וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לפני המועד האחרון: טראמפ "לא החליט" אם השגרירות תעבור לי-ם

31.5.2017 / 0:16

מאז נחקק ב-1995, נשיאי ארה"ב נמנעו מיישומו של חוק לפיו ירושלים היא בירת ישראל ועל כן יש להעביר אליה את השגרירות. אלא שמהבית הלבן נמסר כי טראמפ טרם החליט אם לחתום על דחייה נוספת, כפי שנהגו עד כה נשיאים מדי חצי שנה

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ טרם החליט אם לחתום על דחיית העברת שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים - כך אמר אתמול (שלישי) דובר הבית הלבן שון ספייסר במענה לשאלות עיתונאים. היום יחול המועד האחרון שבו יכול טראמפ לחתום על דחיית העברת השגרירות לפי חוק מ-1995, לפיו ירושלים היא בירת ישראל ועל כן השגרירות האמריקנית צריכה לעבור אליה.

נשיאי ארצות הברית נמנעו מחתימה על החוק מ-1995 ועד היום. על כן, הם חותמים מדי חצי שנה על דחיית יישומו בחצי שנה נוספת.

העברת השגרירות לירושלים היתה אחת מהבטחות הבחירות המשמעותיות של הנשיא לקהילה היהודית במהלך קמפיין הבחירות שלו. הוא התחייב בוועידת אייפאק בשנה שעברה כי אם ייבחר, הוא יעביר את השגרירות לירושלים, אותה כינה "הבירה הנצחית". הוא השמיע הבטחות נחרצות ברוח דומה גם לאחר פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש ספטמבר בניו יורק.

עוד בנושא:
נתניהו: "עמדתנו הרשמית – שגרירות ארה"ב צריכה לעבור לירושלים"
בצעד חריג: נתניהו פרסם פרוטוקול שיחתו עם טראמפ על השגרירות
נתניהו לשגריר ארה"ב הנכנס: "להעביר את השגרירות לירושלים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ארה"ב דולנד טראמפ בהצהרות , בבית רה"מ 22 במאי 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"עמדתנו הייתה מאז ומהעולם שהשגרירות צריכה להיות בירושלים". נתניהו וטראמפ בישראל, בשבוע שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

נושא העברת השגרירות לירושלים לא זכה להתייחסות מצד הנשיא האמריקני בביקורו האחרון בארץ. לפני כשבוע, במהלך ישיבה מיוחדת של מליאת הכנסת לכבוד יום ירושלים, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "בירת ישראל צריכה לקלוט את כל השגריריות, כמובן את האמריקנית, והמצב שקיים היום הוא אבסורד". כמו כן, נתניהו הדגיש כי שוחח על הנושא עם שגריר ארצות הברית דייוויד פרידמן, שנכנס החודש לתפקידו.

נתניהו התייחס מעט לאחר כניסתו של טראמפ לתפקיד, בחודש ינואר, כי עמדתה הרשמית של הממשלה בישראל היא שיש להעביר את השגרירות לירושלים. "אני רוצה לציין שוב שברית היסוד שלנו היא עם ארצות הברית. אין תחליף לברית הזאת, היחסים שלנו הם הדוקים ומתהדקים, ובהזדמנות הזאת אני רוצה להבהיר בצורה חד-משמעית שעמדתנו הייתה מאז ומעולם, וגם עכשיו ובכל רגע, ששגרירות ארצות הברית צריכה להיות כאן, בירושלים", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה.

נתניהו הוסיף בדבריו בינואר כי המעבר של השגרירות האמריקנית לבירת ישראל תוביל לאפקט דומינו. "ירושלים היא בירת ישראל, וראוי שלא רק השגרירות האמריקנית תהיה כאן, אלא שכל השגרירויות תעבורנה לכאן. אני מאמין שבמהלך הזמן רובן אכן תגענה הנה לירושלים", אמר.

עוד באותו נושא

בלי התנחלויות או מדינה פלסטינית: מה שטראמפ לא אמר סימל את ביקורו

לכתבה המלאה
דגל ארה"ב בחצי התורן, שגירות ארצות הברית תל אביב. 29 בספטמבר 2016. ראובן קסטרו
שגרירות ארצות הברית בתל אביב/ראובן קסטרו

לשכת ראש הממשלה אף התייחסה לנושא לפני ביקורו של טראמפ בישראל בשבוע שעבר. לפני כשבועים פורסם קטע מתוך פרוטוקול פגישתו של נתניהו עם טראמפ, זאת על רקע טענות חוזרות בקרב שרים בממשלה וגורמים רפובליקניים, לפיהם ראש הממשלה היה זה שביקש מטראמפ שלא להעביר את השגרירות לירושלים בשלב זה.

להודעת הלשכה צורפו ציטוטים מהפגישה בין השניים ב-15 בפברואר. "ראש הממשלה נשאל על השגרירות והסביר שהדבר (העברת השגרירות) לא יגרום לשפיכות דמים באזור, כמו שמפחידים אותו (את הנשיא טראמפ)". כמו כן, בשיחת הכנה עם היועץ לביטחון לאומי דאז, מייקל פלין, ב-16 בינואר, הסביר שגריר ארצות הברית רון דרמר מדוע העברת השגרירות תעזור לקדם את השלום ולא להיפך.

סוגיית השגרירות שבה לכותרות החודש בעקבות דברים שאמר שר החוץ האמריקני רקס טילרסון בריאיון לרשת NBC. לפי טילרסון, טראמפ שוקל אם העברת השגרירות לירושלים תסייע או תפגע בסיכויים לכינון שלום בין ישראל והפלסטינים. לדבריו, הנשיא "הביע לאחרונה את רצונו להשקיע מאמצים רבים כדי לבדוק אם ניתן להניע יוזמת שלום בין ישראל לפלסטינים, והוא זהיר ברצונו לראות כיצד זה ישפיע על תהליך השלום". לשאלה כמה זמן יימשך המהלך, השיב: "אני חושב שזה תלוי בעמדות הצדדים, וברצונה של ישראל, אם זה יועיל לתהליך השלום או שמא זה יסיח את הדעת".

(עודכן: 22:30)

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במלון המלך דוד בירושלים 22 במאי 2017. עמוס בן גרשום קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
טראמפ ונתניהו בביקור הנשיא האמריקני בירושלים/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום קובי גדעון
בנימין נתניהו ודיויד פרידמן בפגישתם היום 16 במאי 2017. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
פרידמן ונתניהו בפגישתם עם כניסתו של הראשון לתפקיד, החודש/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully