וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזו לאמריקנים: אזרחים וגופים מרוסיה הואשמו בהתערבות בבחירות

17.2.2018 / 6:22

ממשרד התובע המיוחד נמסר על הגשת כתבי אישום נגד 16 אזרחים וגופים רוסיים על התערבות בבחירות בארצות הברית. כתבי האישום הוגשו בגין עבירות הונאה נגד וושינגטון, אך הם אינם מעידים על כך שאנשי טראמפ ידעו על המעורבות. טראמפ: "לא מדובר בקנוניה". רוסיה: "זה אבסורד"

אתר רשמי

13 אזרחי רוסיה ושלושה גופים רוסיים הואשמו אתמול (שישי) בהתערבות בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016 ובהתערבות בתהליכים פוליטיים בארצות הברית. בין היתר, לנאשמים השונים מיוחסות עברות של הונאה וקשירת קשר לביצוע פשע. לפי כתב האישום, ההתערבות בענייניה של וושינגטון החלה עוד ב-2014, אך לא ידוע על השפעה על תוצאותיהן של הבחירות.

ממשרדו של התובע המיוחד רוברט מולר, הממונה על חקירת המעורבות הרוסית וקשרי ממשל דונלד טראמפ עם מוסקבה, נמסר כי חלק מהנאשמים התחזו לאמריקנים. כך, עולה מכתב האישום, תקשרו עם אנשים הקשורים לקמפיין טראמפ וניסו לסייע לו ולהזיק למועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון. בין הנאשמים גם יבגני פריגוז'ין, אוליגרך שמכונה "השף של פוטין".
פריגוז'ין נחשב לאחד ממקימי "חוות הטרולים" בסנט פטרסבורג, והוטלו עליו סנקציות עוד בדצמבר 2016.

לפי כתב האישום, חברה רוסית בשם "הסוכנות למחקרי אינטרנט" פעלה במרץ, החל משנת 2014 ועד היום, כדי "לקשור קשר ביודעין ובמתכוון כדי להונות את ארצות הברית, להחליש ולשבש את פעולתם של גופי ממשל אמריקניים ולהתערב במרמה והונאה בתהליך הפוליטי בארצות הברית, כולל בחירות 2016".

עוד בוואלה! NEWS:
300 מיליון כלי נשק: הפצע הגדול של האמריקנים ממשיך לדמם
טבח בביה"ס: 17 הרוגים בירי בפלורידה; היורה - תלמיד לשעבר
התקיפה האמריקנית בסוריה: "עשרות שכירי חרב רוסים נהרגו"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במהלך ארוחת ערב במועדון הגולף שלו בפלורידה, ארה"ב 15 בינואר 2018. רויטרס
אזרחי רוסיה נאשמים בניסיון לסייע לו ולפגוע ביריבתו. טראמפ/רויטרס

את פעילות הארגון, נכתב בכתב האישום, מימן פריגוז'ין באמצעות חברה בשם "קונקורד". כספים אלה שימשו לתשלום משכורות לעובדים. "הנאשמים העמידו פנים שהם תושבי ארצות הברית, והקימו חשבונות ברשתות החברתיות אשר נועדו למשוך עניין מצד הקהל האמריקני", נכתב בכתב האישום.

"הם השתמשו בזהות גנובה של אזרחים אמריקנים כדי להתייחס לנושאים שמצויים במחלקת עמוקה בארצות הברית תוך שהם מתחזים לאקטיביסטים אמריקנים", נכתב.

עוד עולה מכתב האישום כי הארגון העסיק מאות עובדים בעלות של מיליוני דולרים בשנה על מנת שייצרו פרופילים מזויפים שיתחזו לאזרחים אמריקנים. באפריל 2014 הוקמה בחברה מחלקה שנקראה "פרויקט התרגום", והתמקדה בהשפעה על אזרחים אמריקנים באמצעות פעילות בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם וביוטיוב. ביולי 2016 עבדו במחלקה זו כ-80 איש. החברה שמימנה את המבצע, "קונקורד", הפעילה פרוייקט רחב יותר בשם "פרויקט לקטה", שנועד להשפיע על דעת הקהל בכמה מדינות בעולם ובהן רוסיה. פעילות הפרויקט התקיימה בכמה מתחמים. כדי להסוות את מטרתם, נכתב בכתב האישום כי "קונקורד" תיארה את התשלומים ל"סוכנות מחקרי אינטרנט" בתור תשלומים עבור תמיכה טכנית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש ה-FBI לשעבר רוברט מולר, 2013. רויטרס
התפתחות דרמטית בחקירה. התובע המיוחד מולר/רויטרס

להמחשת פעילות ההתחזות, מובא בכתב האישום חשבון טוויטר שהתחזה לחשבון הרשמי של המפלגה הרפובליקנית במדינת טנסי, שצבר במשך הזמן מאה אלף עוקבים ונשלט בידי הרוסים. מידע נוסף שעולה מכתב האישום הוא כי החברה פעלה להפיץ מידע מידע חיובי גם על ברני סנדרס, יריבה של קלינטון בפריימריז הדמוקרטים. במקביל, פורסם מידע משמיץ נגד הסנאטורים טד קרוז ומרקו רוביו, שהיו מועמדים בפריימריז של המפלגה הרפובליקנית.

טראמפ הגיב בטוויטר לכתבי האישום וכתב כי "רוסיה התחילה את הקמפיין האנטי אמריקני שלה עוד ב-2014, הרבה לפני שהודעתי שאתמודד לנשיאות. תוצאות הבחירות לא הושפעו. הקמפיין של טראמפ לא עשה כל רע - אין קנוניה!".

"יותר מ-80 עובדים עסקו בהתערבות בענייני ארה"ב"

סגן התובע הכללי רוד רוזנשטיין אמר כי 12 מהנאשמים עבדו ב"סוכנות מחקרי אינטרנט" שמקומה בסנט פטרסבורג. "זה היה חלק ממבצע גדול יותר. הועסקו שם מאות אנשים, אנשים שיוצרים יישויות מזויפות, המימון היה של מיליוני דולרים. ב-2014 החברה החלה להתערב בארצות הברית, יותר מ-80 עובדים בשנת 2016 עסקו בכך", אמר.

לדבריו, "שני עובדים טסו לארצות הברית כדי לאסוף מידע. הנאשמים הקימו מאות חשבונות בפייסבוק, אינסטגרם וטוויטר והשתמשו בשרתים כדי שזה ייראה שהם נמצאים בארצות הברית. הם התנהגו כאמריקנים שתומכים או מתנגדים למועמדים מסויימים, הם רכשו פרסומות ברשתות החברתיות, הם גייסו ושילמו לאמריקנים תוך הצגת מצג שמדובר בפעילות שטח אמריקנית. אותם אמריקנים ששילמו להם לא ידעו שמי ששילם להם היו הרוסים".

הילרי קלינטון בסיאול, קוריאה הדרומית, אוקטובר 2017. רויטרס
המטרה: לפגוע בהילרי קלינטון/רויטרס

רוזנשטיין הוסיף כי "הם ארגנו עצרת אחת כדי לתמוך בנשיא הנבחר ועצרת נוספת להתנגד לו בניו יורק באותו יום. האישומים הם קשירת קשר להונות את ארצות הברית. הונאת בנקים, גניבת זהויות. אין אישומים שאף אמריקני השתתף בכך ביודעין. אין אישום שהפעולות שלהם השפיעו על התוצאות של הבחירות".

"מטרתם האסטרטגית של הנאשמים הייתה לזרוע מחלוקת במערכת הפוליטית האמריקנית. החל מהמחצית הראשונה של 2016, נכתב בכתב האישום כי המידע שהופץ כלל דברי תמיכה במועמד הרפובליקני טראמפ ודברים בגנות המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. לצורך כך, נקנו מודעות ברשתות החברתיות בשם אזרחים אמריקנים, ואף בוימו ברחבי ארצות הברית הפגנות פוליטיות.

כספים שולמו למשתתפים בעצרות, שלא ידעו כי מי שעומד מאחוריהן הם אזרחים רוסים. סגן שר המשפטים רוד רוזנשטיין הבהיר כי אין בעובדה זו לקבוע מה הייתה השפעת מאמצים אלה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הגרלת המונדיאל. רויטרס
בין הנאשמים, מקורב לפוטין/רויטרס

דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זחרובה, הגיבה לכתבי האישום ואמרה כי מדובר באבסורד. "13 אנשים התערבות בבחירות בארצות הברית? 13 נגד תקציב מיליארדים של סוכנויות מודיעין? נגד טכנולוגיה מתקדמת? אבסורד? כן", כתבה בפייסבוק.

בעקבות הגשת כתבי האישום הודיעה חברת פייסבוק כי היא תכפיל את צוות האבטחה שלה ל-20 אלף בני אדם ותעבוד בצמוד לבולשת הפדרלית (FBI) על מנת לעצור התערבויות בבחירות מצד רוסיה או אחרים. בנוסף חברת טוויטר הודיעה כי מאמצי רוסיה לשבש את הבחירות ולנצל לרעה את הרשת החברתית היא "נגד כל מה שאנחנו בטוויטר מאמינים בו" והוסיפה כי "כל פעילות מסוג זה היא בלתי נסבלת, ועלינו לעשות יותר כדי למנוע אותה".

(עדכון ראשון 20:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully