וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממחמאות לפוטין לסנקציות ואיומים: המעבר החד ביחסי טראמפ ורוסיה

16.3.2018 / 19:14

בקמפיין הצהיר נשיא ארה"ב על תקוותו לשיפור היחסים עם מוסקבה, אך לאחרונה נוקט עמדה נוקשה מול הקרמלין, באמצעות גיבוי בריטניה בפרשת הרעלת המרגל והטלת סנקציות על מקורבי פוטין. כשחקירת המעורבות הרוסית בבחירות עוד ברקע, נראה שהידידות רחוקה מתמיד

צילום: CNN

על אף הצהרותיו בעבר ותקוותו לשיפור הקשרים, נראה כי ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ נוקט בעת האחרונה עמדה קשוחה יותר נגד רוסיה. יחד עם הסנקציות האחרונות שהוטלו על 19 אזרחי רוסיה וחמישה גופים, הצטרף הבית הלבן להצהרה המשותפת למנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה שגינו את הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל בעיר סליסבורי.

ההצטרפות לבריטניה, שהכריזה על סנקציות משלה נגד מוסקבה ועל עמדתה כי רוסיה היא זו שאחראית לתקיפת הסוכן, מהווה המשך לעמדה הנוקשה שנוקטת וושינגטון ברקע חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ב-2016. בעקבות ממצאי החקירה של הצוות המיוחד בראשות רוברט מולר, הטיל משרד האוצר האמריקני את הסנקציות האחרונות.

בעוד משרד האוצר שם לעצמו למטרה להטיל סנקציות על אוליגרכים וגורמים רשמיים הקרובים לנשיא ולדימיר פוטין, נטען גם כי צעדים נוספים ינקטו בקרוב. לאחרונה אף האשים המשרד באופן רשמי את מוסקבה בניהול מתקפות סייבר בשנתיים האחרונות, שכללו גם ניסיונות חדירה למתקני גרעין אמריקניים.

עוד בנושא
עוד התקפה נגד רוסיה: ארה"ב הטילה סנקציות על חברות ומקורבי פוטין
חקירת קשרי רוסיה: התובע דורש מסמכים מארגון טראמפ
טראמפ הדיח את שר החוץ טילרסון; ראש ה-CIA יחליף אותו בתפקיד

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפתח פגישתם בוועידת G20 בגרמניה. 7 ביולי 2017. AP
טראמפ ופוטין בוועידת ה-G20, בשנה שעברה/AP

הפעולות שננקטו בידי וושינגטון גרמו למומחים ברוסיה לבחון אם הממשל האמריקני תופס עמדה תקיפה יותר נגד מוסקבה, זאת על אף הצהרותיו החוזרות של טראמפ בקמפיין הבחירות שלו, לפיהן היה רוצה יחסים טובים יותר עם רוסיה, שאת נשיאה פוטין הוא מעריך מאוד. "אני חושב שהגענו לנקודת אל-חזור בגישתו של הממשל הנוכחי כלפי רוסיה", אמר דיפלומט רוסי, "נוצר חוסר איזון בולט". לטענתו, ההרעה ביחסים התרחשה בעיקר בעקבות העימות בין כוחות הנתמכים בידי רוסיה לבין כוחות הנתמכים בידי ארצות הברית בדיר א-זור שבסוריה, שאירע בפברואר. כמו כן, סיבה נוספת היא תקיפותיה של רוסיה את מובלעת המורדים במזרח רוטה שבפרברי דמשק, כמו גם הצגת סרטון וידאו בידי פוטין שבו נראה רחפן מעל מפת פלורידה, מקומה של אחוזתו של טראמפ. "שלושת הדברים האלה, כשמסתכלים עליהם יחד, גרמו לתזוזה בתחזיות לגבי הממשל", הדגיש.

למרות שבבית הלבן מרגישים שחלה הקשחה בעמדות טראמפ כלפי רוסיה, לא ברור אם הדבר יישאר כך לטווח הארוך. גורם בכיר בממשל טראמפ אמר כי יש הרגשה שהגישה החיובית של הנשיא כלפי רוסיה לא נענתה באותו אופן מצד מוסקבה, שלא מעוניינת ביחסים טובים עם ארצות הברית. בעקבות גישה זו מצד הרוסים, טראמפ הורה לצוותו להביע סולידריות עם בריטניה בנוגע לתקיפת המרגל.

עוד באותו נושא

בריטניה: פוטין הורה על הרעלת המרגל סקריפל; רוסיה: בלתי-נסלח

לכתבה המלאה
ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, 2013. רויטרס
ייתכן שעמדתו הנוכחית של טראמפ מונחית בידי חקירת המעורבות בבחירות. החוקר המיוחד מולר/רויטרס

יוג'ין רומר, קצין מודיעין אמריקני לשעבר שעסק רבות ברוסיה, טוען כי ייתכן שגישת טראמפ נובעת מחקירת התובע המיוחד מולר בנוגע לקשריו עם מוסקבה. הקרמלין הכחיש כל התערבות בבחירות בארצות הברית, כפי שהכחיש מעורבות בהרעלת המרגל, אך מולר חוקר בנוסף גם קשרים חשודים בין מנהלי קמפיין טראמפ לבין גורמים רשמיים בממשל הרוסי. "ההשערה שלי היא שעמדת הבית הלבן לגבי רוסיה הולכת להיקבע במידה רבה לפי עד כמה הממשל יחשוב שהחקירה מאיימת על עמדתו הפוליטית", הסביר.

גורמים רשמיים בגופים ביטחוניים בארצות הברית דנו ביום חמישי בהמשך הצעדים מול רוסיה, וחלקם הבהירו כי וושינגטון טרם סיימה עם צעדיה נגד הרוסים. אחת המטרות של הממשל בוושינגטון בשלב זה הוא לא לתקוף באופן אישי את פוטין ולא לנקוט נגדו צעדים שיעוררו את רצונו לנקום. "זהו צעד ראשון מתוך סדרה של פעולות שאנחנו נוקטים בהן כדי להתנגד לאגרסיביות הרוסית", אמר בכיר אמריקני לעיתונאים אתמול. "יהיו עוד צעדים בעתיד ואנחנו נמשיך להקדיש את משאבינו כדי להילחם בפעילות רוסית עוינת ולהגיב למתקפות".

לפי גורם אמריקני נוסף, נראה כי יחסה של ארצות הברית כלפי פוטין נובע גם מחוסר רצונו לרסן את נשיא סוריה בשאר אסד במלחמת האזרחים בת שבע השנים בארצו. לפי הגורם, לא ברור אם טראמפ עצמו רואה את רוסיה כאחראית וכמובילה בסוריה, אך עם זאת, נראה שפוטין "הגזים" בכך שהשאיר את טביעות אצבעותיו על מתקפות סייבר, מתקפות כימיות, שיגור טילים שנעשה בניגוד אמנות בינלאומיות, וכן נאומו בתחילת החודש שבו ציין את הנשק הרוסי "הבלתי מנוצח". "אם הנשיא הרגיש שפוטין מנסה לגבור עליו ולגנוב לו את אור הזרקורים, זה לא מפתיע שככה הוא פועל כעת", אמר הגורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully