וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשי לרצוח: אסד מרגיש בטוח - ומסמן למורדים את עתידם בנשק כימי

8.4.2018 / 20:04

על אף שנשיא סוריה כבר קרוב להכרעת המערכה בפרברי דמשק, הוא השתמש בנשק הרעיל כי אין מי שיפריע לו לעשות זאת וגם במחשבה להמשך הלחימה. על אף שתיתכן תקיפה אמריקנית מוגבלת, אסד מאותת לקני ההתנגדות האחרונים מה יעלה בגורלם

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

ההודעה של ארגון ג'יש אל-אסלאם, שמנהל את הלחימה באזור מזרח רוטה, בעיירה דומא שנמצאת לא הרחק מדמשק, מסבירה את הסיבה להחלטה של צבא אסד לעשות שוב שימוש בנשק כימי נגד אזרחי המדינה. על פי דיווחים בתקשורת הערבית, ג'יש אל-אסלאם הודיע כי הוא מוכן לנהל משא ומתן עם המשטר הסורי על הפסקת אש - נוספת - בלחימה.

מצבם של המורדים באזור של היה בכי רע עוד לפני אותה הפצצה בנשק כימי מהלילה, אך ניתן לשער שלתמונות הקשות ומספרי הנפגעים העצומים כתוצאה מפגיעת אותו גז מסתורי, עשו את שלהם. המורדים מבינים שאין ביכולתם לשרוד פיזית את המשך הלחימה מול הצבא הסורי. מנגד, נשאלת השאלה מדוע דחוף היה לאסד וצבאו לתקוף כעת בנשק כימי בחזית שממילא ההכרעה בה קרובה. לכך יש כמה תשובות.

עוד בוואלה! NEWS:
ד"ר אבשלום קור ונועם גרשוני: רשימת מדליקי המשואות המלאה
בכירים בליכוד: השרה רגב מטרפדת את הפשרה בעניין טקס המשואות
נסראללה על ההפגנות בעזה: "סטירה חזקה לעסקת המאה של טראמפ"

עשן מיתמר מבעיירה דומא לאחר תקיפת חיל האוויר הסורי. AP
העשן המיתמר לאחר התקיפה בדומא/AP

ראשית, כי הוא יכול. כלומר, נשיא סוריה מבין שלנוכח ההצהרה של נשיא ארצות דונלד טראמפ כי בכוונת וושינגטון להסיג את כוחותיה ובקרוב מסוריה, אין מי שיעמוד בדרכו. הרוסים מעניקים לו גיבוי צבאי ומדיני מלא, האיראנים וחיזבאללה עמו ממילא, ואין שום גוף מדינתי שיכול להוות משקל נגד למוסקבה או אפילו לטהראן בתחרות על עתיד סוריה. בשאר יודע שהוא חופשי לטבוח, לרצוח, להפציץ ולהשמיד כל קן התנגדות, קטן כגדול. גם אם במקרה הצורך משמעות הדבר, להשתמש (שוב) בנשק כימי.

ייתכן שהדבר יעלה לו בכמה טילי טומהוק אמריקניים, שינחתו על בסיס כזה או אחר של כוחותיו בסוריה, אך מעבר לכך, ברור שהאמריקנים לא יעשו דבר. מועצת הביטחון של האו"ם לא תפעל כל עוד הרוסים מגבים את אסד, והקהילה הבינלאומית היא מונח חסר משמעות בזירה המזרח תיכונית (מלבד בהקשר לישראל).

אסד מפר את הסכם התפרקות סוריה מנשק בלתי-קונבנציונלי, שאליו הגיעו ממשל אובמה, רוסיה ודמשק לאחר המתקפה הכימית הגדולה בקיץ 2013. אבל למי אכפת. בשבוע שעבר דווח ב"הארץ" כי צבא סוריה הכניס כוחות גם לאזורים שאסור לו לפעול בהם בגזרת רמת הגולן - כי הוא יכול ואין מי שיעצור אותו.

עוד באותו נושא

טראמפ על המתקפה הכימית בסוריה: פוטין ואיראן תומכות ב"אסד החיה"

לכתבה המלאה
נשיא סוריה, בשאר אל אסד, ביקר במוצבים צבאיים במזרח רוטה ושוחח עם חיילים. רויטרס
מבין שאין מי שיעמוד בדרכו, אסד/רויטרס

הסבר נוסף הוא שהשימוש בנשק כימי צפוי לקצר לא רק את הלחימה בגזרת דומא, אלא להוות גורם משמעותי בקבלת ההחלטות של המורדים גם באזור אידליב ואם בגזרת רמת הגולן. כבר כעת ברור שהמהלכים הבאים של הצבא הסורי יכוונו לשתי הגזרות הללו בניסיון לטהר את סוריה כולה ממורדים. התמונות של אותן נשים וילדים עם קצף יוצא מפיהם מעבירות מסר למורדים באשר הם: כך עלול להיות גורלכם אם תחליטו להילחם במשטר.

150 הרוגים במתקפה כימית בדומא שבסוריה; "משפחות שלמות נמחקו". רויטרס
לפי דיווחים, משפחות שלמות נמחקו/רויטרס

ועוד נקודה אחרונה שקשורה לסוגיה הפלסטינית. קשה שלא לתהות מה תהיה תגובת העולם לתמונות הזוועה הללו שמתקבלות מאז אמש מדומא. כל כך הרבה דווח ונאמר בתקשורת המערבית על אירועי רצועת עזה ועל כך שתשעה פלסטינים נורו למוות על ידי כוחות צה"ל במהלך יום שישי האחרון. אתמול אף התקיימה הפגנה של כמה אלפי בני אדם בלונדון נגד ישראל במחאה על אירועי עזה. השאלה אם אותם אלפים יצאו לרחובות ואותם כלי תקשורת ידווחו גם על אותה מתקפה כימית נפשעת שמספר ההרוגים בה נע בין 41 ל-150.

דיווחים על מתקפה כימית של צבא סוריה באזור דומא. מערכת וואלה! NEWS
ילד שנהרג בתקיפה בדומא/מערכת וואלה! NEWS

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully