וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות פרסום וואלה! NEWS: חוק חדש להכרה בנפגעי טרור בחו"ל

22.1.2017 / 16:30

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק למינוי ועדת חריגים, שבכוחה יהיה להכיר באזרח ישראלי שנהרג בפיגוע במדינה זרה כנפגע פעולות איבה - גם אם לא כוון נגד ישראלים. משפחת ההרוגה בפיגוע בברלין בחודש שעבר: "לתקן את העוול"

צילום: דב גיל-הר, עריכה: רן צימט

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של חבר הכנסת חיים ילין (יש עתיד), שבמסגרתה ימנה שר העבודה והרווחה חיים כץ ועדת חריגים בענייני הכרה בנפגעי מתקפות טרור בחו"ל. בכוחה של הוועדה יהיה להכיר באזרח ישראלי שנפגע בפיגוע במדינה זרה, שלא כוון בהכרח נגד יהודים או ישראלים, כנפגע פעולות איבה.

הצעת החוק הוגשה בעקבות פרסום וואלה! NEWS, לפיו הביטוח הלאומי הכיר בדליה אליקים, שנהרגה בפיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין בחודש שעבר, כנפגעת תאונת דרכים – ולא כנפגעת פעולות איבה – בשל מגבלות החוק הקיים. בן זוגה רמי ומשפחת אליקים ביקשו להודות "לכל מי שמסייע לתיקון העוול החוקתי, שיאפשר לנו לקבל סיוע ממדינת ישראל כנפגעי טרור, בעקבות הפיגוע בברלין של מרצח מטעם דעאש".

עוד בוואלה! NEWS:
פיגוע או אירוע שיצא משליטה? הקצוות הפרומים שהותירה המשטרה בנגב
שר בכל הלוויית חלל: המתווה המסתמן בעקבות היעדרות חברי הממשלה
"משאית נגד הטרור" בזירת הפיגוע: "ממחיש את האמפתיה לישראל"

דליה אליקים הישראלית שנרצחה בפיגוע מפיגוע הדריסה בשוק חג המולד בברלין. פייסבוק, צילום מסך
הוכרה כנפגעת תאונת דרכים. דליה אליקים/צילום מסך, פייסבוק
"חובתנו לשמור על שלום אזרחינו בחו"ל ובשובם ארצה"

אחיה של ההרוגה, רוני עב, העריך כי סיבת המוות שנתנה המדינה לאליקים נובעת ממניעים כלכליים. "בגלל שיש לזה השלכות כספיות אז הם קוראים לזה 'תאונת דרכים'", טען עב פחות משבוע לאחר מותה. "סגנית השגריר ישבה אתנו יותר משעה והביעה את תנחומיה", הוסיף. "זה מראה שיש אנשים שלא בורחים מאחריות, לעומת מדינת ישראל. לא שמענו אפילו מנציג זוטר של הזוטר של הממשלה שביקש להגיע לבקר".

בביטוח הלאומי הבהירו כי החוק במדינת ישראל לא מכיר בנפגעים באירועים כמו פיגוע הדריסה בברלין כנפגעי פעולות איבה. לפי החוק, נמסר מהביטוח הלאומי, רק פיגועים שכוונו נגד מטרות ישראליות או יהודיות, מוכרים על ידי המדינה כפעולות איבה.

"בזמן שהטרור הגלובלי תופס תאוצה ומוכיח כי הוא זהה בכל מקום ובכל זמן, חובתנו כמדינה לשמור על שלומם של אזרחינו בחו"ל וגם בשובם ארצה", אמר ח"כ ילין. "הצעת החוק תסיר מחסומים ביורוקרטיים ותסייע לישראלים שנפגעו בהתקפות רצחניות בחו"ל לקבל הכרה מהמדינה ולחזור לשגרת חייהם, במיוחד לאור הטראומה אותה עברו". אישור ההצעה בוועדת השרים הינה הצעד הראשון בתהליך החקיקה, וכדי שתאושר, תידרש לעבור שלוש קריאות במליאת הכנסת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שוק חג המולד בברלין. גרמניה, 21 בדצמבר 2016. AP
זירת פיגוע הדריסה בברלין, בחודש שעבר/AP

בחודש אפריל האחרון, החליט משרד הביטחון להכיר בפיגוע ההתאבדות בשדרות איסתיקלאל שבאיסטנבול, שבו נהרגו שלושה ישראלים, כפעולת איבה. זאת, לאחר שנקבע כי היא כוונה נגד ישראלים.

בהתאם להחלטתו של עו"ד ידידיה אורון, הסגן הבכיר ליועץ המשפטי למערכת הביטחון, משפחות ההרוגים והנפגעים הנוספים יזכו לתגמולים המגיעים לנפגעי פעולות איבה, על פי החוק. בפיגוע נהרגו ארבעה בני אדם ו-36 נוספים נפצעו. הוא אירע כשמחבל התפוצץ בשעות הצהריים באזור תיירותי במרכז העיר ופצע עשרות, בהם קבוצת ישראלים שמנתה 14 בני אדם וטיילה במקום. שלושה מההרוגים באירוע הם ישראלים: שמחה דמרי, יונתן שור ואברהם גולדמן. זאת, בדומה לעשרה פצועים שהוחזרו לארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully