וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החילופים בבית הלבן: טראמפ הודיע על יועץ חדש לביטחון לאומי

23.3.2018 / 4:03

נשיא ארצות הברית הודיע בחשבון הטוויטר שלו על מינויו של השגריר באו"ם לשעבר ג'ון בולטון, מתנגד חריף להסכם הגרעין, במקום הרברט מקמאסטר. אלה הם החילופים השניים בתפקיד היועץ לביטחון לאומי, לאחר הדחתו של מייקל פלין בשנה שעברה

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (שישי) כי היועץ לביטחון לאומי, גנרל הרברט מקמאסטר, יסיים את תפקידו. במקומו ייכנס לתפקיד ג'ון בולטון, הידוע בגישה נצית בהרבה בהשוואה ליועץ הנוכחי, ומי שתומך בביטול הסכם הגרעין עם איראן.

בולטון שימש כשגריר ארצות הברית באו"ם בשנים 2005-2006, והיה תת-שר החוץ בשנים 2001-2005, בתקופת ממשל ג'ורג' בוש הבן. מינויו מגיע כחודש לפני תאריך היעד שבו אמור טראמפ לקבל החלטה לגבי הישארותה של ארצות הברית צד בהסכם הגרעין.

טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "שמח להכריז כי בולטון יהיה היועץ לביטחון לאומי החדש שלי. אני אסיר תודה על שירותו של מקמאסטר, שעשה עבודה יוצאת מן הכלל ותמיד יישאר חברי". עוד הוסיף טראמפ כי ההעברה הרשמית בתפקיד תתקיים ב-9 באפריל.

עוד בוואלה! NEWS:
יסבך את טראמפ? סגן ראש ה-FBI המודח מחזיק במזכרי פגישות עם הנשיא
ארה"ב: התובע הכללי פיטר את סגן ראש ה-FBI לשעבר
טראמפ: "מעוניין להעיד בפני התובע המיוחד בחקירת קשרי רוסיה"

נשיא ארה"ב טראמפ והיועץ לביטחון לאומי מקמאסטר בבית הלבן, יוני 2017. רויטרס
מקמאסטר לצד טראמפ/רויטרס

בהצהרתו אמר טראמפ כי הגנרל מקמאסטר שירת את המדינה יותר מ-30 שנים ו"הוא זכה בקרבות רבים, והאומץ והקשיחות שלו הם יוצאים מגדר הרגיל. הוא הנהיג את המועצה לביטחון לאומי באופן שעזר לממשל להשיג דברים נהדרים עבור הביטחון הלאומי של ארצות הברית".

טראמפ הוסיף כי מקמאסטר "עזר לפתח את מדיניות הביטחון 'אמריקה תחילה', הוא עזר לשקם את הבריתות שלנו במזרח התיכון, להכות בדאעש, להביא את צפון קוריאה אל שולחן המשא ומתן, ולחזק את השגשוג של מדינתנו. אני מודה לו ולמשפחתו ומאחל להם כל טוב".

עוד באותו נושא

מתי תעצור רכבת העזיבות והפיטורים? הכאוס של טראמפ בבית הלבן

לכתבה המלאה

מתוך חשבון הטוויטר של טראמפ:

פקיד בבית הלבן מסר הלילה כי טראמפ ומקאסטר "הגיעו להסכמה הדדית", שלפיה יתפטר האחרון מתפקידו. "השניים דנו על כך במשך תקופה", אמר הפקיד בבית הלבן. "התהליך הואץ כאשר הם הרגישו כי ישנה חשיבות לכך שצוות חדש ימלא את התפקיד במקום השערות מתמשכות (על חילופי קרובים, ע"נ)".

הוא הוסיף כי "זה לא היה קשור לאף תקרית נקודתית, אלא שזוהי תוצאה של שיחות מתמשכות בין השניים. הנשיא ביקש ממקמאסטר להישאר בתפקידו עד אמצע אפריל, כדי להבטיח תחלופה חלקה, וגנרל מקמאסטר הסכים".

היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן הרברט מקמאסטר בתדרוך לעיתונאים, הבית הלבן, 16 במאי 2017. רויטרס
לטענתו הוא זה שביקש לעזוב את הממשל. מקמאסטר/רויטרס

לדברי הגנרל מקמאסטר, הוא זה שביקש לעזוב את הממשל. בהצהרה מטעמו נכתב: "אחרי 34 שנים של שירות למדינה, אני מבקש לפרוש מצבא ארצות הברית החל מהקיץ, שלאחריו אעזוב את השירות הציבורי. לאורך הקריירה שלי היה לי הכבוד לשרת לצד אנשים יוצאים מן הכלל. אני מודה לנשיא טראמפ על ההזדמנות לשרת את אותו ואת המדינה כיועץ לביטחון לאומי. אני אסיר תודה לעמיתיי במועצה לביטחון לאומי שעבדו יחד כדי לספק לנשיא את ההזדמנויות הטובות ביותר להגן על האינטרסים של ארצות הברית בתחום הביטחון הלאומי".

שגרירת ארצות הברית באו"ם, ניקי היילי, הודתה למקמאסטר בחשבון הטוויטר שלה, "על שירותך ועל נאמנותך לארצנו", והוסיפה: "אומץ הלב, חוסר האנוכיות והמנהיגות שלך עוררו השראה בכולנו. מעל לכל, תודה על חברותך".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משיב לשאלת על צפון קוריאה, במהלך מסע"ת בבית הלבן בוושינגטון, ארה"ב  10 במרץ 2018. רויטרס
"הוא תמיד יישאר חברי". טראמפ/רויטרס

עזיבתו של מקמאסטר היא עזיבה משמעותית, אך אינה מפתיעה. זה זמן רב שהיו דיווחים על עזיבתו הצפויה בשל חילוקי דעות מהותיים עם טראמפ על שורה של נושאים המצויים בליבת העיסוק של היועץ לביטחון לאומי, ובהם הגישה שבה יש לנקוט כלפי רוסיה - שמקמאסטר הוביל קו תקיף כלפיה, הסכם הגרעין - שהוא צידד בהישארותה בארצות הברית בו, ואף בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בשבוע האחרון הוצב מקמאסטר במקום הראשון בסוכנויות ההימורים בתור האדם הבא שיעזוב את הממשל. עזיבתו מגיעה בעיצומם של שבועות בהם מבצע הנשיא זעזוע בצוותו כאשר הודיע שיחליף את שר החוץ רקס טילרסון בראש ה-CIA מייק פומפיאו. בנוסף, היועץ הכלכלי הבכיר גארי כהן עזב במחאה על החלטת טראמפ להטיל מכסים על ייבוא פלדה אלומיניום. הופ היקס, מנהלת התקשורת בבית הלבן ודמות המקורבת לנשיא, הודיעה על עזיבה לפני כחודש בלבד.

(עדכון ראשון: 1:00)

היועץ לביטחון לאומי החדש ג'ון בולטון ב-24 בפברואר 2017. רויטרס
מתנגד חריף להסכם הגרעין. בולטון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully