וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנהג לא נסע כמחבל": מח"ש צפויה להודיע שהדריסה בנגב אינה פיגוע

לפי הממצאים הראשוניים, יעקוב אבו אל-קיעאן נהג במהירות נמוכה ונורה לפני דריסת השוטר באום אל-חיראן. הערכה: לא יוגשו כתבי אישום נגד מרבית השוטרים. אחות השוטר: "ארדן פחדן וחנפן". ח"כ זנדברג: "השר חייב להתנצל בפני המשפחה והציבור כולו"

צלמים זמניים מורשים

יעקוב אבו אל-קיעאן, תושב אום אל-חיראן שנהרג בעימותים בפינוי בתים בכפר הבדואי בנגב בחודש שעבר, לא נסע במהירות של "מפגע דורס" – כך עולה ממצאים ראשוניים בחקירת המקרה.

על פי סרטונים מזירת האירוע, שבו נהרג גם שוטר מג"ב ארז לוי, אבו אל-קיעאן לא נסע במהירות גבוהה, אלא במהירות נמוכה יחסית, מה שמחזק את ההערכה כי הוא לא ניסה לדרוס את השוטרים בזירה – אלא להימלט ממנה. לפיכך, האירוע לא יוגדר פיגוע במסמך ממצאי החקירה שצפויה המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) לפרסם.

הממצאים שהתקבלו השבוע מחזקים את ההערכה לפיה לא מדובר בפיגוע דריסה, בניגוד לטענות המשטרה בתחילה. אתמול טען השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, בניגוד לדבריו בעבר, כי מדובר ב"אירוע קשה ומצער" – ולא בפיגוע דריסה. טרם נחקרו באזהרה אף אחד מהשוטרים, אולם כבר עתה, כפי שפורסם אתמול (שלישי) על ידי קלמן ליבסקינד בערוץ 20, ברור כי התמונה המסתמנת היא כי לא מדובר בפיגוע דריסה.

עוד בוואלה! NEWS:
הלך לעולמו אביו של תושב אום אל-חיראן שנורה למוות בפינוי: "מת מצער"
המכון לרפואה משפטית: ייתכן שח"כ עודה נפצע מירי באום אל-חיראן
סערה במליאה: הכנסת דחתה הקמת ועדה לחקירת אירועי אום אל-חיראן

עימותים בכפר אום אל-חיראן בנגב,  18 בינואר 2017. רויטרס
האירוע התרחש לפנות בוקר, כשהראות מוגבלת. כוחות באום אל-חיראן ביום האירוע/רויטרס

"השר ארדן פחדן וחנפן", אומרת לוואלה! NEWS בת אל עמדי, אחותו של ארז לוי שנהרג במהומות. "הוא אומר את הדברים כי חשוב לו לשמור על הסדר. משיחה שלי עם חבריו של ארז ליחידה, שהיו כמו אחים שלו והיו איתו בשטח – נמסר לי שאל קיעאן הוזהר מספר פעמים לפני הפתיחה באש.

מאז האירוע עם אלאור אזריה כוחות הביטחון שוקלים מספר פעמים לפני שהם יורים באש", אמרה עמדי בכעס. "אני כועסת על מי שממהר לצאת בהצהרות עוד לפני שהסתיימה החקירה".

ממרכז עדאלה, שפנה למח"ש בשם משפחת אבו אל-קיעאן בדרישה לחקירת האירוע נמסר כי "מלכתחילה טענו שגרסת המשטרה והשר ארדן לגבי מה שקרה באום אל-חיראן היא שקרית ומסיתה". לדברי הארגון, "כעת מוטלת על רשויות החקירה האחריות למצות את הדין עם האחראים לירי לעבר רכבו של יעקוב אבו אל-קיעאן. בנוסף על כך, פנינו לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה נגד השר ארדן בגין הסתה לגזענות נגד האזרחים הערבים, הן במהלך גל השריפות האחרון והן בעקבות האירוע באום אל-חיראן".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

הממצאים הפורנזיים מזירת הדריסה והירי באום אל-חיראן היו הראיות העיקריות ששינו את קו החקירה. בשלב זה, ידוע כי אבו אל-קיעאן נורה פעמיים בגופו, ככל הנראה לפני הדריסה ובסמיכות יחסית זו לזו. הירייה הראשונה פגעה בחזהו, והייתה זו שממנה נהרג, ואילו הירייה השנייה פגעה ברגלו. מותו של אבו אל-קיעאן נקבע רק כמה עשרות של דקות לאחר האירוע. החקירה שללה את האפשרות שההרוג היה תחת השפעת סמים או אלכוהול.

ממצאי החקירה סותרים בחלק מהמקרים את העדויות שנגבו מהשוטרים במקום. כך, למשל, השוטרים העידו כי מהירות הרכב הייתה גבוהה, אולם נמצא כי אבו אל-קיעאן נסע במהירות נמוכה יחסית, כזו שלדעת גורמים המעורים בפרטי החקירה מלמדת כי הוא לא ביקש לדרוס את השוטר, אלא רק להימלט מהמקום.

לעברו של הרכב ובאופן כללי בזירה נורה מספר רב של כדורים, ונבדקת גם האפשרות כי התבצע ירי דו צדדי בקרב השוטרים בשל טעות בזיהוי. זאת, בין היתר, בשל העובדה שהאירוע עצמו התרחש לפנות בוקר, כששדה הראייה מוגבל, וכך גם יכולתם של הכוחות להבין את המצב בזירה, שהתפתח תוך זמן קצר יחסית.

הלוויית יעקוב אבו אל-קיעאן, אום אל חיראן, 24 בינואר 2017. AP
ממצאי החקירה סותרים את עדויות השוטרים. הלווייתו של אבו אל-קיעאן/AP

כמו כן, מומחה חיצוני שבדק את כיווני הירי הגיש השבוע את תוצאות הבדיקה שערך, שקובעות איזה כדור נורה מאיזה נשק. מבחינת האחריות הפלילית לאירוע, כבר בשלב זה נראה ששוטרים שהיו על הציר שבו נסע הרכב לא צפויים להיחקר באזהרה או להפוך לנאשמים, משום שהם חשו בסכנת חיים.

בסיומה של הבדיקה תיתכן גם אפשרות ביניים לפיה אף שוטר לא יועמד לדין, גם אם האירוע עצמו לא יוגדר כפיגוע. בכל מקרה, כנראה שלא צפויה העמדה לדין של מרבית השוטרים שירו באירוע, בשל מורכבותה של הסיטואציה וההכרה בכך שייתכן ומדובר בזיהוי לא נכון של כוונת הנהג, ולא בירי מסיבי וחסר הבחנה.

על פי החקירה, באירוע לא התבצע נוהל מעצר חשוד בגלל שללוחמים לא היה זמן לבצעו, משום שחשו סכנה מדובר באירוע שהתרחש תוך שניות. בניסיון למנוע מהרכב להמשיך, בוצע ירי לעבר הגלגלים. אבו אל-קיעאן לא עצר, ולאחר מכן נפתחה אש לעבר הרכב עצמו.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן מציג את ההחלטה בנוגע לשינוי האכיפה הפלילית בנוגע לסמים קלים, תל אביב, 27 בינואר 2017. מגד גוזני
"יצא בהצהרות לפני שהחקירה הסתיימה". השר ארדן/מגד גוזני

מיד לאחר המקרה, ב-18 בינואר, מסרה המשטרה כי אבו אל-קיעאן הוא פעיל התנועה האסלאמית ונבחן אם יש לו קשר לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). יתרה מכך, המשטרה מסרה כי "המחבל עבד במערכת החינוך". בנוסף לכך, נמסר כי הדורס נחשב לגורם דומיננטי בכפר והוא זה שעמד בראש המאבק המשפטי נגד ההריסה ופנה לבג"ץ.

ארדן עצמו מסר בהודעה רשמית לאחר הדריסה כי "מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי. אני מקווה שיום זה לא יהפוך ליום שמסמן תפנית ביחסים של הבדואים עם רשויות המדינה". הוא הוסיף כי במקום אירע "כנראה פיגוע דריסה באמצעות ג'יפ נגד כוחות המשטרה שהיו אמורים לאבטח את ההריסות. אני חושב שיהיה מסר מאוד חשוב שהאלימות והטרור לא ינצחו".

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, טקס חניכת סירות משטרה למערך הימי של משטרת ישראל. מרינה הרצליה 9 בפברואר 2017. מגד גוזני
"הדוח הסופי צריך להתפרסם יחד עם מכתב פיטורים של המפכ"ל". אלשיך/מגד גוזני

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) טענה היום כי "הדוח הסופי צריך להתפרסם יחד עם מכתב פיטורים רשמי של מפכ"ל המשטרה". לדבריה, "פעולת תג המחיר של ראש הממשלה הבעירה את השטח והובילה לשפיכת דמים שיכולה הייתה להימנע. בניסיון לחמוק מהמחדל בחרו השרים לצאת במסע הסתה והשמצות, בגיבוי מוחלט של המפכ"ל, שבו ביזו שתי משפחות שאיבדו את יקיריהם".

"לצערי, נראה שגורמי אכיפת החוק מתפקדים כשלוחה פוליטית ותעמולתית של השר ארדן וראש מפלגתו – כפי שלא היססו לבדות 'גל הצתות', כך רקדו על גלי ההסתה בעת שכול", הוסיפה רוזין. "גם כאן, מדובר במחדל משטרתי וממשלתי משווע ועל כך ראויות להיות השלכות חמורות".

חברת מפלגתה, ח"כ תמר זנדברג, הוסיפה: "פעם קראו לזה ספינים, היום קוראים לזה 'פייק ניוז'. השר ארדן שיקר לציבור במכוון, ביודעו מה יהיו התגובות שיקבל". לדבריה, "הירידה מהעץ שביצע אתמול מפיגוע טרור ל'אירוע מצער' רחוקה מלספק, היא אפילו יותר מקוממת".

"מה לגבי עשרות ההצהרות והראיונות שסיפק השר, הנאום שנשא בהלווית השוטר ארז לוי, בתשובות לשאילתות, בנאומים בכנסת, חזר והדגיש את המידע הלא מבוסס ולא בדוק במקרה הטוב או השקרני והמסית במקרה הסביר יותר - שהפיץ", טענה. "השר צריך לקחת את עצמו הבוקר לאום אל-חיראן ולהתנצל אישית בפני המשפחה ובפני כלל הציבור הישראלי".

"הלוחמים סומכים על מח"ש שתקבע שהירי היה מוצדק"

עורכי הדין עפר ברטל ודב גלעד כהן ממשרד ברטל-כהן, המייצגים ארבעה לוחמים שהיו מעורבים בתקרית ונחקרו, מסרו בתגובה לדיווח: "לא מן הנמנע שטרגדיה של טעויות, חלקן הארי מצד אבו אל-קיעאן, היא זו שהובילה לירי הדרגתי ומוצדק לעברו, נוכח הנסיבות הכאוטיות שהיו בפני הלוחמים". לדבריהם, "הלוחמים סומכים על מח"ש שתגיע למסקנה ולפיה הירי היה מוצדק מבחינתם ואין לתלות בהם כל אשמה".

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך מסר כי שוחח עם ראש המחלקה לחקירות שוטרים "והוא אמר שאין מסקנות עדיין והבדיקות נמשכות. משטרת ישראל לא תשבש את החקירה ונמתין עד שמח"ש יפרסמו באופן פומבי ורשמי את תוצאות החקירה. הדלפות בנושא זה אינו עושות את האמירות בתקשורת לרשמיות או נכונות, ומשטרת ישראל לא תיגרר למתן מענה למידע לא מוסמך".

בהכנת הידיעה השתתף אבי אשכנזי

(עדכון ראשון: 11:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully