וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צלצול השכמה לצה"ל: חדירת הפלסטינים היא הסלמה של "המלחמה בגדר"

25.3.2018 / 12:36

בתקופה האחרונה מנסה חמאס לנצל את רצון הצבא לשמור על יציבות בגבול רצועת עזה ולהימנע מפתיחת מערכה נוספת - ומגביר את החיכוך עם הכוחות בקרבת גדר המערכת. ברקע החדירה אתמול והניסיון להצית את הכלים ההנדסיים בקרבת הגדר בצה"ל נערכים להפגנות "יום האדמה" בגבול עזה

צילום: כלי תקשורת ערביים

הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט ביקר ביום חמישי שעבר באוגדת עזה בפיקודו של תת-אלוף יהודה פוקס במטרה לבחון את רמת המוכנות של הכוחות במרחב בכלל ובפרט על הגבול עם רצועת עזה לקראת הפגנת הענק בסוף השבוע הקרוב שמתכנן חמאס וצפוי לכלול בה הפתעות.

אולם, התקרית אתמול שבה חדרו ארבעה פלסטינים לשטח ישראל וניסו להצית כלים הנדסיים באחד מאתרי העבודות על הגדר היא עדות נוספת לתופעת הפרצות בגבול שצה"ל מתמודד איתה בתקופה האחרונה. המעקב הקבוע של חמאס וניתוח השטח שהוא מבצע מאפשרים לפעיליו את היכולת לזהות נקודות תורפה בהיערכות הצבא בגבול ולהגיע עד לגדר המערכת באין מפריע ואף לחצות אותה - וכמו בתקרית האחרונה לחזור לאחר מכן לשטח הפלסטיני כאילו שום דבר לא קרה. לא ברור אם כוח שריון שעבר בקרבת מקום הבחין בכלל בארבעה שחדרו אל ישראל.

לקריאה נוספת:
מציאות קודרת בגבול עזה: מתחילת 2018 כל חודש פיגוע מטען
קיסם למדורה: הפיצוץ בעזה והפגנות הענק שמביאים את המתח לשיא
שבועיים אחרי תקרית הדגל: מטען נוסף נוטרל על גדר המערכת בדרום הרצועה

ארבעה פלסטינים חדרו לישראל וניסו לחבל בעבודות של צה"ל בגבול עזה 24.03.18. -, מערכת וואלה! NEWS
תקרית חמורה. תיעוד החדירה אתמול/מערכת וואלה! NEWS, -

התקרית שהוגדרה "חמורה ביותר" אף גררה את צה"ל להגיב בתקיפת יעדי חמאס מהאוויר בסמוך לחצות, באזור רפיח. ארבעת הפלסטינים שניסו להצית את הכלים יכלו באותה מידה להיות חוליית חטיפה הממתינה לסיור צבאי או כוח איכותי שיכול היה להסתער על יישוב - והתוצאות הרות האסון היו ברורות. הארבעה לא היו צריכים להשתמש במנהרה, אלא פשוט להתקרב בחוכמה ברגל ולבצע את משימתם.

עוד באותו נושא

בתגובה לחדירה מעזה ולפגיעה בכלים ההנדסיים: צה"ל תקף ברפיח

לכתבה המלאה

לחמאס לא חסרות סיבות לקרוא תיגר על צה"ל

ביקור הרמטכ"ל באוגדת עזה נועד לא רק לאשר פרטים קטנים או לזהות פערים אלא בעיקר להבין באופן בלתי אמצעי אם הנחיותיו מתקיימות בפועל בשטח, ולשם כך אין תחליף לסיור שכזה. איזנקוט יודע כי על אף שבעימות אפשרי עם חיזבאללה צה"ל עלול להיתקל באויב עוצמתי - הסיכוי להידרדרות גבוה יותר בגבול רצועת עזה. לכן, את ביקור השטח הראשון שלו כרמטכ"ל, לפני שלוש שנים, ערך באוגדת עזה - כמעין העברת מסר למטה הכללי.

למרות הדריכות והמוכנות של הכוחות באוגדת עזה החליט חמאס לאחרונה לדרדר את היציבות בגבול ולהגביר את החיכוך עם צה"ל. בפיקוד הדרום קוראים לכך "המלחמה על הגדר". זה התחיל בהפגנות של מאות פלסטינים בכמה מוקדים, כמעט מדי יום ובעיקר בסופי שבוע. בשלושת החודשים האחרונים הונחו והופעלו שלושה מטעני חבלה סמוך לגדר, בממוצע מטען מדי חודש. שני חיילי צה"ל נפצעו קשה בתקריות אלה ואיש אינו יודע כמה מטעני חבלה הונחו מתחת לאפו של הצבא בגבול עזה וטרם הופעלו.

ביקור ברמטכ"ל גדי איזנקוט באוגדת עזה. דובר צה"ל
אין תחליף לסיור בשטח. איזנקוט בביקור באוגדת עזה/דובר צה"ל

בתקריות נוספות בגדר ניסו אנשי חמאס להפעיל טילי נ"ט אל עבר כוחות צה"ל, פתחו בירי מנשק קל ואף באש מקלעים נגד כלי טיס של חיל האוויר. על פי הנתונים שמציגים מקורות בפיקוד דרום, חמאס מורתע באופן יחסי ומוכן ליטול סיכונים בשל מצבו המדיני-כלכלי-ביטחוני. לא חסרות סיבות שיסבירו את קריאת התיגר של חמאס על צה"ל.

חיילים בגזרה אף מספרים כי בשבועות האחרונים ראו שימוש גובר ברחפנים בצד הפלסטיני בקרבת הגדר. לצה"ל אין באמת מה לעשות נגד התופעה פרט לשמירה על ערנות, ומעקב אחר הכלים, במקרה שהם מתקרבים לגבול עם ישראל. חמאס אף אוסף מודיעין בדרך קבע, לרבות באמצעות תצפיות חשאיות וגלויות, ניידות ונייחות; מצלמות על גבי תרנים המוצבים מול עיני כוחות הסיור בגזרה ואף פעילים לבושים בגדים אזרחיים הרכובים על גבי אופנועים או כלי רכב, שחלקם ניצבים בהתרסה מול חיילי צה"ל.

צה"ל נושא עיניים להפגנות "יום האדמה" בסוף השבוע הקרוב

יחידות הצבא בגזרת אוגדת עזה צמצמו בשנה האחרונה את "שטח הפנים" על הגבול, ואף הקטינו את כמות הכוחות ואת היקף נוכחותם בשל החשש מהתקפות מצדה השני של גדר המערכת. זאת, בניגוד למדיניות שהייתה נהוגה בעבר בגזרת האוגדה, בתקופה שבה פיקד עליה תת-אלוף (במיל') צ'יקו תמיר שטען כי רק נוכחות כוחות בגבול והגברת הפעילות בקרבתו, לרבות גביית מחיר בדמות נפגעים לחמאס, ירתיעו את הארגון מלפעול באזור.

תיעוד: כלים הנדסיים של צה"ל חופרים בגבול הרצועה בניסיון לאתר מנהרות. מערכת וואלה! NEWS
כלים הנדסיים של צה"ל בסמוך לגדר המערכת ברצועת עזה/מערכת וואלה! NEWS

אך הזמנים השתנו וחמאס מבין שצה"ל הגדיר כאחת המשימות הראשונות שלו במרחב פיקוד דרום את סיום בניית החומה התת-קרקעית והגדר העילית החדשה, לצד המוכנות למלחמה. מטרת הצבא בגזרה היא ליצור יציבות ביטחונית שתמנע עיכובים במגה-פרויקט ההנדסי.

משפט מוכר שנאמר בכל קורס פיקוד בצה"ל גורס כי "קו המגע עם האויב לעולם ייפרץ", אך השאלה שצריך כל מפקד לשאול את עצמו היא "האם אתה מוכן לכך ומה תהיה תגובתך?". לתקרית אתמול יש פוטנציאל להשפעה אסטרטגית על הזירה, והיא צפויה להביא לתקריות דומות נוספות.

עיני הצבא בשלב זה נשואות לעבר הפגנת הענק בסוף השבוע הקרוב, לקראת "יום האדמה", שלבטח לא תכלול רק שלטים וקריאות זעם נגד ישראל. בתוך כך יתכנס היום הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לדון במתיחות ברצועת עזה ובהיערכות לקראת "צעדת המיליון" המתוכננת לסוף השבוע.

תאריכים נפיצים מול הפלסטינים. נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
תאריכים נפיצים מול הפלסטינים/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully