וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד התקפה נגד רוסיה: ארה"ב הטילה סנקציות על חברות ומקורבי פוטין

הנימוק הרשמי לסנקציות החדשות הוא מעורבות מוסקבה במתקפות סייבר, אולם אחד הגופים ברשימה הוא שירות המודיעין הצבאי שבו היה חבר המרגל שהורעל בבריטניה בשבוע שעבר. רוסיה הכחישה כי פעלה לפיתוח גז עצבים מהסוג ששימש להרעלתו

אתר רשמי

(הודעת משרד המשפטים האמריקני על הגשת כתבי האישום נגד אזרחי רוסיה בשל ניסיון להשפיע על הבחירות, בחודש שעבר)

ארצות הברית הטילה היום (חמישי) סנקציות על שורת גופים וגורמים רוסיים בעקבות מתקפות סייבר שיוחסו למוסקבה, בין היתר בזמן הבחירות לנשיאות במדינה ב-2016. לדברי שר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין מתקפות הסייבר שיוחסו לרוסיה כללו ניסיונות לפגיעה בתשתית חיונית.

בין הנכללים ברשימה שירות הביטחון הפדרלי הרוסי (FSB) וכן איש העסקים יבגני פריגוזין, המכונה "השף של פוטין" ומי שנחשב לאחראי להפעלת "חוות הטרולים" הרוסית שפעלה בתקופת הבחירות לנשיאות בארצות הברית בשנת 2016 והפיצה ברשתות החברתיות פרסומים כוזבים בנושאים שלגביהם הייתה קיימת מחלוקת חברתית, במטרה לגרום לקיטוב.

לצד פריגוזין, בן 57, נכללו ברשימה גם 18 אזרחים רוסים נוספים. שמותיהם של 12 מהם הופיעו לצדו ברשימת כתבי האישום שהגיש בחודש שעבר התובע המיוחד רוברט מולר החוקר את מעורבות רוסיה בבחירות לנשיאות, בגין מעורבות בהפצת המידע הכוזב ברשת. החברה שתחתה פעלת "חוות הטרולים" ("הסוכנות למחקרי אינטרנט") נכללה אף היא ברשימת הגופים שפרסם משרד האוצר.

לקריאה נוספת:
דיון חירום באו"ם על הרעלת המרגל: "לפעול נגד הפשע של רוסיה"
בתגובה להרעלת המרגל: בריטניה מגרשת 23 דיפלומטים רוסים

טראמפ ופוטין בועידה בויאטנם, 11 בנובמבר 2017. AP
טראמפ ופוטין בפגישה בווייטנאם, בינואר/AP

גוף מרכזי נוסף שעליו הוטלו סנקציות הוא המודיעין הצבאי הרוסי (GRU). המרגל לשעבר סרגיי סקריפל שפרשת הרעלתו בשבוע שעבר על אדמת בריטניה הביאה למשבר ביחסים בין שתי המדינות היה חבר בארגון זה. על אף שהסנקציות לא קשורות באופן מוצהר להרעלה, התקרית מוזכרת בהודעת משרד האוצר בוושינגטון שאמר כי היא הוכחה נוספת להתנהגות הפרועה וחסרת האחריות של הקרמלין.

שעה קלה לאחר פרסום ההודעה מסר סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב כי רוסיה מעולם לא פיתחה גז עצבים מהסוג שבו נעשה שימוש בהרעלתו של סקריפל. ריאבקוב אף הכחיש כי בתקופת ברית המועצות היו מאמצים דומים.

מנהיגי המערב מציגים חזית אחידה נגד רוסיה

הודעת הממשל האמריקני על הטלת הסנקציות התפרסמה כשעה לאחר שיצאה הודעת גינוי משותפת לצרפת, גרמניה, בריטניה וארצות הברית עצמה נגד רוסיה, בגין התקרית שבה הורעל סקריפל יחד עם בתו בסולסברי. בהודעה הופנתה אצבע מאשימה כלפי מוסקבה בגין אחריות למתקפה הכימית הראשונה על אדמת אירופה מאז תום מלחמת העולם השנייה.

"השימוש של רוסיה בגז עצבים היא הפרה של אמנת השימוש בנשק כימי ושל החוק הבינלאומי. זה מאיים על כולנו", נכתב בהצהרה שפורסמה מטעמם של ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא צרפת עמנואל מקרון וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל - ובה הואשמה מוסקבה בהפרת ריבונותה של הממלכה הבריטית.

מנהיגי ארבע המדינות קראו לרוסיה לחשוף את התכנית לפיתוח גז העצבים "נוביצ'וק" שלטענת בריטניה הוא שהביא לפגיעה בסקריפל ובבתו. "החשש שלנו קשור גם למה שנראה כמו תבנית של התנהגות לא אחראית של רוסיה", הוסיפו. "אנחנו קוראים לרוסיה למלא את אחריותה בתור חברת מועצת הביטחון של האו"ם לשמור על השלום ועל הביטחון בעולם". אתמול הודיעה מיי על גירושם של 23 דיפלומטים רוסים מאדמת בריטניה ועל שורת סנקציות כלפי רוסיה.

בפגישה בבית הלבן עם ראש ממשלת אירלנד ליאו ורדקר לאחר פרסום ההודעה אמר הנשיא טראמפ כי "נראה" שרוסיה אחראית להרעלתו של סקריפל. הוא הוסיף כי היה בקשר עם ראשת ממשלת בריטניה מיי סביב התקרית וכי מדובר ב"מצב עצוב מאוד" שממשלו "לוקח ברצינות מלאה".

(עדכון ראשון: 16:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully