וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה להרעלת המרגל: בריטניה מגרשת 23 דיפלומטים רוסים

14.3.2018 / 19:55

מיי הכריזה בפרלמנט על שורת סנקציות על מוסקבה, אחרי שלא עמדה באולטימטום שהציבה לה. בין הצעדים הנוספים - חרם של שרים ובני מלוכה על המונדיאל וביטול מגעים דיפלומטיים. רוסיה זועמת ומאיימת בצעדי תגובה. "בריטניה בחרה בעימות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ראשת ממשלת בריטניה הכריזה היום (רביעי) על גירוש 23 דיפלומטים רוסים בתגובה להרעלת הסוכן הכפול לשעבר בגז עצבים, וסירובה של מוסקבה לעמוד באולטימטום לשיתוף פעולה שפג הלילה. בהצהרה שמסרה בפרלמנט על צעדי התגובה לתקרית החומרה, אמרה מיי כי לאותם נציגים - שלדבריה הם "סוכני מודיעין במסווה" - יש שבוע לעזוב. זהו גירוש הדיפלומטים הרוסים הגדול ביותר בבריטניה מאז 1985.

רוסיה, מצדה, מכחישה קשר להרעלה ואמרה כי הסנקציות הבריטיות הן צעד "עוין ולא מוצדק" נגדה. "אנחנו רואים בכך צעד בלתי-מתקבל על הדעת, לא מוצדק וקצר רואי", מסרה שגרירות רוסיה בלונדון בתגובה להכרזת מיי. "האחריות על ההתדרדרות ביחסים בין רוסיה לבריטניה מוטלת על ההנהגה הפוליטית הנוכחית בבריטניה, שבחרה בעימות על פני שיתוף פעולה".

הצעדים הנוספים כוללים חרם מצד שרים וחברי משפחת המלוכה על משחקי המונדיאל שיתקיימו בקיץ הקרוב; הגברת הבידוק בטיסות פרטיות ובמכסים; הקפאת נכסים של ממשלת רוסיה אם יוכח שהם משמשים לפגיעה בחיי אדם וברכוש של אזרחים או תושבים בריטים; וביטול כל המגעים הבילטרליים בין בריטניה לרוסיה, כולל הזמנת שר החוץ סרגיי לברוב לביקור.

לברוב, שהכחיש כי היה אמור לבקר בבריטניה, האשים את בריטניה ב"משחקים פוליטיים" ובהתעלמות מהסכם בינלאומי על נשק כימי. לדבריו, מוסקבה הייתה משתפת פעולה עם לונדון אילו קיבלה בקשה רשמית תחת האמנה הבינלאומית למניעת נשק כימי, שמקציבה עשרה ימים לתגובה.

עוד בנושא:
בצל הרעלת המרגל: גולה רוסי ומתנגד של פוטין נמצא מת בלונדון
מאות התבקשו להיזהר: שרידי גז עצבים במסעדה שבה אכל המרגל הרוסי
200 עדים, 240 ראיות: בריטניה משלימה את הפאזל של הרעלת המרגל

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בבית הנבחרים, מרץ 2018. רויטרס
תקפה את פוטין. מיי נואמת בפרלמנט, היום/רויטרס

מיי דרשה ביום שני מרוסיה להסביר כיצד גז העצבים הצבאי "נובוצ'יק", שפותח על ידי ברית המועצות, שימש לפגיעה בסוכן כפול רוסי לשעבר בשטח הממלכה. רוסיה דחתה מעורבות בניסיון החיסול של סקריפל בן ה-66 ושל בתו יוליה בת ה-33, שעדיין מורדמים ומאושפזים בבית חולים. עוד כ-20 בני אדם נפגעו בתקרית שאירעה ביום ראשון שעבר בעיר סולסברי, בהם שוטר באורח אנוש, שמצבו השתפר מאז.

ראשת הממשלה אמרה כי היא שולחת "מסר ברור לרוסיה", מאחר שהיא לא סיפקה הסברים על התקיפה הכימית בשטחה. היא תיארה את התגובה של מוסקבה כ"סרקסטית, מזלזלת ומתריסה".

ראשת הממשלה, שתודרכה הבוקר על ידי ראשי קהילת המודיעין, הוסיפה כי אין "אלטרנטיבה פרט למסקנה שרוסיה אשמה בניסיון הרצח של סקריפל ושל בתו. היא אמרה כי זה "טראגי" שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין "בחר לפעול בדרך הזו" וטענה כי רשת הריגול הרוסית בבריטניה ספגה מכה קשה.

סקריפל בן ה-66 היה קצין בדרגת קולונל במודיעין הצבאי הרוסי, והעביר לביון הבריטי מידע על סוכנים רוסים ברחבי אירופה. הוא נעצר והורשע בבגידה, ושוחרר ב-2010 חלק מעסקת חילופי מרגלים עם ארצות הברית. מאז הוא גלה בממלכה.

עוד באותו נושא

מיי: סבירות גבוהה שרוסיה אחראית להרעלת המרגל ובתו

לכתבה המלאה
המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יולה.
נפגעו אנושות. סרגיי ויוליה סקריפל

בריטניה כינסה דיון חירום במועצת הביטחון של האו"ם, והיא תעדכן את המדינות החברות בשעה 21:00 לפי שעון ישראל. מוקדם יותר עדכנה לונדון את נאט"ו, והברית הביעה "דאגה עמוקה" מהשימוש בגז עצבים נגד אחת מחברותיה. "זאת הפרה ברורה של הנורמות וההסכמים הבינלאומיים", נמסר.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה כי היא מתייחסת ברצינו לממצאי החקירה של בריטניה וכי האיחוד האירופי יגבש עמדה משותפת. ואולם, היא הדגישה כי "עלינו להמשיך לשוחח באחריות עם רוסיה, חרף הדעות החלקות.

בפריז, דובר מטעם ממשלת צרפת אמר כי הם ממתינים לראות הוכחות בטרם יחליטו אם לפעול בסולידריות עם בריטניה.

במקביל, משרד החוץ בלונדון זימן את שגריר רוסיה, אלכסנדר יקובנקו, כדי לעדכן אותו על הצעדים שעליהן הכריזה הממשלה. משרד החוץ הזהיר תיירים בריטים המבקרים ברוסיה מפני "אווירה מתוחה" וייעץ להם שלא להתבטא בנוגע למצב הפוליטי.

חיילים עם מסיכות הגנה מפנים כלי רכב ממגרש חניה בעיר סולסברי, בריטניה, בעקבות הרעלת המרגל הרוסי סרגיי סקריפל, 11 במרץ 2018. רויטרס
מתקפה כימית על אדמת בריטניה. חיילים במסכות הגנה בסולסברי/רויטרס

ניסיון החיסול של סקריפל הושווה בבריטניה לרצח של סוכן הקג"ב לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו, אחד ממתנגדיו של פוטין, שהורעל ב-2006 בלונדון אחרי ששתה תה עם החומר הרדיואקטיבי פולוניום-210. רוסיה מסרבת להסגיר שני אזרחים שזוהו על ידי בריטניה כמתנקשים.

תגובת בריטניה לחיסול, שכללה גירוש ארבעה דיפלומטים, ספגה ביקורת על כך שהייתה נרפית מדי. פוליטיקאים וגורמים בתקשורת קראו לפעולה תקיפה יותר עתה, אך לא כולם מרוצים מצעדיה של מיי, שלא כללו סנקציות אישיות על גורמים רוסיים, ומטילים ספק בכך שהם ירתיעו את פוטין בעתיד.

(עדכון ראשון: 5:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully