וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדלשטיין לח"כים: הכנסת תחרים את טקס המשואות אם נתניהו ינאם

29.3.2018 / 23:04

יו"ר הכנסת פנה לעובדי המשכן במכתב על רקע המחלוקת בדבר השתתפות ראש הממשלה בטקס ביום העצמאות, והזהיר כי הדבר "ימחק את אופיו הלאומי". ח"כים בקואליציה ובאופוזיציה גיבו את אדלשטיין, אך השרה רגב תקפה: התנגדות מוזרה. השר בנט הציע פשרה: רה"מ ינאם בטקס פרסי ישראל

עריכה: נועה לוי צילום וידאו: שי מכלוף, ניב אהרונסון צילום סטילס: ראובן קסטרו

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין פנה היום (חמישי) לחברי הכנסת ולעובדי המשכן ואמר כי ייתכן שהכנסת לא תשתתף בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות ה-70 - זאת אם ייערכו שינויים שיאפשרו לראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום, כחלק מכוונתה של שרת התרבות מירי רגב לשנות את אופי הטקס המסורתי.

"לא לכבודי אעשה ולא לכבוד בית אבא אעשה, אלא לכבוד הכנסת שבה מיוצגת החברה הישראלית על כל מגזריה, עדותיה וגווניה, היא זו שבאופן מסורתי הובילה את הטקס המיוחד הזה - באחדות, בכבוד ובממלכתיות", כתב אדלשטיין.

אדלשטיין כתב כי "בימים האחרונים עלתה מחדש ההצעה של יו"ר הוועדה לסמלים וטקסים, השרה רגב, לבצע שינויים מהותיים בטקס הדלקת המשואות המסורתי המתקיים בהר הרצל. אם אכן הדבר יתממש, תהיה זו לראשונה מאז קום המדינה פגיעה באירוע ממלכתי ביותר על לוח השנה, שבעיני רבים הוא מעין מקדש מעט ישראלי". אדלשטיין הדגיש כי "במידה והכנסת לא תהיה המייצגת היחידה בטקס, לצערי הכנסת ואנשיה לא יוכלו לקחת בו חלק".

עוד בוואלה! NEWS:
שני פלסטינים חצו את גדר המערכת בצפון רצועת עזה - ונעצרו
המחבל מאריאל נאשם ברצח איתמר בן גל: "זיהה יהודי - ודקר"
בן 45 נעצר בחשד שהתחזה לחוקר בתיק 4000 ומסר מידע כוזב למעורבים

כנס ליכוד, אווניו, קריית שדה התעופה, 31 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
מתנגד לשינויים בטקס. אדלשטיין/ראובן קסטרו

בהמשך, ביקש אדלשטיין לנמק את החלטתו וכתב: "כמי שפועלים יחד עמי בבית הזה כבר תקופה ארוכה, אני מרגיש שעלי להסביר לכם את ההחלטה. בכוונת מכוון מעולם לא היה טקס הדלקת המשואות נחלת שבט זה או אחר בחברה הישראלית. הוא אהוב כל כך דווקא מכיוון שהוא מגלה את מה שלפעמים בלהט היומיום נסתר מעינינו: שהחברה שלנו היא רקמה אנושית אחת, שהישגיה הכבירים נובעים מרוח הלכידות שנושבת בה".

יו"ר הכנסת הוסיף: "לכן, דווקא הכנסת, בה מתאספים נציגיהם של כל איש ואישה בישראל. אדלשטיין הבהיר כי אין ספק בעיני כי אם יימחק אופיו הלאומי, תצא האש מן המשואות ותלבה את המחלוקות בינינו, המשוועות למנוחה. לכך לא נוכל לתת יד".

עוד באותו נושא

אדלשטיין מול רגב: הקרב על הנאום בטקס הדלקת המשואות מתחדש

לכתבה המלאה
יו?ר הכנסת אדלשטיין במכתב לח?כים ולעובדי הכנסת: ייתכן והכנסת לא תיקח חלק פעיל בטקס הדלקת המשואת, 29 במרץ 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
"אני מרגיש שעלי להסביר לכם את ההחלטה". מכתבו של אדלשטיין לח"כים/מערכת וואלה! NEWS, --

שרת התרבות מירי רגב תקפה את דבריו של אדלשטיין על הטקס ואמרה כי התנגדותו לנאומים "מוזרה". לדבריה, המכתב שהוציא הוא "מכבסת מילים שלא מצליחה להסיר את כתם ההתנגדות" שהביע. רגב ציינה כי טקס המשואות "מנוהל ומאורגן על ידי ממשלת ישראל. העובדה שהממשלה כיבדה את יו"ר הכנסת לאורך השנים, אינה הופכת את הטקס לאחד מהטקסים של הכנסת. אותה ממשלה, באמצעות ועדת שרים לענייני סמלים וטקסים בראשה אני עומדת, החליטה השנה - שבה אנו מציינים 70 שנות עצמאות, כי יכבדו את המדינה בנאומיהם נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת והמנהיג של המדינה הבכירה ביותר מבין אלו שתגענה".

עוד ציינה שרת התרבות כי בניגוד לדבריו של אדלשטיין "לא יהיה כל שינוי מהותי ולא ייפגע בכהוא זה אופיו הלאומי של הטקס" וכי "טקס שבו יופיעו נכבדים אלה מחזק את אופיו הממלכתי והלאומי". לדבריה נאום ראש הממשלה לא יפגע בממלכתיות הטקס. "הרי בכל שנה משודרת בסרטון ברכתו של ראש הממשלה. כנראה שליו"ר הכנסת מפריעה נוכחותו הפיזית של ראש הממשלה בטקס ולא נאומו", הוסיפה. "אני שומעת אזרחיות ואזרחים רבים בימים האחרונים - אף אחד לא מצליח להבין את ההתנגדות, ההתנהלות ומכבסת המילים הזו של אדלשטיין, הטוענת כי בהגעת נשיא המדינה וראש הממשלה יש פגיעה בממלכתיות ובאחדות הטקס".

ואולם, למרות טענתה של רגב על השתתפותו של ריבלין בטקס, בבית הנשיא טרם התקבלה הזמנה לנאום או להשתתף באירוע או הודעה רשמית של ועדת השרים לענייני טקסים וסמלים.

הערב פנה שר החינוך נפתלי בנט במכתב לנתניהו, בו הציע פשרה במחלוקת. על פי הצעתו, באופן חד פעמי תתאפשר חריגה מהפרוטוקול, כך שראש הממשלה יהיה הנואם המרכז בטקס הענקת פרסי ישראל, כאשר לאחריו יישא בנט דברים בפני הקהל. "עלינו לקיים את חגיגות יום העצמאות כאירוע מאחד ולא מפלג", כתב בנט. "אני קורא לך לקבל הצעה זו מתוך רצון לאפשר את קיומן של החגיגות ברוח אחדות וממלכתיות".

בליכוד קראו לאדלשטיין: "יולי אל תפגע בביבי"

ביממה האחרונה מופצת בקרב חברי ליכוד עצומה נגד אדלשטיין, תחת הכותרת "יולי - אל תפגע בביבי". העצומה דורשת ממנו להודיע - תוך 24 שעות - כי הוא מזמין את נתניהו לנאום. "אנו חברי תנועת הליכוד, התנועה שיו"ר מפלגתה העלה אותך לגדולה כשמינה אותך כאיש אמון מטעם התנועה לתפקיד יו"ר הכנסת, חרף ביקורות ולחצים. אנו מבקשים ממך לא להשיב רעה תחת טובה. דווקא בתקופה זו נדרשת מאתנו כחברי ליכוד לחזק את יו"ר המפלגה ויו"ר התנועה בכל דרך. יש מספיק משמיצים ומכפישים את ראש הממשלה ומשפחתו", נכתב בעצומה. "זה ממש לא הזמן לנהוג כך. אנא ממך אל תלך שולל אחרי לחצים תקשורתיים ואל תמכור את כבודו של ראש הממשלה בנזיד עדשים בשעה גורלית זו, ואל תלך שולל אחרי עצות אחיתופל". על העצומה חתמו כבר יותר מאלף איש.

העימות סביב טקס הדלקת המשואות התחדש השבוע כשבשיחה סגורה שהתקיימה אתמול עם מרכז ההסברה, המפיק את הטקס, אדלשטיין אמר שאם הוא והכנסת לא ייצגו, כמו בכל שנה, את הטקס בהר הרצל, אז הוא ומשמר הכנסת לא יוכלו להגיע. רגב, בתגובה, תקפה את אדלשטיין ואמרה שהוא "הופך את הטקס הממלכתי להתנצחות אישית וקטנונית". אדלשטיין השיב לה כי "צר לי ששרת התרבות מנסה לפגוע בפעם הראשונה בתולדות המדינה בטקס שהוא הביטוי המזוקק והיפה של עם ישראל ושל הישראליות".

מירי רגב בישיבת ממשלה, 11 במרץ 2018. מארק סלם, ידיעות אחרונות, מערכת וואלה! NEWS
"אדלשטיין הופך את הטקס הממלכתי להתנצחות אישית וקטנונית". רגב/מערכת וואלה! NEWS, מארק סלם, ידיעות אחרונות

מדובר בעימות שהחל כבר בשלהי השנה שעברה, כשרגב הודיעה שהיא מתכוונת לכלול - לראשונה אי פעם - נאום של ראש הממשלה בטקס הדלקת המשואות, שפותח מדי שנה את חגיגות יום העצמאות ומנוהל על ידי יו"ר הכנסת ומשמר הכנסת, ולשבור את המסורת של הדלקת המשואות כטקס של הכנסת שבו הדמות הבכירה ביותר היא יו"ר הכנסת.

רגב תכננה לערוך טקס בינלאומי, ולהזמין אליו מנהיגים מכל רחבי העולם בהם גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועוד. ההחלטה עוררה זעם וביקורת גדולה אצל אדלשטיין, שהעביר מסרים קשים בנושא ללשכת ראש הממשלה ואף איים שלא להגיע לטקס. בסופו של דבר לשכת נתניהו הודיעה כי לא יגיע לטקס, משיקולי אבטחה, לאחר שהובן שההיערכות הביטחונית לקראת הגעתו של ראש הממשלה עשויה לפגוע במשפחות השכולות המתאחדות עם יקיריהן בערב יום הזיכרון בבית הקברות בהר הרצל.

הרמת כוסית של הליכוד לכבוד חג הפסח, ביתן 2, גני התערוכה, תל אביב 22 במרץ 2018. ראובן קסטרו
הודיע בעבר כי לא ישתתף בטקס - ושינה את דעתו. נתניהו/ראובן קסטרו

אולם, בשבועות האחרונים רגב חזרה לקדם את הרעיון שראש הממשלה - וגם נשיא המדינה ראובן ריבלין - ינאמו בטקס. לדברי מקורביו של אדלשטיין הוא "הרגיש חובה" להודיע להם מבעוד מועד כדי לא להרוס להם ולאזרחים את הטקס וכדי שמפיקי האירוע יוכלו להכין חלופה.

רגב תקפה את אדלשטיין ואמרה כי "הר הרצל אינו נחלה פרטית שלו ובכל הכבוד זה לא טקס אישי והעניינים האישיים צריכים לרדת מסדר היום. גם משמר הכנסת איננו המשמר המלכותי של אדלשטיין". אדלשטיין, לעומת זאת, השיב לה כי "טקס הדלקת המשואות הוא טקס של כל אזרחיה של מדינת ישראל ולכן הכנסת, שמייצגת את כל חלקי העם, היא הרשות היחידה שיכולה לתת לכך ביטוי וכך נהוג מקום המדינה. טקס הדלקת המשואות הוא אחד המסורות היפות והמאחדות שלנו ומי שייפגע בו - יחבל באחד הערכים הישראלים הכי יפים ומרגשים שיש לנו".

הכנות לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל הערב, 1 במאי 2017. נועם מושקוביץ
טקס הדלקת המשואות, בשנה שעברה/נועם מושקוביץ

ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה התייחסו למכתבו של אדלשטיין וחיזקו את דבריו. יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד אמר כי "לנתניהו קרה משהו. נתניהו שאני מכיר לא היה פוגע בטקס ממלכתי בשביל רווח פוליטי או נאום בטלוויזיה. זו לא הבמה שלו, זו הבמה של עם ישראל. סיעת יש עתיד תומכת ומחזקת את יו"ר הכנסת בעמדתו לשמור על הממלכתיות וכבוד הכנסת". 

לפיד הוסיף כי "אפילו את הטקס הכי ממלכתי ומאחד ראש הממשלה נתניהו ועושי דברו מנסים להפקיע לצרכים פוליטיים. טקס המשואות הוא רגע נדיר של איחוד ישראלי וכל כוחו בכך שאינו פוליטי ואינו שייך לאף מפלגה. אנחנו מאמינים ומקווים שטקס הדלקת המשואות הלאומי יישמר של כל עם ישראל".

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) אמרה כי טקס הדלקת המשואות הוא אירוע מכונן לכל אזרחי ישראל. לדבריה, "האירוע במתכונתו הנוכחית נערך כך שנים רבות ואין שום סיבה לשנותו. אני מחזקת את דבריו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ואם יחליט שלא לקחת חלק בטקס, גם אני לא אשתתף". היא הוסיפה כי "אין סיבה שארוע ממלכתי וחשוב זה יהווה סלע מחלוקת, לצערי יש לנו מספיק כאלו בחברה הישראלית".

ח"כ עמר בר-לב (המחנה הציוני) כתב בטוויטר כי "אדלשטיין, במאמץ רב, מחזיק את עמודי הממלכתיות והדמוקרטיה המתפוררים לנגד עינינו". לדבריו, זאת, ממש רגע לפני שנתניהו חוצה גבול שלא יוכל לחזור בו - פגיעה בטקס הכי חגיגי והכי ישראלי שלנו, בשל חשיבות עצמית ותחושת הכל-מגיע-לי מיותרת".

אדלשטיין התייחס בטוויטר לתגובות שקיבל: "‏אני מבקש להודות מקרב לב לעשרות ח"כים ומאות אזרחים שיצרו עימי קשר היום וחיזקו את הכנסת ואותי". הוא הוסיף כי "מסורת היא דבר חשוב שיש לשמור עליו, כל שכן שהיא יפה ומאחדת".

(עדכון ראשון :12:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully