וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיי: סבירות גבוהה שרוסיה אחראית להרעלת המרגל ובתו

ראשת ממשלת בריטניה עדכנה את חברי הפרלמנט על חקירת ניסיון הרצח של סרגיי סקריפל ובתו באמצעות גז עצבים. "אם רוסיה לא תענה לשאלותנו, נסיק כי היא עומדת מאחורי הפעלת הכוח". מוסקבה דחתה את דבריה: "סיפור אגדות"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי, אמרה אמש (שני) כי קיימת סבירות גבוהה שרוסיה אחראית להרעלת המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יוליה באמצעות גז עצבים צבאי, המיוצר על מוסקבה. רוסיה דחתה את דבריה בתקיפות.

בדברים שנשאה בפרלמנט, אמרה מיי כי היא מצפה לקבל תשובות עד יום רביעי. "אם לא נקבל תשובות, נניח שהיא האחראית ונדון בתגובה האפשרית", הזהירה. לדבריה, שגריר רוסיה נדרש להסביר אם זו הייתה "פעולה ישירה" על ידי המדינה או שרוסיה "איבדה שליטה" על מצבורי גז העצבים שלה.

עוד אמרה מיי כי הגז שבו נעשה שימוש בתקרית בסולסברי בראשון שעבר הוא חלק מקבוצת גזי עצבים המכונה "נוביצ'וק". ראשת הממשלה אמרה עוד כי שר החוץ בוריס ג'ונסון אמר לשגריר כי על מוסקבה לחשוף לחלוטין עד סוף יום שלישי את תכנית ה"נוביצ'וק" שלה בפני הארגון למניעת הפצת נשק כימי - ולא היא תציג בפני הפרלמנט ברביעי את צעדי הנגד.

עוד בוואלה! NEWS:
מאות התבקשו להיזהר: שרידי גז עצבים במסעדה שבה אכל המרגל הרוסי
200 עדים, 240 ראיות: בריטניה משלימה את הפאזל של הרעלת המרגל
פוטין לא שוכח: הנקמה ב"בוגד" שחשף את רשת הריגול הרוסית באירופה

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בנאום על הברקזיט בפירנצה, איטליה. 22 בספטמבר 2017. AP
"אם לא נקבל תשובות, נניח שרוסיה האחראית". מיי/AP

הצהרתה של מיי נמסרה בשל הלחץ הגובר לפעול נגד האחראים למתקפה בעיר סולסברי בשבוע שעבר, שבה נפגעו אנושות קצין המודיעין לשעבר בן ה-66 ובתו בת ה-33, שעדיין מאושפזים במצב אנוש. עוד כ-20 בני אדם נוספים, בהם השוטר ניק ביילי, שנפגע קשות אחרי שהגיע לזירה, אך משוחח עם משפחתו.

ראשת הממשלה אמרה בנאומה, שאותו נשאה לאחר ישיבת מועצת הביטחון הלאומית, כי גז העצבים זוהה על ידי מומחים במעבדת פורטון דאון הצבאית. לדבריה, רוסיה ייצרה בעבר את סוג הגז הזה ועדיין מסוגלת לייצר אותו. היא ביססה את ההאשמות נגד רוסיה על כך שיש לה עבר ב"התנקשויות שבוצעו בחסות מדינה" ועל כך שמוסקבה רואה בחלק מעריקיה "מטרות לגיטימיות".

סקריפל בן ה-66 הופעל על ידי הביון הבריטי במהלך שירותו כקצין בדרגת קולונל במודיעין הצבאי הרוסי (GRU). הוא חשף סוכנים רוסים שפעלו ברחבי אירופה והורשע ב-2006 בבגידה. הוא שוחרר ב-2010 במסגרת עסקת חילופי מרגלים עם ארצות הברית, ומאז עבר להתגורר בבריטניה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מומחים בוחנים את הזירה שבה הורעל המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל בעיר סולסברי, בריטניה, 8 במרץ 2018. רויטרס
מומחים לחומרים כימיים בסמוך לספסל שבו נמצאו סקריפל ובתו/רויטרס

משרד החוץ של רוסיה הדף את טענותיה של מיי וכינה אותן "סיפור אגדות". דוברת המשרד, מריה זחרובה, אמרה כי היה זה "קרקס פוליטי" בפרלמנט. "המסקנה ברורה - זהו קמפיין תעמולה פוליטי נוסף, המבוסס על פרובוקציה", אמרה.

עוד לפני הנאום של מיי, נשאל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על ידי כתב רשת BBC אם מוסקבה אחראית לתקרית, והשיב: "רדו לשורש העניין, ואז נדבר על כך".

הרעלתו של סקריפל מזכירה את ההתנקשות בסוכן הביון הרוסי לשעבר אלכסנדר ליטוויננקו. האחרון הורעל בחומר הרדיואקטיבי הנדיר פולוניום-210 ב-2006 ומת כמה שבועות לאחר מכן. ועדת חקירה ציבורית קבעה עשור מאוחר יותר שהוא ככל הנראה חוסל בהוראת פוטין, חרף התנערות רוסיה מהמקרה.

בתגובה ראשונה, גינה אמש הבית הלבן את ההרעלה ומסר כי ממשלו של דונלד טראמפ עומד לצד "בעלת בריתה הקרובה ביותר" של ארצות הברית. "השימוש בגז עצבים קטלני נגד אזרחים בריטים על אדמת בריטניה הוא שערורייה", אמרה דוברת הבית הלבן שרה סנדרס. "זאת הייתה התקפה פחדנית, חסרת אבחנה וחסרת אחריות. אנחנו מגנים אותה בפה מלא".

קצין המודיעין לשעבר ובתו בת ה-33 עדיין מאושפזים במצב אנוש, יותר משבוע אחרי שנמצאו מעולפים ומפרכסים על ספסל בסולסברי. היחידה ללוחמה בטרור מנהלת מאז חקירה נרחבת, בעיקר בחמישה מוקדים מרכזיים בעיר השלווה. בשניים מהם - מסעדה ופאב שבו בילו האב ובתו בטרם קרסו - אותרו שרידי גז העצבים.

שלשום קראו רשויות הרפואה לכ-500 בני אדם שבילו בפאב ובמסעדה סמוך לשעה שבה שהו בהם סקריפל ובתו ועד לשעות הסגירה ביום שני שעבר לשטוף את חפציהם כאמצעי זהירות. חלק מהתושבים בעיר הביעו זעם על כך שהאזהרה לא נמסרה קודם לכך, על אף שהרשויות הדגישו כי לא נשקפת סכנה של ממש.

בתוך כך, שני אנשים פונו אתמול לבית חולים כאמצעי זהירות, אחרי שחפץ חשוד אותר באזור הפרלמנט בלונדון. ואולם, כעבור זמן קצר הודיעה המשטרה כי החומר לא היה מסוכן.

(עדכון ראשון 16:15)

המרגל הרוסי לשעבר סרגיי סקריפל ובתו יולה.
לא מתאוששים מההרעלה. סקריפל ובתו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully