וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי תעצור רכבת העזיבות והפיטורים? הכאוס של טראמפ בבית הלבן

17.3.2018 / 21:59

עם סיום השנה הראשונה לכהונתו עמד שיעור התחלופה בצוותו הבכיר של טראמפ על 34%, בהשוואה ל-9% אצל אובמה ו-6% בלבד אצל בוש הבן. אחרי ש-14 בכירים אולצו לעזוב, שישה התפטרו ולפחות אחד נמצא על הכוונת - נראה שהנשיא לא ייתקל עוד בחילוקי דעות מהותיים בממשל

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

(בווידאו: שר החוץ טילרסון על פיטוריו, השבוע)

פיטוריו של שר החוץ האמריקני רקס טילרסון מוקדם יותר השבוע העלו שוב את נושא הכאוס בצוותו הקרוב של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. הממשל עוד לא הספיק להתאושש מגל העזיבות של החודש האחרון, שבמהלכו עזבו שלוש דמויות מוכרות - רוב פורטר, עוזרו של הנשיא ששתי בנות זוגו לשעבר העידו כי היכה אותן, ואולץ לעזוב; הופ היקס, מנהלת התקשורת בבית הלבן ואחת הדמויות המקורבות ביותר לנשיא, שהודיעה על התפטרותה ותעזוב בתוך כמה שבועות; וגארי כהן, היועץ הכלכלי הבכיר של הנשיא, שהתפטר במחאה על ההחלטה להטיל מכסים על ייבוא פלדה ואלומיניום.

לכל אלה נוספו הפיטורים של שר החוץ, שעליהם הודיע הנשיא בטוויטר. וכאילו פיטוריו של טילרסון לא היו משפילים דיים, ראש הסגל ג'ון קלי חשף בשיחת רקע עם עיתונאים כי בישר טלפונית לשר החוץ על פיטוריו בזמן שזה היה בשירותים. שר החוץ חזר יממה קודם לכן מביקור מדיני באפריקה עם וירוס בבטן ונאלץ לבטל חלק מן הלו"ז שלו. הדברים נאמרו בשיחת רקע עם כתבים, פורסמו ב"דיילי ביסט" והפכו לשיחת היום בוושינגטון. במקביל, דווח ב-AXIOS כי קלי הכיר בכך שייתכן שהשיחות שהנשיא עצמו מקיים עם מקורבים תורמות לדיווחים על כאוס בצוות, אחרי שאותם מקורבים משוחחים עם כתבים, וכי הוא לא נמצא בסביבה במהלך רוב השיחות הללו כדי לדעת מה נאמר בהן.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב: התובע הכללי פיטר את סגן ראש ה-FBI לשעבר
ממחמאות לפוטין לסנקציות ואיומים: המעבר החד ביחסי טראמפ ורוסיה
דיווח: "טראמפ החליט להדיח את היועץ לביטחון לאומי"

שר החוץ המודח של ארצות הברית, רקס טילרסון, מרץ 2018. רויטרס
פוטר בשיחת טלפון שקיבל בשירותים. טילרסון/רויטרס

כעת מנסים כולם לנחש האם בכך תם גל העזיבות, ואם לשפוט לפי הדברים שהנשיא עצמו אמר ביום חמישי, התשובה שלילית. "תמיד יהיו שינויים", אמר טראמפ. "אני חושב שאתם רוצים לראות שינוי. אני רוצה לראות רעיונות שונים". הדברים האלה העלו באופן מידי השערות לגבי עתידו של היועץ לביטחון לאומי, הגנרל הרברט מקמאסטר. זה לא סוד שבין השניים ישנם חילוקי דעות בשורה של סוגיות: מהסכם הגרעין עם איראן, דרך מידת הסכנה הנשקפת מרוסיה והאופן שבו יש להתייחס אליה, ועד לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

בימים האחרונים התגבר קצב ההדלפות על עזיבתו הצפויה של מקמאסטר, והכחשתה הרפה של דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, לא עזרה לשנות את התמונה. "אין כרגע שינוי בצוות", אמרה אתמול בתדרוך היומי שלה לכתבים. בסוכנויות ההימורים לא מבזבזים זמן, וסוכנות בשם BETDSI כבר קבעה כי מקמאסטר הוא המועמד המוביל לעזוב. מיד אחריו במפת הסיכויים של סוכנות ההימורים ניצב גם שר המשפטים ג'ף סשנז שהנשיא מתעב, ולמרבה ההפתעה אל המקום השלישי התברגה הדוברת סנדרס, שנחשבה למוערכת על ידי הנשיא בתחילת דרכה, לפני כחצי שנה. דווקא ג'ון קלי, ראש הסגל, שדיווחים על עזיבתו הצפויה צצו פעמים רבות בשבועות האחרונים על רקע עימותיו עם בני הזוג ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ, והורדת הסיווג הביטחוני של חתנו של הנשיא, מדורג במקום השמיני מבחינת יחס ההימורים, מה שמלמד כי הסוכנות חושבת שסיכוייו לעזוב את תפקידו פחותים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מרץ 2018. רויטרס
"רוצה לראות רעיונות שונים". טראמפ/רויטרס

גם לפני העזיבה של טילרסון היה מספר העוזבים בממשל טראמפ הגבוה ביותר מבין אלה שתועדו (התיעוד החל בממשל רייגן, ב-1981). כעת, אחרי עזיבתו, המספר הזה עלה אף יותר. לפי ניתוח של מכון "ברוקינגס", מתוך 65 הדמויות הבכירות ביותר בממשל, 20 עזבו מאז נכנס טראמפ לתפקידו לפני שנה וחודשיים: 14 אולצו לעזוב ושישה התפטרו. בסך הכל, יחד עם כמה אנשים נוספים ששינו תפקיד בתוך הממשל, עומד שיעור התחלופה בצוות הבכיר של טראמפ על 34% בשנה הראשונה.

לשם השוואה, בממשל אובמה עמד שיעור התחלופה בשנה הראשונה על 9% בלבד, ובממשל בוש הבן השיעור היה קטן אף יותר ועמד על 6% בלבד. בתקופת קלינטון התחלפו 11% מחברי הצוות הבכיר בשנה הראשונה, בימי ג'ורג' בוש האב 7%, ובשנתו הראשונה של רייגן - 17%.

דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס, מרץ 2018. רויטרס
הכחשה רפה. האקבי סנדרס/רויטרס

השאלה הגדולה ביותר היא מדוע טראמפ ממשיך לדבר בפומבי על הצורך להחליף את הצוות שהוא עצמו מינה, ומה הוא רוצה להשיג בכך. קשה להשיב על השאלה הזו, כיוון שקשה להצביע על מכנה משותף בין כל אלה שעזבו: כמה דמויות בכירות בצוות, כמו היועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין, או מנהל התקשורת לשעבר אנתוני סקרמוצ'י, פוטרו תוך זמן קצר ביותר (24 ו-11 ימים, בהתאמה) לאחר שנכנסו לתפקידם, לאור התנהלות רשלנית: פלין שיקר לסגן הנשיא מייק פנס על שיחות שהיו לו עם שגריר רוסיה סרגיי קיסליאק, ואילו סקרמוצ'י התקשר לעיתונאי והחל לקלל ללא הרף את עמיתיו לבית הלבן מבלי לציין שהדברים אינם לציטוט.

דמויות אחרות, כמו האסטרטג הראשי סטיב באנון, הדובר שון ספייסר וראש הסגל לשעבר ריינס פריבוס, נדחקו החוצה אחרי שסר חנם בעיני טראמפ. את ראש ה-FBI ג'יימס קומי פיטר הנשיא על רקע חקירת הקשרים עם רוסיה.

דבר אחד בטוח, והוא שטראמפ מעריך מאוד נאמנות אישית, ולא מעריך דמויות שפועלות בניגוד לדעתו. על הרקע הזה יש מי שרואים בעזיבה של היועץ הכלכלי כהן, של שר החוץ טילרסון וזו הצפויה של מקמאסטר צעדים מתבקשים של נשיא המבקש למנות אנשים שיישמו את המדיניות שהוא עצמו מבקש לקדם, ולא יעמדו בדרכו. אם לשפוט לפני השמות שמונו עד כה בתור מחליפים - מייק פומפאו כשר החוץ, לארי קודלאו כיועץ כלכלי וג'ון בולטון, ששמו הוזכר כמועמד הבולט להחליף את היועץ לביטחון לאומי, הרי שטראמפ לא צפוי להיתקל בקרוב בחילוקי דעות מהותיים עם בכירי הממשל שלו. עכשיו נותר לראות האם עבור הנשיא זה יהיה מספיק כדי לעצור את רכבת החילופים הבלתי נגמרת בבית הלבן.

סטיב באנון בכנס בוושינגטון, אוקטובר 2017. רויטרס
גם הוא נדחק החוצה. באנון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully