וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא ניגוד עניינים, לא הפרת אמונים, ולא מרמה": כך קרס תיק חסן

29.3.2018 / 14:25

הפרקליטות סברה כי הרשעתו של יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד לשעבר כמעט ודאית. למרות זאת, בית המשפט פירק את טענות התביעה בזו אחר זו ומתח ביקורת על הליך גיוס עדי המדינה. "ניסיון להסיק מהשערות נסיבתיות קשר לביצוע עבירה", סיכם השופט את טענות התביעה

צילום: שי מכלוף, עריכת וידאו: ניר חן

בית המשפט המחוזי בבאר שבע החליט היום (חמישי) לזכות את יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל אשדוד אלון חסן מכל האישומים נגדו. חסן וחמישה מעורבים נוספים נאשמים בשוחד, מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים, הלבנת הון ועבירות נוספות. במרכז הפרשה עמדה התקשרות פסולה לכאורה עם חברת "דנה לוגיסטיקה" שבעליה מקורבים לחסן.

הפרקליטות טענה בכתב האישום כי חברת "הופס", השייכת לחסן, מכרה חומר ניקוי לנמל באמצעות חברה אחרת, בשם חברת "קליר" שתיווכה במכירה כדי לעקוף מניעה משפטית למכירה, ולהסתיר ניגוד עניינים בו מצוי חסן. עוד נטען כי חסן ידע שהצעות המחיר שתגיש חברת קליר יהיו הזולות ביותר ויזכו, וכי הכספים שקיבלה חברת קליר מחברת הנמל, הועברו לחברת הופס שבבעלותו, בניכוי עמלה בגובה 10%.

עוד בוואלה! NEWS:
אדלשטיין לח"כים: הכנסת תחרים את טקס המשואות אם נתניהו ינאם
הנשק - טלפון סלולרי: הרג שחור בידי המשטרה מסעיר את קליפורניה
"פלש באובססיביות לסיפוק דחפיו": אישום נגד מדליף סרטוני העירום

אלון חסן לשעבר יו"ר וועד העובדים בנמל אשדוד על רקע הנמל, ינואר 2017. ראובן קסטרו
זיכוי מכל האישומים. חסן/ראובן קסטרו

השופט יואל עדן כתב בפסק דינו כי "מהראיות עולה שהמכירה של החומר מחברת הופס לחברת קליר הייתה עסקה שאיננה תיווך. חברת הופס או חסן לא היו מעורבים באופן כלשהו בביצוע המכירה של החומר על ידי חברת קליר לנמל".

עוד הוסיף השופט כי "נערכו בדיקות מקיפות בנמל על ידי כל הגורמים הרלבנטיים וכי אין כל מניעה וכל פעילות ישירה של חברת הופס אל מול הנמל. לא הוכחה כל מרמה, לא הוכחה הפרת אמונים ולא הוכח ניגוד עניינים. לא הוכח ביצוע מעשה במסגרת התפקיד, וגם אם נראה בכך ביצוע מעשה במסגרת התפקיד, אין הוא עולה כדי היסודות שהוגדרו לעבירת מרמה והפרת אמונים", כתב עדן בהחלטתו.

האישום השני כלל ארבע פרשות שבשלוש מהן התקשרות של חברת "דנה" עם גורמי חוץ המבצעים פעילות בנמל. לפי טענת הפרקליטות, פעולותיו של חסן נעשו כדי לקדם כניסת חברה שנטען כי בן דודו, שותף בה, לתוך הנמל, למתן שירותים לחברות חיצוניות העובדות בנמל. השופט כתב כי "אין כל ראייה לכך שחסן ביצע פעולה, באופן ישיר או באופן עקיף, לעידוד התקשרות עם חברת דנה, או ליצירת מצב דברים לפיו תועדף חברת דנה. הפעילות של חסן לא הייתה תוך ניגוד עניינים, לא תוך הפרת אמונים, ולא תוך מרמה".

עוד באותו נושא

פרשת נמל אשדוד: בית המשפט זיכה את אלון חסן מכל האישומים נגדו

לכתבה המלאה
נמל הדרום באשדוד. אפריל 2016. לירון מולדובן
השופט דחה את טענות הפרקליטות בכל הפרשות. נמל אשדוד/לירון מולדובן

בפרשת "כי"ל דשנים" טענה פרקליטות המדינה כי חסן ובן דודו סחטו את אנשי החברה, על מנת שחברת כי"ל תעבוד עם חברת דנה, ואף הייתה דרישת שוחד. השופט טען כי "לא הוכח מאומה מטענות אלו. הוכח, בראיות, בדברים שנאמרו על ידי אנשי כי"ל עצמם, כי לא היה כל איום".

השופט עדן הוסיף כי "הראיות שעליהן מבקשת המדינה לבסס עבירות סחיטה באיומים כוללות דברים של עד שעדותו אינה אמינה, דבריו עוברים שינויים, ואינם מתיישבים עם דברים כתובים, מוקלטים, ועדויות אחרות. אין זה ברור כיצד לא ניתנה הדעת לאותה התנהלות של העד האמור ולתכתובות דואר אלקטרוני".

עוד האשימה הפרקליטות את חסן בכך שיצר קשר בין חברת "שמן" לחברת דנה, בדרכי מרמה הפרת אמונים ושוחד. חברת שמן הייתה לקוח פוטנציאלי לנמל, שנחשב כלקוח אסטרטגי. השופט הדגיש כי "הניסיון להסיק מ'השערות נסיבתיות' קשר לחברת דנה, נעדר ראייה. הבאת חברת שמן לנמל הייתה ענין עצמאי, מנותק, ולא קשור לחברת דנה, והייתה בבחינת אינטרס של הנמל".

השופט: "עד המדינה שינה את גרסתו מהקצה אל הקצה"

השופט יואל עדן החליט לזכות את חסן, ובהחלטתו מתח ביקורת חריפה נגד הפרקליטות, בעיקר בכל הקשור לגיוס עדי המדינה בתיק. "רב הנסתר על הנגלה. המסכת של הפעילות העבריינית חובקת היבשות של עדי המדינה, לא נחקרה חקירה של ממש, העובדות שבבסיס טענותיהם לרקע לביצוע השורה הארוכה של העבירות הקשות שהם מודים בביצוען, לא נחקר לעומקו", כתב השופט.

עדן הוסיף בביקורתו על הפרקליטות וכתב כי "בהינתן מצב דברים זה, ומעל הכל משנעלמת מעינינו הסיבה האמיתית להסכמתם של עדי המדינה להפוך לכאלו, ולשנות גרסתם מהקצה לקצה, קיים קושי להגיע למסקנה, ברף הנדרש במשפט פלילי. זאת בפרט כשגיוס עדי המדינה ככאלו נעשה תוך העדר תיעוד של הדברים שנאמרו על ידי ערן מלכה, ראש צוות החקירה, לעד המדינה המרכזי מבין השניים בפעילות הפלילית".

גזר דין לערן מלכה, בית משפט מחוזי ירושלים. ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
עד המדינה שינה גרסתו עקב השיחה עם ראש צוות החקירה. מלכה/נועם מושקוביץ

השופט תיאר את הנסיבות התמוהות שבהן חתמו עדי המדינה על ההסכם. "עד המדינה מוצא אל מחוץ לחדרי החקירות, נלקח אל מחוץ למשרדי היחידה החוקרת, לפרדס, בליווי ראש צוות החקירה וחוקר נוסף. ראש צוות החקירה מלכה, לוקחו הצידה, מנהל עמו שיחה שאין לגביה כל תיעוד, והחוקר השני לא שמע את תוכנה. בעקבות שיחה זו, משנה עד המדינה את גרסתו וגישתו מהקצה אל הקצה, כך על פי עדותו שלו. עד המדינה, באופן מוזר, לא זוכר את תוכן השיחה, אין בפנינו כל הקלטה, מזכר או תרשומת כלשהי על תוכן אותה שיחה".

חסן חש הקלה רבה לאחר זיכוייו ואמר כי טען "מהיום הראשון שאני חף מפשע ושזו עלילה ומאבקי כוחות". הוא הוסיף כי "בית המשפט זיכה אותי מהאשמות שהאשימו אותי. עד היום האחרון לא היה לי ספק שאני חף מפשע ושאני לא אוותר. יכול להיות שאני דפוק בראש או מזן אחר אבל אני לא מוכן להודות בפשעים שלא עשיתי, גם אם אני אשב 20 שנה בבית סוהר. עו"ד אשר אוחיון, פרקליטו של חסן, מסר כי "לא היה כדבר הזה בישראל - אדם שנאשם במאות עבירות חמורות שנקבע כי לא ביצע אף אחת מהן". לדבריו, "חמש שנים של עוול שלא יתואר הסתיימו היום".

עו"ד עמית בר, פרקליטו של רונאל פישר, אמר בתגובה לזיכוי של חסן: "זו הוכחה מוחלטת לכך שרונאל נתן לחסן ייעוץ מעולה לאורך כל הדרך. מטעמי חיסיון אנחנו לא יכולים לפרט כמובן, אבל ברור שמי שהנחה את חסן לאורך החקירה ועוד לפניה היה רונאל וצוות המשרד שלו שליוו את חסן כמעט מהיום הראשון. עכשיו ברור לכולם שכל השמועות והרכילות הזדונית על רונאל כאילו פגע בחסן, הם תוצאה ישירה של שקרים של עדי המדינה, בהם ערן מלכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully