וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ"פיגוע של דאעש" ל"אירוע מצער": הדריסה בכפר הבדואי - שלב אחר שלב

23.2.2017 / 0:28

השר ארדן והמפכ"ל אלשיך מיהרו לקבוע כי האירוע באום אל-חיראן הוא פעולת טרור שבוצעה על ידי "בן עוולה" תומך דאעש - ללא הוכחות מוצקות. בהמשך הועלו למוקד גם הח"כים הערבים וכלי התקשורת. אלא שככל שהימים נקפו, הבסיס לטענותיהם הלך ונעלם

צילום: משטרת ישראל, בני בן סימון, שי מכלוף. עריכה: עמרי מלכה.

המלים שאיתן בחרו השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ודוברות המשטרה לתאר את התקרית באום אל-חיראן מיד לאחר שאירעו, היו חד משמעיות: "פיגוע דריסה". מאז האירוע, בלילה שבין 17 ל-18 בינואר, ארגון אכיפת החוק וארדן נאבקו על המסגור שלו כפיגוע, ושל יעקוב אבו אל-קיעאן כמחבל, מבלי להמתין לבדיקת מח"ש. סקירת החזית התקשורתית שניהלו מלמדת כיצד הניסיון להכריע את צורת הסיקור של התקרית הפך בפועל לשער עצמי.

עוד בוואלה! NEWS:
"לא ידעתי": רעייתו של החשוד המרכזי בפרשת המטענים נעצרה
מנופאי שביקש הפסקה: "המנהל תקף אותי עם אלת בייסבול"
"הנהג לא נסע כמחבל": מח"ש צפויה להודיע שהדריסה בנגב אינה פיגוע

07:29 - הודעת המשטרה הראשונה

"כוחות הביטחון הגיעו הבוקר לאום אל-חיראן לפעילות אכיפת חוק. לקראת הגעתם הגיח רכב של מחבל תושב האזור פעיל תנועה אסלאמית ושעט לעבר הלוחמים מתוך כוונה לבצע פיגוע דריסה. המחבל נוטרל. באירוע פצועים בדרגות פציעה שונות, וביניהם לוחמי משטרת ישראל, כתוצאה מכך התפתחו הפרות סדר המחבל הוא פעיל התנועה האיסלאמית הפלג הדרומי ונבחן קשר שלו גם לדאעש".

דוברת מחוז דרום תיארה הפעם הראשונה את התקרית. הזיקה לדאעש "הוכחה" לאחר מכן באמצעות צילום של גיליון "ישראל היום" שנמצא בחזקת אל-קיעאן, ועסק בהערכת גורמי מודיעין מערביים כי דאעש עומד מאחורי הפלת המטוס הרוסי מעל מצרים.

ראשוני. תיעוד מהמסוק המשטרתי של הפיגוע באום אל-חיראן. מערכת וואלה! NEWS
תיעוד האירוע מלמעלה כפי שפורסם בידי המשטרה ביום התקרית/מערכת וואלה! NEWS

"המחבל שעט ברכבו לעבר הלוחמים לבצע פיגוע דריסה וכתוצאה מכך נפצעו מספר לוחמים והמחבל נוטרל על ידי הכוח המשטרתי במקום. משטרת ישראל קוראת למגזר הבדואי להקיא מתוכו ניצנים של אידיאולוגיות קיצוניות שכל עניינן טרור!! (סימני הקריאה במקור, א"ס) המפגע הוא עובד מערכת החינוך, מקום בו השפעתו השלילית על סביבתו מסוכנת שבעתיים".

08:30 - תגובת ארדן: "מחבל מדאעש דהר כדי להרוג כמה שיותר"

"מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי. אני מקווה שיום זה לא יהפוך ליום שמסמן תפנית ביחסים של הבדואים עם רשויות המדינה אך אם כן, לח"כ עודה יש תרומה מאוד גדולה לעניין. יש החלטת בג"צ והיא תבוצע, גם באום אל-חיראן. לכוחות המשטרה אין שום שיקול דעת בנוגע לביצוע המשימה, ככה זה במדינה דמוקרטית. התנהל משא ומתן שבועות ארוכים, מי שניהל את זה הם גורמי המדינה מול התושבים, עודה לא מנהל משא ומתן. הוא היה שם כדי ללבות יצרים ולהסית לאלימות. מה שקרה הלילה, מחבל ביצע פיגוע דריסה כנגד כוחות המשטרה שהיו במקום, עודה היה בין אלה שליבו את היצרים. כרגע המשטרה הערכת מצב. האלימות והטרור לא ינצחו את החוק".

בשלב זה, במח"ש כבר הודיעו כי האירוע ייבדק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רס"ב ארז לוי ויעקוב אבו אל-קיעאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

09:30 – ארדן מגיב לח"כים הערבים: "עצרו את ההסתה"

"מאז האירועים בבוקר אני שומע עוד ועוד קריאות מסיתות אשר מעוותות את תמונת המצב של מה שקרה בשטח. אני קורא לח"כים מהרשימה המשותפת - עצרו את ההסתה! לכל אמירה עכשיו עלולות להיות תוצאות קשות בשטח. קחו אחריות על דבריכם ותפסיקו להסית וללבות אלימות".

דקות אחדות לאחר מכן המשטרה הוציאה הודעה על הריסת הבתים באום אל חיראן, שהחלה "עם סיום הטיפול בזירת הפיגוע". זמן קצר לאחר מכן יצאה ההודעה המתירה לפרסום את שמו רס"ב ארז לוי "שנרצח הבוקר בפיגוע הדריסה באום אל-חיראן".

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
העימותים במהלך פינוי אום אל-חיראן/רויטרס
פיזור הפגנה בוואדי ערה ובאלפי בני אדם המוחים על פינוי הבתים באום אל-חיראן שבנגב, ינואר 2017. יותם רונן
פיזור מפגינים בוואדי ערה, שבוע לאחר האירוע/יותם רונן

בהמשך, פרסמה המשטרה סרטון המתעד את האירוע, שהיה אמור להכריע במחלוקת הנוגע לנסיבות התקרית. אלא שהסרטון שהמשטרה הוציאה, שכלל סימון בצבע של רכב ה"מחבל", לא הכריע את הכף. בתוספת הגרפית של המשטרה לצילום מהאוויר המתעד את האירוע, מכונה הרכב שבו נהג אבו אל-קיעאן כ"רכב המחבל".

ההספד של המפכ"ל: "ארז, מפגע בן עוולה שעט לעברך"

הציוץ המשמעותי האחרון בנושא באותו היום היה ההספד של המפכ"ל רוני אלשיך בהלווייתו של רס"ב לוי, שבו התייחס לאירוע כאל פיגוע דריסה: "ארז היקר, יצאת לקראת שחר למלא תפקידך ולבצע פעולת אכיפה של חוק. לצערי יש מי שמנצלים כל סיטואציה על מנת לייצר טרור. בתוכם מפגע בן עוולה שהסיט את ההגה בחריפות, האיץ ושעט ברכבו לעבר קבוצת השוטרים עליה נמנית". בהמשך אמר אלשיך כי הוא מתחייב להעביר מסר ולפיו "אירועי טרור רצחניים לא ישיגו את מטרתם", וכי ידה של המשטרה "תשיג את כל מי שינסה להרים יד על שוטרים".

ארדן על הסרטון: "הסיט בחדות את ההגה כדי לדרוס"

ארדן עצמו הוא אחד הפוליטיקאים הפעילים ביותר בטוויטר. אולם בעקבות האירוע באום אל-חיראן, ניכר היה שהוא משקיע מאמץ מיוחד בניסיון למצב את האירוע כ"פיגוע". הציוץ הראשון עסק ברס"מ ארז לוי, שהוגדר כמי ש"נפל בעת ביצוע משימתו".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מציג את ההחלטה בנוגע לשינוי האכיפה הפלילית בנוגע לסמים קלים, תל אביב, 27 בינואר 2017. מגד גוזני
"המחבל האיץ כדי לדרוס את הקבוצה". ארדן/מגד גוזני

אלא שלאחר פרסום הסרטון ולאחר שהבין כי הוא לא הצליח לשכנע את הציבור כי מדובר בפיגוע, פרסם ארדן ציוץ נוסף: "להבהרת הסרטון (כי הרי גם עכשיו יהיו מי שייקחו את צד המחבל): הרכב נסע לכיוון השוטרים, קראו לו לעצור וכאשר המשיך - ירו באוויר וכדי לעצור הרכב ואז המחבל הסיט בחדות את ההגה והאיץ במהירות כדי לדרוס את קבוצת השוטרים". יצוין, כי לפי העדויות שבידי מח"ש, השוטרים לא ביצעו ירי באוויר.

יום לאחר מכן, התייחס ארדן לפיטוריה של העיתונאית חן אלמליח בגלי צה"ל בעקבות הפוסט שפרסמה, והביע הזדהות עם כאב התושבים על הפינוי. "כך יש לפעול. אין סובלנות והבנה לרצח ולטרור". לצד קביעה, זו הוא פרסם מחדש את הציוץ של מפקד גל"צ ירון דקל על פיטוריה של אלמליח.

גם בימים שלאחר התקרית, ארדן לא הרפה מהמקלדת. יממה לאחר האירוע הוא צייץ ביקורת על פייסבוק, שהתכתבה עם ביקורת קודם שהטיח בענקית המדיה החברתית. "בוקר טוב. פייסבוק חסמו בחשבון שלי את סרטון המשטרה שצולם מהאוויר ותיעד את הפיגוע באום אל-חיראן. מדיניות מאד הגיונית יש שם בסך הכול...".

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, טקס חניכת סירות משטרה למערך הימי של משטרת ישראל. מרינה הרצליה 9 בפברואר 2017. מגד גוזני
ספד לארז וקרא לא להיכנס לטרור. אלשיך/מגד גוזני

יום לאחר מכן, המאבק ההסברתי עבר למקורות התנ"ך. "משעשע. אם זה היה קורה בימינו כנראה שזו היתה הכותרת", כתב השר לביטחון פנים ביחד עם ציוץ מחדש של העיתונאי אריה יואלי שעסקה בסיפור המקראי על משה והמצרי. קריקטורה דומה נוספת צויצה מחדש על ידי ארדן לצד הכיתוב: "ועוד מפרשת השבוע".

ב-21 וב-22 בינואר ארדן הגיב לקמפיין שקרא לפיטוריו, כשהוא תוקף אישית את איימן עודה ואת עיתון הארץ. "די ברור שמדובר בקמפיין מאורגן שנועד להרתיע אותי ואת המשטרה מלאכוף את החוק. לא יעזור לחברים בהארץ ולא לאיימן עודה וועדת המעקב של ערביי ישראל".

ב-23 בינואר הוא צייץ מחדש ציוץ של חשבון טוויטר בשם Middle East News ובו תמונה של רכב יוקרה שהשתתף בצעדת המחאה של הציבור הבדואי בעקבות אירועי אום אל-חיראן. "לפי כלי הרכב שהשתתפו היום בשיירת המחאה הבדואית נראה ששוב המשטרה נטפלת לציבור המוחלש ביותר בחברה", כתב.

הפגנה בערערה במחאה על הפינוי האלים באום אל-חיראן בנגב, 21 בינואר 2017. יותם רונן
ארדן נצמד לסוגיית פציעתו של ח"כ עודה/יותם רונן

ב-25 בינואר ארדן צייץ מחדש ציוץ המתאר את תגובתו לדרישה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת אירועי אום לא חיראן, וכן צייץ אייטם שפורסם באתר "בחדרי חרדים" שמסר את גרסתו של ארדן לאירוע. יום למחרת צייץ מחדש השר ציוץ של פעילת הימין מאי גולן, שעסק ב"קמפיין ההסתה" שניהל איימן עודה נגדו.

ארדן המשיך להיצמד לסוגיית הפציעה של ח"כ עודה באירוע גם בימים שלאחר מכן. בסדרת ציוצים שפרסם ב-30 לינואר נכלל מעין כתב הגנה על עמדתו של ארדן, שאמר כי שוחח עם ראש המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל שהסביר לו כי לא ניתן לקבוע ממה נפגע עודה. יום לאחר מכן, הוא שיבץ קישור לכתבה בנושא.

ארדן ב-21 בפברואר: "אירוע קשה ומצער שבו נפגעו שוטר ואזרח"

בימים האחרונים חל שינוי ניכר בהתמודדות של המשטרה והשר הממונה עליה עם התקרית, וזאת בין היתר לקראת פרסום ממצאי מח"ש שיקבעו כי לא היה מדובר בפיגוע. אתמול, כינה ארדן את התקרית באום אל-חיראן "אירוע קשה ומצער" במה שנראה כשינוי עמדה מבחינתו. "אסור שהאירוע הזה יעיב על היחסים. אסור לתת לאף אחד לנסות לקחת אירוע נקודתי שבו לצערנו גם נהרג שוטר וגם נהרג אזרח ולהשליך ממנו על היחסים בין האוכלוסייה הבדואית למשטרה ולממשלה", אמר ארדן באירוע של משטרת ישראל בבאר שבע. "זה לא נכון ולא מייצג".

ארדן דיבר גם על "הפקת לקחים" מהתקרית, כששעות לאחר מכן התפרסם כי ממצאי מח"ש הם שלא מדובר בפיגוע. ההתנגשות החזיתית בין עמדת מח"ש לבין עמדת ארדן והמשטרה לאחר התקרית, מטילה צל כבד על התנהלותם לאחריה.

(עדכון ראשון: 21:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully