וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגוע או אירוע שיצא משליטה? הקצוות הפרומים שהותירה המשטרה בנגב

19.1.2017 / 0:21

מותו של רס"ב ארז לוי במהלך פינוי הכפר הבדואי עדיין אפוף סימני שאלה. טרם ברור מדוע פתחו השוטרים בירי על תושב הכפר – ואם איבד שליטה על מכוניתו או שהמורה בן ה-47 החליט להרוג. וגם: מה הקשר בין עיתונים מ-2015 לפיגועי דריסה?

צילום: דוברות משטרה, עריכה: ניב מעוז

אירוע הדריסה אתמול (רביעי) שבו נהרג רס"ב ארז לוי במהלך עימותים בפינוי הכפר הבדואי אום אל-חיראן, מעלה לא מעט שאלות הנוגעות להתנהלות המשטרה באירוע. אפילו הסרטון שהפיצה המשטרה בשעות הצהריים בניסיון לפזר את הערפל סביב האירוע עדיין מותיר קצוות לא סגורים, שבמשטרה ייאלצו להתמודד איתם בתחקירים. גם המחלקה לחקירות שוטרים צפויה לבדוק את התקרית, כאשר מנגד עומדת טענת משפחתו של הנהג שלפיה הוא נסע במהירות כתוצאה מאיבוד שליטה.

השאלה המרכזית היא מה גרם ליעקוב אבו אל-קיעאן, בן 47 ומורה במקצועו, לפגוע בקבוצת השוטרים. הסרטון שהפיצה המשטרה באחת מהודעותיה תחת הכותרת "המחבל מאיץ ושועט אל עבר השוטרים" מתחיל בכך שרכבו של אבו אל-קיעאן נוסע לאט, כשסביבו כחמישה שוטרים. בשלב זה נפתחת אש על ידי השוטרים שככל הנראה פותחים בנוהל מעצר חשוד.

מדוע בוצע הירי על ידי השוטרים כאשר נראה בבירור כי הרכב נוסע במהירות איטית? שאלה זו בוודאי תישאל בתחקיר המשטרה. מעבר לכך, לא ברור מה קדם לפתיחה בנוהל מעצר חשוד כלפי אבו אל-קיעאן. האם היווה סכנה לכוחות? האם היה דין ודברים עימם הביא את השוטרים לחשוד כי מדובר באדם בעל כוונה לבצע פיגוע?

עוד בוואלה! NEWS:
חוסר שקיפות ומינוי מקורבים: שיטת מנכ"ל הביטוח הלאומי הבא
חדש יותר, מדויק יותר, מהיר יותר: מערכת "חץ 3" נמסרה לחיל האוויר
חשיפה: הקשר הסודי בין ראש המוסד לחשוד המרכזי ב"תיק 1000"

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
לא ברור מה קדם לפתיחה בנוהל מעצר. העימותים באום אל-חיראן, היום/רויטרס

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן כתב בחשבון הטוויטר שלו כי השוטרים קראו לאבו אל-קיעאן לעצור ומשראו כי הוא ממשיך בנסיעתו, ירו באוויר כדי לגרום לו לעצור את רכבו, אך אז הסיט בחדות את ההגה והאיץ את מהירותו עד לפגיעה הקטלנית. לעומת זאת, בני משפחתו של אבו אל-קיעאן טוענים כי הירי של השוטרים לעברו הוא שגרם לו להאיץ ולאבד שליטה על רכבו.

על דבר אחד אין מחלוקת: לאחר הירי נסע אבו אל-קיעאן במהירות לעבר קבוצת שוטרים שהייתה בסמוך, שם גם עמד השוטר ארז לוי שנהרג. האם אכן התכוון לבצע פיגוע דריסה קטלני? מה היו מניעיו?

במשטרה מיהרו לקבוע זמן קצר לאחר הדריסה כי מדובר בפיגוע לכל דבר ועניין והחלו לכנות את אבו אל-קיעאן "מחבל". בהודעת דובר המשטרה זמן קצר לאחר הדריסה נקבע כי אבו אל-קיעאן הוא פעיל של התנועה האסלאמית וכי "נבחן הקשר שלו לדאעש". האם אכן אבו אלקיעאן ביצע את הפיגוע ממניע לאומני? בני משפחתו טוענים בתוקף כי מדובר במורה במערכת החינוך, כשגם במשטרה מכירים את מקום עבודתו. אם אכן אבו אל-קיעאן היה מוכר כבעל הזדהות לארגוני טרור, מדוע המשיך להיות מועסק במערכת החינוך?

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נשים בדואיות ליד הריסות בתיהן באום אל חיראן , 18 בינואר 2017. רויטרס
התושבים כבר לא ישתכנעו. נשים בדואיות לצד בתיהן ההרוסים, היום/רויטרס

גם הראיות שהציגה המשטרה לטענה כאילו מדובר במחבל מעלות תהיות רבות. בין היתר הציגה המשטרה גיליון של העיתון "ישראל היום", ששלושה מעותקיו נמצאו בביתו של אבו אל-קיעאן כשהכותרת הראשית מדברת על פיגוע דריסה שאירע באותו היום ועל פצצה שעל פי החשד מחבלי דאעש הטמינו במטוס שהתרסק. מה בין שמירת העיתונים מ-2015 לפיגוע? במשטרה רואים קשר ישיר, ואולם, לא ברור מה הקשר בין שמירת עיתונים ישנים לבין ביצוע דריסה. כמו כן, ציינה המשטרה כגיבוי לטענותיה כי בביתו נמצאו ספרים בערבית ש"נשלחו לבדיקה מקצועית". לא ברור על איזה ספרים מדובר אולם ברור לכל כי אדם ערבי יחזיק בספרות בשפה זו.

גם לאחר הירי לא ברורה התנהלות המשטרה: מדוע מנעה מכלי התקשורת ומחברי כנסת מלהגיע לאום אל-חיראן? האם, כפי שטוענת המשטרה, הדבר נועד למנוע את ליבוי היצרים ביישוב, או שמא, כפי שעולה מתיאוריית הקונספירציה של תושבי הכפר, היה זה ניסיון של המשטרה לטשטש ראיות לירי מכוון כלפי אבו אל-קיעאן? בסופו של דבר, אין ספקות כי נסיעה מהירה לכיוון השוטרים היא שהובילה למותו הטרגי של ארז לוי, אולם גם במשטרה ייאלצו להעמיק את החקירה על מנת לבסס את טענותיהם. ולמרות זאת, מובן כי גם אם יובאו ראיות ברורות – הדבר כבר לא ישכנע את תושבי הכפר ותומכיו בדבר אשמת המשטרה לתקרית כולה.

(עדכון ראשון: 21:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully