ אינטרנשיונל, 7 באפריל 2018. GettyImages
מתייעץ עם ראשי הצבא. טראמפ/GettyImages

גופים בינלאומיים בהובלת הארגון למניעת נשק כימי (OPCW) מנסים לקבוע מה בדיוק אירע בדומא ביום שבת האחרון. גורמים בממשל האמריקני אמרו כי טרם התקבלה מסקנה חד-משמעית אם המתקפה בוצעה על ידי כוחותיו של אסד. לפי ההערכות, היה שימוש בגז עצבים, אך לדברים נדרשות הוכחות נוספות כדי להכריע בעניין.

לפי OPCW, שבסיסו בהאג, אנשים ככל הנראה נחנקו למוות משילוב של סארין ושל כלור. לפי איגוד ארגוני הסיוע הרפואיים (UOSSM), לפחות 60 בני אדם נהרגו במתקפה. ד"ר מוחמד, רופא מקומי שצוטט על ידי האיגוד, הנפגעים במתקפה השתעלו דם, תסמין שלא נראה במתקפות כימיות קודמות.

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, נפגש עם חיילי הצבא הסורי במזרח גוטה. רויטרס
מרגיש בטוח. אסד בסיור בפרברי דמשק/רויטרס

שר ההגנה האמריקני, ג'יימס מאטיס, אמר מקודם יותר כי הוא לא שולל פעולה צבאית, כמו תקיפות אוויריות, אם תוכח אשמת המשטר. הוא האשים את רוסיה בכך שנכשלה בהתחייבויותיה להבטיח כי סוריה השמידה את מצבורי הנשק הכימי שלה, בהתאם להסכם שנחתם ב-2013 תחת ממשלו של ברק אובמה בעקבות מתקפה כימית קטלנית אחרת בפרברי דמשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully