וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הדיח את שר החוץ טילרסון; ראש ה-CIA יחליף אותו בתפקיד

נשיא ארה"ב החליט לפטר את טילרסון בין היתר ברקע מחלוקות סביב הסכם הגרעין עם איראן והשיחות עם צפון קוריאה. מחליפו מייק פומפאו תומך בביטול העסקה. "הסתדרנו די טוב, אבל לא הסכמנו על דברים", אמר טראמפ. גורם המקורב לטילרסון: "הוא לא קיבל הסבר"

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הדיח היום (שלישי) את שר החוץ רקס טילרסון בהודעה שפרסם בטוויטר, והודיע כי ימנה במקומו את ראש ה-CIA מייק פומפאו, שמינויו דורש את אישור הסנאט. לפי גורם אמריקני, טראמפ מעוניין בשינויים בממשל לקראת השיחות עם קוריאה הצפונית, שאמורות להתקיים במאי.

הפיטורים של שר החוץ הם השינויים הגדולים ביותר שחווה הממשל, שידע תהפוכות רבות מאז השבעתו לפני קצת יותר משנה. הם היו צפויים מאז שעלו דיווחים על קרע בין טראמפ לבין טילרסון, שעזב את תפקידו כמנכ"ל תאגיד האנרגיה הענק אקסון מובייל כדי להצטרף לממשל. סטיב גולדסטיין, סגנו של טילרסון, אמר כי טראמפ לא הסביר לו את פיטוריו וכי טילרסון רצה להישאר בתפקיד - ופוטר בעצמו בהמשך.

לקריאה נוספת בנושא
בדרך לעוד זעזוע בממשל טראמפ: "שר החוץ יוחלף בראש ה-CIA"
טראמפ: לא בטוח שטילרסון ישמש שר החוץ עד סוף הקדנציה

נשיא ארה"ב טראמפ ושר החוץ טילרסון, 12 באוגוסט 2017. רויטרס
השותפות נגמרה. טראמפ וטילרסון/רויטרס

טראמפ הודה לטילרסון על שירותיו ואמר כי ג'ינה הספל תהיה ראשת ה-CIA החדשה והאישה הראשונה לשמש בתפקיד. "הסתדרנו די טוב, אבל לא הסכמנו על דברים כמו הסכם הגרעין, אני רציתי לזנוח אותו או לעשות משהו בנידון, והוא חשב אחרת", אמר טראמפ מחוץ לבית הלבן והוסיף כי הוא משוכנע שפומפאו הוא האדם הנכון ל"צומת קריטי זה".

"רקס הוא אדם טוב, אני מאחל לו בהצלחה. הוא יהיה אדם שמח יותר", אמר טראמפ.

גורמים בכירים בבית הלבן אמרו כי ראש הסגל ג'ון קלי ביקש מטילרסון להתפטר כבר ביום שישי, אך לא רצה להכריז על כך בזמן ששר החוץ היה במסע מדיני באפריקה. ההכרזה של טראמפ בטוויטר התקבלה שעות ספורות לאחר נחיתתו של טילרסון בוושינגטון, אחרי שקיצר את ביקורו.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הכרזת הפיטורים של טראמפ בטוויטר

פומפאו, חבר קונגרס לשעבר מקנזס נחשב לאחד מהתומכים הבולטים ביותר של הממשל. הוא מחזיק בעמדות אנטי-איראניות ומתנגד חריף להסכם הגרעין, אולם הוא נחשב גם לנץ בכל הנוגע לקוריאה הצפונית.

הוא הוקיר תודה לטראמפ על כך שבחר בו לתפקיד. "מנהיגותו הפכה את אמריקה לבטוחה יותר ואני מצפה לייצג אותו ואת העם האמריקני בפני יתר העולם", מסר.

אם מינויו יאושר על ידי הסנאט בשימוע שיתקיים בחודש הבא, פומפאו יקבל מחלקת מדינה שעברה זעזועים רבים בשל עזיבתם של דיפלומטים בכירים בחודשים האחרונים ובשל קיצוצים נרחבים בתקציב.

ראש ה-CIA מייק פומפאו. רויטרס
שר החוץ החדש. מייק פומפאו/רויטרס

בין טראמפ לטילרסון היו מחלוקות רבות מאז מינויו לתפקיד לפני קצת יותר משנה, אולם הנשיא הכחיש דיווחים שפורסמו על כך שבכוונתו לפטר אותו. בין הסוגיות שסביבן התעמתו השניים היו המגעים הדיפלומטים עם קוריאה הצפונית, הסכם הגרעין עם איראן והיחסים עם רוסיה.

בדצמבר, לעג הנשיא למאמציו של שר החוץ שלו, רק כדי לקבל לבדו את ההחלטה להיפגש עם מנהיג קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. טילרסון אמר כי הוא לא היה שותף בכך וכי הייתה זו החלטתו של טראמפ. בנוסף לכך, טילרסון תקף במרומז את עמדתו של הנשיא ביחס לפיגוע הדריסה הניאו-נאצי בשרלוטסוויל בשנה שעברה, ואף דווח כי שר החוץ כינה את הנשיא "מטומטם".

טילרסון מצטרף לשורה ארוכה של גורמים בכירים בממשל, שפוטרו או התפטרו מאז כניסת טראמפ לבית הלבן בינואר אשתקד. אחרים כוללים את היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין, ראש ה-FBI ג'יימס קומי, היועץ הבכיר סטיב באנון, ראש הסגל בבית הלבן ריינס פריבוס, שר הבריאות טום פרייס, מנהלי התקשורת הופ היקס ואנתוני סקרמוצ'י, היועץ הכלכלי הבכיר גארי כהן ודובר הבית הלבן שון ספייסר.

הדמוקרטים: "הוא ייצג עמדה מתונה"

דמוקרטים רבים בקונגרס מתחו ביקורת על פיטוריו של טילרסון, שעבר שימוע חריג באורכו בשנה שעברה לנוכח קשריו העסקיים עם רוסיה וסירובו להתנער מעיסוק בסוגיות הקשורות לתאגיד שאותו ניהל בעבר. ואולם, טילרסון זכה להערכה לאורך הזמן, לנוכח המדיניות המאופקת שהפגין בתוך הממשל הכאוטי של טראמפ.

"הוא ייצג עמדה מתונה ביחס לבקיום מגעים דיפלומטיים מול קוריאה הצפונית, איראן ומדינות אחרות בעולם", אמר הסנאטור בן קרדין, שהיה הדמוקרט הבכיר ביותר בוועדת יחסי החוץ של הסנאט לאורך מרבית כהונת טילרסון.

(עדכון ראשון: 14:44)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully