וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 ישראלים שנהרגו ונפצעו בפיגועים בחו"ל הוכרו כנפגעי פעולות איבה

5.4.2017 / 17:42

"הרשות המאשרת" במשרד הביטחון הכירה באזרחים שנהרגו בפיגועים בברלין, באיסטנבול ובבמקו בירת מאלי, לאחר ששונה החוק בעקבות פרסום וואלה! NEWS. כעת, הנפגעים זכאים להכרה גם אם הפיגוע לא כוון נגד ישראלים באופן מובהק

צילום: יותם רונן, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: עדויות מהמתקפה באיסטנבול, חודש ינואר)

משרד הביטחון הכיר היום (רביעי) בשלושה ישראלים שנהרגו בפיגועי טרור בחו"ל ובשלושה נוספים שנפצעו כנפגעי פעולות איבה. זאת, בעקבות האישור בכנסת לפני כשבועיים של התיקון לחוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, הקובע כי מי שנפגע בפיגוע איבה בחו"ל, אשר בוצע על ידי ארגון שהצהיר כי אחת ממטרותיו לפחות הינה לפגוע בישראל, באזרחי ישראל או ביהודים, יוכר כנפגע איבה, אף אם מטרת הפיגוע שבו נפגע לא הייתה פגיעה בישראל או בעם היהודי.

בעקבות סעיף ההכרה הרטרואקטיבי, הקובע כי החוק חל על אירועים החל מ-1 באפריל 2012, הורה היום עו"ד ידידיה אורון, הסגן הבכיר ליועץ המשפטי למערכת הביטחון, להכיר בנפגעי פיגועים בטורקיה, בבלגיה, במאלי ובגרמניה כנפגעי פעולות איבה.

עוד בוואלה! NEWS:
גויס בירדן והתאמן בסוריה: נעצר פעיל חמאס שתכנן מטורקיה פיגועים
"הגנה אווירית, גדרות מתקדמות וסייבר": כך גדל הייצוא הביטחוני
הפיגועים חוזרים לרחובות ירושלים, והתושבים מפחדים מגל טרור חדש

דליה אליקים הישראלית שנרצחה בפיגוע מפיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין. פייסבוק, צילום מסך
הפרסום עליה הוביל להצעת החוק. אליקים, שנהרגה בברלין/צילום מסך, פייסבוק

אלה כוללים את דליה אליקים, שנהרגה בפיגוע בברלין בחודש דצמבר האחרון, ובן זוגה רמי שנפצע באותו האירוע; ליאן נאסר שנהרגה בפיגוע בערב השנה האזרחית החדשה האחרונה באיסטנבול; שמואל בן הלל שנהרג בפיגוע בבמקו בנובמבר 2015, וחיים וינטרניץ ומנחם מנדל פרקש שנפצעו בפיגוע בבריסל במרץ 2016.

החלטתו של אורון, בשבתו כ"רשות המאשרת" במשרד הביטחון, הועברה לטיפול אגף נפגעי פעולות איבה במוסד לביטוח לאומי, ותאפשר להעניק לקורבנות ומשפחותיהן את מלוא הזכויות והסיוע המוענק לנפגעי איבה. הצעת החוק שאפשרה את התיקון הוגשה בעקבות פרסום וואלה! NEWS, לפיו הביטוח הלאומי הכיר בדליה אליקים, שנהרגה בפיגוע דריסה, כנפגעת תאונת דרכים – ולא כנפגעת פעולות איבה – בשל מגבלות החוק הקיים.

בביטוח הלאומי הבהירו אז כי החוק במדינת ישראל לא מכיר בנפגעים באירועים כמו פיגוע הדריסה בברלין כנפגעי פעולות איבה. לפי החוק, נמסר אז מהביטוח הלאומי, רק פיגועים שכוונו נגד מטרות ישראליות או יהודיות, הוכרו על ידי המדינה כפעולות איבה. עם זאת, לפני כשנה, החליט משרד הביטחון להכיר בפיגוע ההתאבדות בשדרות איסתיקלאל שבאיסטנבול, שבו נהרגו שלושה ישראלים, כפעולת איבה. זאת, לאחר שנקבע כי היא כוונה נגד ישראלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully