וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת נמל אשדוד: בית המשפט זיכה את אלון חסן מכל האישומים נגדו

29.3.2018 / 11:48

יו"ר ועד העובדים לשעבר נאשם בכך שאפשר לחברה פרטית שבבעלות מקורביו לפעול בתוך הנמל, ואף פעל לכך מול הלקוחות בתמורה ל"שקט תעשייתי". השופט יואל עדן: "המדינה לא עמדה בנטל המוטל עליה". בשנה שעברה הורשעו שני מעורבים אחרים וחברת "דנה לוגיסטיקה" במסגרת הסדר טיעון

צילום: שי מכלוף ויניר יגנה, עריכה: שניר דבוש

בית המשפט המחוזי בבאר שבע החליט היום (חמישי) לזכות את יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל אשדוד אלון חסן מכל האישומים נגדו. חסן וחמישה מעורבים נוספים נאשמים בשוחד, מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים, הלבנת הון ועבירות נוספות. במרכז הפרשה עומדת התקשרות פסולה עם חברת "דנה לוגיסטיקה" שבעליה מקורבים לחסן, לעיתים תוך ניצול מעמדו במסגרת תפעול נמל אשדוד בין השנים 2010 עד 2013.

השופט יואל עדן אמר בפתח הדיון כי המדינה "לא עמדה בנטל המוטל עליה". לדבריו, "נערכו בדיקות מקיפות בנמל באשר לחלק מהאישומים ונעשתה גם בדיקה על ידי מבקר פנים שקבעה כי אין כל מניעה. חברת הנמל לא ראתה בכך כל פסול ולא הוכחו ניגוד עניינים ולא הפרת אמונים".

עוד קבע השופט כי באישום הנוגע לפעולותיו של חסן בעניין חברת "כיל" נמצאו עדויות לא אמינות וכי מחומר הראיות עולה כי פעל באופן לגיטימי. "לא הוכחו איום וסחיטה או שוחד כלפי מי מעובדי 'כיל', אין כל בסיס לאיומים", הוסיף.

לדבריו, "האופן שבו התבצעו העסקאות שנטען כלפיהן כי מדובר בעבירות שוחד התבררו כעסקאות אמת, כעסקאות כלכליות שנעשו לאחר התייעצות עם גורמים רלוונטים. התצהירים שנטען כי הם תצהירי שקר, הוכח כי הם תצהירי אמת".

השופט עדן אף מתח ביקורת על הפרקליטות וקבע כי מצא בתיק "פרשנות יתר למעשים שניתן לפרשם גם כחסרי גוון פלילי". עוד קבע כי "היה צריך לבחון את הדברים בהקשרם ולתת להם את הפרשנות ההגיונית" וכי בכל הקשור ל"טענות המתמקדות באווירה, שמועות וריח לא טוב" שהועלו בתיק יש לזכור כי "חוש הריח אינו יסוד ביסודות עבירה".

הכרעת דין לאלון חסן יו"ר ועד העובדים לשעבר בנמל אשדוד, מחוזי ב"ש, 29 במרץ 2018. שי מכלוף
זוכה מכל האישומים. חסן/שי מכלוף
"לא היה כדבר הזה בישראל - חמש שנים של עוול שלא יתואר הסתיימו היום"

השופט עדן הוסיף כי עד המדינה בפרשה "שינה את גרסתו מקצה לקצה", אבל הגרסה הראשונה שמסר לא צורפה לתיק החקירה. "פרקליטים מלווים היו חלק מהחקירה ועולה השאלה האם נעשה בירור בעניין זה? לא מעט חקירות לא תועדו כראוי", הוסיף.

עו"ד אשר אוחיון, פרקליטו של חסן, מסר כי "לא היה כדבר הזה בישראל - אדם שנאשם במאות עבירות חמורות שנקבע כי לא ביצע אף אחת מהן". לדבריו, "חמש שנים של עוול שלא יתואר הסתיימו היום".

חסן עצמו בירך על הזיכוי והוסיף כי האמין בחפותו "המון שנים". לדבריו, עתה "אלך הביתה ואנוח קודם כל, ואז אראה מה צעדי הבאים".

עוד באותו נושא

"עשיתי טעויות, הייתי אטום": אלון חסן מכה על חטא

לכתבה המלאה
בית המשפט זיכה את אלון חסן, יו"ר ועד העובדים לשעבר, מכל האישומים נגדו. יניר יגנה
חסן בדיון/יניר יגנה

בחודש מרץ 2016 הגישה פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע את כתב האישום נגד חסן ונגד המעורבים הנוספים - מנכ"ל הנמל לשעבר שוקי סגיס, מקורביו של חסן, אורי ויניב בלטר ודוד חסן, וכן חברת "דנה לוגיסטיקה". על פי כתב האישום, הנאשמים פעלו יחד במסגרת תפעול נמל אשדוד בשנים המצוינות על מנת "לקדם את תועלתו הכספית והאישית של אלון חסן ושל מקורביו". בכתב האישום נטען כי סגיס וחסן אפשרו לחברה הפרטית לפעול בתוך נמל אשדוד.

עוד נטען בכתב האישום כי הנאשמים פעלו במרמה מול לקוחות הנמל כדי לקדם את שירותיה של חברת "דנה לוגיסטיקה" בתחום פיקוח ובקרה, בתמורה ל"שקט תעשייתי", להגדרתם, שיאפשר את פעילות החברות בנמל ללא שביתות וללא עיצומים. בתוך כך, שולמו לחברה עשרות מיליוני שקלים, לעתים תוך סחיטה באיומים. סכומים אלה שימשו חלק מהחשודים לעסקאות בינלאומיות של סחר בדלק גנוב והלבנת הון.

פרשה נוספת שתוארה בכתב האישום נוגעת לחברת "הופס", שהייתה בבעלותו של חסן. על פי כתב האישום, הוא פעל, לעיתים תוך הפעלת לחץ ובמרמה, כדי להבטיח שהצעות המחיר של החברה יזכו במכרזי הנמל. החברה סיפקה באופן קבע חומרי ניקוי לנמל בהיקף שהגיע לכמיליון שקלים. בנוסף נטען כי המנכ"ל דאז סגיס ידע על הנעשה, ונמנע מלעצור זאת.

נמל אשדוד, אוגוסט 2015. לירון מולדובן
נמל אשדוד/לירון מולדובן

עם האחים בלטר וחברת "דנה לוגיסטיקה" גובש הסדר טיעון, שבמסגרתו הודו הצדדים, שהיו שותפים לעסקיו של חסן, והורשעו בקשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. במסגרת ההסדר, שאושר בינואר 2017 על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע, על יניב בלטר נגזרו 18 חודשי מאסר בפועל ועל אחיו, אורי בלטר, נגזרו שישה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות.

לאחר הדחתו ניסה חסן להוביל מהלך לעריקת עובדי הנמל להסתדרות הלאומית ברקע הרפורמה שמוביל שר התחבורה ישראל כץ, שאותה הוא כינה דורסנית. בפברואר 2017 קבע בית הדין הארצי לעבודה בראשות הנשיא יגאל פליטמן כי ההסתדרות הכללית תמשיך לייצג את עובדי הנמל. זאת, במסגרת דיון שנערך לבקשת ההסתדרות הכללית להוצאת צו מניעה נגד מהלך זה. ניסנקורן תקף את המהלך שהוביל חסן ואמר כי "חבל על התנהגות לא אחראית, שרק מביאה להפרד ומשול בין העובדים. לא אתן לגורמים קיצוניים להרוס את נמל אשדוד ולפגוע בעובדי הנמל הנאמנים".

(עדכון ראשון: 10:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully