וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד חריג: נתניהו פרסם פרוטוקול שיחתו עם טראמפ על השגרירות

15.5.2017 / 20:52

ברקע טענות בקרב גורמים רפובליקניים וחלק משרי הימין, לפיהם ראש הממשלה הוא שביקש מהממשל האמריקני לא להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, פרסמה לשכת נתניהו ציטוטים מהשיחה. "הדבר לא יגרום לשפיכות דמים באזור", אמר ראש הממשלה לנשיא בפברואר

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

לשכת ראש הממשלה פרסמה היום (שני) באופן חריג קטע מתוך פרוטוקול פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על רקע טענות חוזרות ונשנות בקרב גורמים רפובליקניים וחלק משרי הימין, שלפיהן נתניהו הוא שביקש מממשל טראמפ לא להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים מחשש להתלקחות ביטחונית.

היום צייץ קונור פאוול, כתב רשת "פוקס", בעמוד הטוויטר שלו: "כל מי שדיברתי איתו בוושינגטון שתודרך בנושא העברת השגרירות לירושלים אומר שנתניהו אמר לטראמפ לא להעביר את השגרירות בתקופה הקרובה". מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "הדברים שפורסמו ברשת פוקס הם שקר".

להודעת הלשכה צורפו ציטוטים מהפגישה בין השניים ב-15 בפברואר. "ראש הממשלה נשאל על השגרירות והסביר שהדבר (העברת השגרירות) לא יגרום לשפיכות דמים באזור, כמו שמפחידים אותו (את הנשיא טראמפ)". כמו כן, בשיחת הכנה עם היועץ לביטחון לאומי דאז, מייקל פלין, ב-16 בינואר, הסביר שגריר ארצות הברית רון דרמר מדוע העברת השגרירות תעזור לקדם את השלום ולא להיפך.

לקריאה נוספת:
ברקע המסר משר החוץ האמריקני: התכתשות נוספת בין נתניהו לבנט
"טראמפ יבחן אם העברת השגרירות לירושלים תזיק או תועיל למו"מ"
בנט: "על ישראל לחזור בה מנאום בר אילן"; נתניהו: "שלא יטיף מוסר"

בנימין נתניהו בפגישה ראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בבית הלבן, פברואר 2017. AP
נתניהו וטראמפ בפגישתם בפברואר/AP

"זה ישדר את המסר שאנחנו בירושלים כדי להישאר", אמר דרמר. "העברת השגרירות תכריח את הצד השני להתמודד עם השקר שהם בונים, שלישראל אין קשר עם ירושלים ויגרום להם להבין שישראל תישאר לתמיד ושבירתה תהיה ירושלים". בסיום ההודעה נמסר מלשכת ראש הממשלה כי זו עמדתו העקבית והברורה של נתניהו, שנאמרה גם היום בישיבת הסיעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הציוץ של כתב "פוקס":

בתוך כך, השגריר הנכנס של ארצות הברית בישראל, דייוויד פרידמן, ביקר אחר הצהריים בכותל המערבי, והתפלל לצדו של רב הכותל שמואל רבינוביץ'. פרידמן הגיע לכותל ישר לאחר נחיתתו בנמל התעופה בן גוריון, מלווה באשתו תמי ואחד מבנותיו, טליה, ובירך את ברכת "שהחיינו" לקראת תחילת תפקידו.

"זו נסיעה ארוכה, אנחנו עייפים אבל רצינו לבוא למקום הקדוש ביותר לעם היהודי ישר משדה התעופה", אמר פרידמן בהצהרה קצרה בסיום הביקור. "הייתה לי ההזדמנות לשאת תפילה, התפללתי לבריאות משפחתי ילדיי ונכדיי. התפללתי להצלחתו של הנשיא ובמיוחד בביקורו הקרוב. אני מקווה שזה יהיה ביקור מדהים". בסיום דבריו אמר פרידמן, "אלוהים יברך את ארצות הברית ואת ישראל ואת הקשרים הבלתי ניתנים לערעור ביניהן. אחלו לי בהצלחה". מחר פרידמן צפוי להגיש את כתב ההאמנה שלו לנשיא המדינה ראובן ריבלין ובכך יחל רשמית את תפקידו.

פרידמן שנחת לפני שעות בודדות, פתח את ביקורו בישראל בתפילה בכותל המערבי   15 במאי 2017. נועם מושקוביץ
"אחלו לי בהצלחה". פרידמן בכותל, היום/נועם מושקוביץ

הערב דווח בחדשות 2 על מחלוקת חריפה בנושא הכותל בין מתכנני הביקור מישראל והמשלחת המקדימה האמריקנית, המכינה את ביקורו של טראמפ. בלשכת נתניהו ביקשו מאנשי טראמפ שנתניהו יתלווה לביקור הנשיא בכותל המערבי, ונענו בשלילה. לאחר מכן ביקשו לבדוק אם יוכל להתלוות צלם לתיעוד האירוע, ולפי הדיווח, בכיר המשלחת המקדימה הגיב בגסות: "מה פתאום, מה זה עניינכם? זה לא השטח שלכם, אלא חלק מהגדה המערבית". בלשכת ראש הממשלה אמרו בתגובה כי "בישראל משוכנעים שהאמירה הזו מנוגדת למדיניות הנשיא טראמפ כפי שבאה לידי ביטוי בהתנהלות שלו ובהתנגדות התקיפה להחלטת מועצת הביטחון האחרונה. ישראל פנתה לארצות הברית בעניין הזה".

ברקע העברת השגרירות: בנט ונתניהו התכתשו

סוגיית השגרירות חזרה אתמול לכותרות עם דברים שאמר שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון. לדבריו, נשיא ארצות הברית שוקל אם העברת השגרירות לירושלים תסייע או תפגע בסיכויים לכינון שלום בין ישראל לפלסטינים. בריאיון לתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC אמר טילרסון כי הנשיא "הביע לאחרונה את רצונו להשקיע מאמצים רבים כדי לבדוק אם ניתן להניע יוזמת שלום בין ישראל לפלסטינים, והוא זהיר ברצונו לראות כיצד זה ישפיע על תהליך השלום". לשאלה כמה זמן יימשך המהלך, השיב: "אני חושב שזה תלוי בעמדות הצדדים, וברצונה של ישראל, אם זה יועיל לתהליך השלום או שמא זה יסיח את הדעת".

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת הממשלה היום 3 במאי 2017. אמיל סלמן, מערכת וואלה! NEWS
בנט, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, אמיל סלמן

דבריו של טילרסון על העברת השגרירות גררו התכתשות נוספת בין נתניהו ליו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט. בנט קרא לראש הממשלה להבהיר "שאנו מצפים מממשל ארצות הברית להעביר את השגרירות לירושלים ולהכיר בירושלים המאוחדת בריבונות ישראל". ‏

בתגובה לטילרסון מסרה אחר כך לשכת ראש הממשלה כי "עמדת ישראל נאמרה פעמים רבות לממשל האמריקני ולעולם. העברת השגרירות האמריקנית לירושלים לא רק שלא תפגע בתהליך השלום, אלא להפך".

במקביל להודעת לשכת ראש הממשלה, פרסמה מפלגת הליכוד תגובה נוספת על דבריו של טילרסון, שיועדה בעיקר לאוזניו של בנט. "בליכוד מברכים את בנט על כך שהוא מקפיד לשנן את ההודעות לעיתונות שמוציא ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ומצטט אותן כאילו היו דרישות שלו", נמסר מהמפלגה. "כך עשה בנושאים רבים וכך הוא עושה גם לגבי דרישתו העקבית של ראש הממשלה נתניהו להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים".

ההתכתשות נמשכה גם היום במליאת הכנסת כשהשר בנט השיב לשאלות ח"כים והתייחס להודעות שפרסמה נגדו מפלגת הליכוד. "מדובר בהתנהגות ילדותית של ראש הממשלה. זה בזוי. הוא צריך להתעסק בניהול המדינה", אמר במליאה.

(עדכון ראשון 19:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully