וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעת הקהל או קביעת כללי המשחק: השאלות סביב תקיפה אמריקנית בסוריה

8.4.2018 / 23:07

על רקע התמונות הקשות מפרברי דמשק, ארגוני הביון מצויים במרוץ נגד הזמן כדי למצוא הוכחה לכך שאסד תוקף בחומרים כימיים אסורים נגד אזרחים. בינתיים במערכת הביטחון הישראלית עוסקים באפשרות שטראמפ יתקוף בתגובה בסוריה, ובעיקר בסיבות שיניעו אותו לתת לכך אור ירוק

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

בארגוני המודיעין הזרים וגם בישראל פועלים במשך תקופה ארוכה לאיתור מידע בנוגע לשימוש שמבצע נשיא סוריה בשאר אסד בנשק כימי נגד אזרחים בארצו. על רקע התמונות הקשות של נפגעים מפרברי דמשק, האתגר הגדול הוא להוכיח מעל לכל ספק שאכן מתבצע שימוש בחומר אסור לפי אמנת הנשק הכימי CWC (Chemical Weapons Convention) למניעת הפצה, יצור, אגירה ושימוש בכלי נשק כימיים.

אסד, כך טוענים מומחים, עושה שימוש בכלור - חומר קטלני אך מוגבל בהיקף - שלא נמנה על רשימת החומרים האסורים. החשש בקרב אותם ארגוני מודיעין וארגוני זכויות אדם שעוקבים אחר ההתקפות הוא שבמקרים בהם היקף ההרוגים והנפגעים גדול במיוחד, אסד פועל לשילוב בין חביות כלור המוטלות ממטוסים וגז סארין, האסור על פי אמנה, כדי לתעתע בארגוני המודיעין. עם הפרסום בדבר הרג אזרחים באמצעות חומרים כימיים, החל מרוץ אחרי הזמן כדי להוכיח את טענות גורמי אופוזיציה, לפיהן אסד השתמש בחומר הכלול ברשימת האמנה, וברשותו מאגרי נשק כימי אותם הסתיר מפקחי האו"ם. הבית הלבן הודיע במקביל כי אם אכן יתברר שנעשה שימוש בנשק כימי, ארצות הברית תדרוש את תגובת הקהילה הבינלאומית.

לקריאה נוספת בנושא:
חופשי לרצוח: אסד מרגיש בטוח - ומסמן למורדים את עתידם בנשק כימי
טראמפ על המתקפה הכימית בסוריה: פוטין ואיראן תומכות ב"אסד החיה"

עשן מיתמר מבעיירה דומא לאחר תקיפת חיל האוויר הסורי. AP
עשן מיתמר בדומא לאחר התקיפה/AP

לפי הערכות במערב, אם ארגוני המודיעין יאמתו את החששות וישיגו הוכחות חד משמעיות לכך, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ יהיה חייב להגיב בתקיפות. ניתן להעריך כי בכל פעולה משמעותית שיבצע צבא ארצות הברית בסוריה, ייעזרו הכוחות השונים במודיעין המצוי ככל הנראה בישראל, אודות הפעילות של צבא סוריה ומיקומי סוללות ההגנה האוויריות.

עוד באותו נושא

דיווח: 70 הרוגים ומאות נפגעים במתקפה כימית של אסד בפרברי דמשק

לכתבה המלאה
ילד שנפגע בתקיפה הכימית בדומא שבסוריה. -, מערכת וואלה! NEWS
חילוץ ילד שנפגע בתקיפה בדומא שבסוריה, היום/מערכת וואלה! NEWS, -

במקרה שכזה, ישראל מצפה שמשרד ההגנה האמריקני יתריע בזמן על המתקפה ויעדכן בצינורות המקובלים על האופן בו יפעל צבא ארצות הברית, באופן שיאפשר לה להיערך בהתאם. תקיפות אלו מכניסות את ישראל ושאר המדינות באזור לדריכות, שכן יש בהן יכולת להביא לכדי תגובה של סוריה או גורמים מהציר הרדיקלי.

בתקופת מתח שכזו - מערכות ההגנה האוויריות של צה"ל נכנסות לדריכות, כדי להיערך לאפשרות שישוגרו טילים לעורף ישראל. זהו תרחיש בסבירות נמוכה ממנו אסד מעוניין להימנע, אך בסוריה פועלים לא מעט גורמים שליליים. תקיפה מסיבית של ארצות הברית בסוריה מעמידה במבחן לא רק את צבא אסד, איראן וחיזבאללה, אלא גם את צבא רוסיה שפועל במרחב וצפוי לראות בתקיפת יעדים בסוריה ללא תיאום מולו מעין השפלה. זאת במיוחד אם התקיפות יפגעו במאמץ הרוסי לייצב את משטרו של אסד ולבנות מחדש את כוחו כדי להשיב לו שליטה בחלקים גדולים מהמדינה.

דונלד טראמפ על נסיגת חיילים מסוריה: "אני רוצה להחזיר את החיילים הבייתה". רויטרס
יתקוף כדי לרצות את דעת הקהל? טראמפ/רויטרס

השאלה הגדולה עמה מתמודדת מערכת הביטחון, עוסקת בתרחיש לפיו יתברר שאסד אכן תקף באמצעות חומר כימי אסור: האם טראמפ יתקוף בסוריה כדי לרצות את דעת הקהל העולמית? או שמא יעשה זאת כדי לקבוע כללי משחק חדשים בכל מה שקשור לשימוש בנשק כימי נגד אזרחים.

בתוך כך, לפי פרסומים זרים, בספטמבר 2017 תקף חיל האוויר הישראלי מרכז פיתוח נשק כימי בחמאת שבסוריה. התקיפה הסתיימה ללא תגובה של צבא סוריה. כמו כן, התקיפה בוצעה 70 ק"מ מבסיס צבאי רוסי שמפעיל את אחת ממערכות ההגנה האוויריות המתקדמות בעולם: S-400. חשוב לציין, כי למרות הפסקת ייצור וחלוקת ערכות מגן לאזרחים, צה"ל מחזיק בכשירות לחימה תחת התקפות של נשק כימי וביולוגי בדגש על הפעילות בגבול הצפוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully