וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי ממשל בארה"ב: טראמפ ידחה את העברת השגרירות לירושלים

31.5.2017 / 20:51

כמה גורמים בסביבת הנשיא מסרו לרשת CNN כי החלו ההכנות הבירוקרטיות לדחייה נוספת של החוק מ-1995, הקובע כי ירושלים היא בירת ישראל. עם זאת, הבהיר אחד הגורמים: "הנשיא עדיין תומך בכך, זו רק שאלה של תזמון"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צפוי לחדש פעם נוספת, כפי שעשה בעקביות כל נשיא לפניו מאז 1995, את צו הדחייה להעברת השגרירות בישראל לירושלים – כך מסרו הערב (רביעי) כמה גורמים בבית הלבן לרשת CNN. אחד מגורמי הממשל טען כי טראמפ עדיין תומך בהעברת השגרירות מתל אביב, אולם מעריך כי בצל המאמצים לחידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים, התזמון הנוכחי הוא בעייתי.

גורם נוסף הבהיר כי טרם התקבלה החלטה סופית בנושא, אולם כבר החלו ההכנות הבירוקרטיות לאישור ההחלטה להשאיר את השגרירות בתל אביב. לדבריו, העברת השגרירות היא "משהו שהנשיא תומך בו, תמך בו במהלך הקמפיין, ועדיין תומך בו". הוא הבהיר: "אם הוא חותם השבוע על דחייה נוספת, זה לא מצביע על שינוי עמדה, אלא רק על שאלה של תזמון. זה יהיה 'מתי', לא 'אם'". דובר הבית הלבן שון ספייסר אמר הערב בתדריך בוושינגטון כי "אני מצפה שיהיה לנו משהו למסור לגבי זה בקרוב מאוד".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: "עמדתנו הרשמית – שגרירות ארה"ב צריכה לעבור לירושלים"
בצעד חריג: נתניהו פרסם פרוטוקול שיחתו עם טראמפ על השגרירות
נתניהו לשגריר ארה"ב הנכנס: "להעביר את השגרירות לירושלים"

ביקור הנשיא טראמפ והגברת הראשונה מלניה טראמפ במוסד יד ושם, ירושלים, 23 מאי 2017. נועם מושקוביץ
"לא מצביע על שינוי עמדה". טראמפ בביקורו בישראל/נועם מושקוביץ

בלשכת ראש הממשלה אמרו הערב כי "אין כל מידע" בנושא. עם זאת, גורמים מדיניים אמרו לוואלה! NEWS כי ההערכה היא שהנשיא אכן יחתום על צו הדחייה הפעם, אך מתכוון בהמשך לממש את הבטחת הקמפיין שלו - ולהעביר את השגרירות עד תום הקדנציה. עם זאת, בכירים ישראלים הוסיפו כי "עם טראמפ אי אפשר לדעת, אולי הוא עוד יפתיע".

כבר בשבועות שלפני ביקורו של טראמפ בישראל עדכנו בכירים בממשל את עמיתיהם הישראלים כי טראמפ מתכוון לעמוד במילתו ולהעביר את השגרירות כפי שהבטיח, אך לא יעשה זאת כעת. זאת, בהתאם לדברי הגורמים שצוטטו ב-CNN, בשל החשש מפני פגיעה בניסיונותיו של טראמפ להניע מחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

עוד באותו נושא

נתניהו: "לישראל אין צ'ק פתוח מטראמפ בהתנהלות עם הממשל"

לכתבה המלאה
נשיא המדינה ורעייתו מארחים את הנשיא דונלד טראמפ ורעייתו בבית הנשיא בירושלים 22 במאי 2017. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"יעביר את השגרירות עד תום הקדנציה". טראמפ והנשיא ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

אתמול אמר דובר הבית הלבן שון ספייסר, במענה לשאלות עיתונאים, כי הנשיא "טרם החליט" לגבי העברת השגרירות, לקראת המועד האחרון שבו יידרש טראמפ להכריע בגורל השגרירות – לפחות לחצי השנה הקרובה. החוק שהתקבל ב-1995 קובע כי ירושלים היא בירת ישראל ועל כן השגרירות האמריקנית צריכה לעבור אליה, אולם מאז נמנעו כל הנשיאים מחתימה על החוק.

העברת השגרירות לירושלים היתה אחת מהבטחות הבחירות המשמעותיות של הנשיא לקהילה היהודית במהלך קמפיין הבחירות שלו. הוא התחייב בוועידת אייפאק בשנה שעברה כי אם ייבחר, הוא יעביר את השגרירות לירושלים, אותה כינה "הבירה הנצחית". הוא השמיע הבטחות נחרצות ברוח דומה גם לאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש ספטמבר בניו יורק.

נושא העברת השגרירות לירושלים לא זכה להתייחסות מצד הנשיא האמריקני בביקורו האחרון בארץ. לפני כשבוע, במהלך ישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לכבוד יום ירושלים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "בירת ישראל צריכה לקלוט את כל השגריריות, כמובן את האמריקנית, והמצב שקיים היום הוא אבסורד". כמו כן, נתניהו הדגיש כי שוחח על הנושא עם שגריר ארצות הברית דייוויד פרידמן, שנכנס החודש לתפקידו.

שגרירות ארצות הברית. AP
"זה יהיה 'מתי', לא 'אם'". שגרירות ארצות הברית בתל אביב/AP

נתניהו התייחס מעט לאחר כניסתו של טראמפ לתפקיד, בחודש ינואר, כי עמדתה הרשמית של הממשלה בישראל היא שיש להעביר את השגרירות לירושלים. "אני רוצה לציין שוב שברית היסוד שלנו היא עם ארצות הברית. אין תחליף לברית הזאת, היחסים שלנו הם הדוקים ומתהדקים, ובהזדמנות הזאת אני רוצה להבהיר בצורה חד-משמעית שעמדתנו הייתה מאז ומעולם, וגם עכשיו ובכל רגע, ששגרירות ארצות הברית צריכה להיות כאן, בירושלים", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

נתניהו הוסיף בדבריו בינואר כי המעבר של השגרירות האמריקנית לבירת ישראל תוביל לאפקט דומינו. "ירושלים היא בירת ישראל, וראוי שלא רק השגרירות האמריקנית תהיה כאן, אלא שכל השגרירויות תעבורנה לכאן. אני מאמין שבמהלך הזמן רובן אכן תגענה הנה לירושלים", אמר.

הנשיא דונלד טראמפ וראש הרשות אבו מאזן בפגישתם בבית לחם 23 במאי 2017. AP
משקיע בתהליך השלום. אבו מאזן טראמפ בבית לחם/AP

לשכת ראש הממשלה אף התייחסה לנושא לפני ביקורו של טראמפ בישראל בשבוע שעבר. לפני כשבועים פורסם קטע מתוך פרוטוקול פגישתו של נתניהו עם טראמפ, זאת על רקע טענות חוזרות בקרב שרים בממשלה וגורמים רפובליקניים, לפיהם ראש הממשלה היה זה שביקש מטראמפ שלא להעביר את השגרירות לירושלים בשלב זה.

להודעת הלשכה צורפו ציטוטים מהפגישה בין השניים ב-15 בפברואר. "ראש הממשלה נשאל על השגרירות והסביר שהדבר (העברת השגרירות) לא יגרום לשפיכות דמים באזור, כמו שמפחידים אותו (את הנשיא טראמפ)". כמו כן, בשיחת הכנה עם היועץ לביטחון לאומי דאז, מייקל פלין, ב-16 בינואר, הסביר שגריר ארצות הברית רון דרמר מדוע העברת השגרירות תעזור לקדם את השלום ולא להיפך.

(עדכון ראשון: 20:25)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully