וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלאור אזריה נידון לשנה וחצי מאסר בפועל

החייל שירה למוות במחבל מנוטרל בחברון במרץ אשתקד נידון ל-18 חודשי מאסר, שנה וחצי מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי. ראשת הרכב השופטים: יש נסיבות מקלות במתן העונש, מדובר בכישלון חד-פעמי של הנאשם. ההגנה: סיכויי הערעור טובים מאוד. יחל לשאת את עונשו ב-5 במרץ

צילום: ערוץ 10, עריכה: שמרית גולדשטיין

עיקרי הדיון:

* ראשת הרכב השופטים: יש נסיבות מקלות בשיקול עונשו של אזריה, מעידה חד-פעמית של הנאשם
* בית הדין בביקורת על שר הביטחון לשעבר יעלון: ראוי היה להמתין עם אמירותיו
* בליכוד ובבית היהודי קראו להעניק חנינה לאזריה
* מאות הפגינו בעד אזריה מחוץ לדיון, ובהם אנשי "לה פמיליה" ולהב"ה
* אזריה יחל לשאת את עונשו ב-5 במרץ

בית הדין הצבאי המיוחד בקריה גזר היום (שלישי) על החייל אלאור אזריה, שירה במחבל מנוטרל על הקרקע בחברון והורשע בהריגה ובהתנהגות שאינה הולמת, שנה וחצי מאסר בפועל, עונש מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי. ההחלטה התקבלה ברוב של שני שופטים לעומת אחד, שטען כי יש מקום להחמיר בעונש. עורך הדין אייל בסרגליק מצוות ההגנה אמר כי הם יערערו על גזר הדין, וכי הסיכויים שיתקבל טובים מאוד. אזריה יחל לשאת בעונשו ב-5 במרץ.

אזריה התקבל בבית הדין במחיאות כפיים, חיבוקים ונשיקות מצד משפחתו וחבריו שהגיעו לתמוך בו. מחוץ לאולם הדיונים התייצבו כוחות משטרה גדולים, עקב חשש להפרות סדר ועימותים מצד מאות תומכיו של הנאשם, חלקם אנשי הימין הקיצוני המזוהים עם "לה פמיליה" ולהב"ה. קרובי משפחתו של הנאשם הביעו את אכזבתם מגזר הדין, אולם אביו, צ'רלי אזריה, הרגיע אותם.

לאחר מתן גזר הדין אמר התובע, סגן-אלוף נדב וייסמן, כי יש לכבד את העונש. "בית הדין העביר היום מסר חשוב לכלל המפקדים והחיילים בצה"ל באשר לערכי צה"ל ולחשיבות השמירה על טוהר הנשק. ברור לנו כי זה לא יום קל עבור הנאשם ובני משפחתו, אבל את הדין צריך לעשות והדין נעשה. ההליך הזה היה הליך חשוב שחובה היה לבצעו לאור נסיבות המקרה", אמר מחוץ לאולם בית הדין.

לקריאה נוספת:
חברי אזריה נערכים לגזר הדין: "אם יפסקו מאסר - יהיה בלגן גדול"
אזריה בבית הדין: "המשפחה שלי התרסקה, מבקש רחמים"
מח"ט כפיר במשפט אזריה: "טעיתי כשהבטחתי לאביו שיפגוש בכירים בצה"ל"

הקראת גזר דינו של החייל אלאור אזריה בקריה, 21 בפברואר 2017. תומר אפלבאום, הארץ
נכנס לקול מחיאות כפיים. אלאור אזריה/הארץ, תומר אפלבאום
גזר הדין של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי בקריה, פברואר 2017. תומר אפלבאום, פול צלמים
תמיכה מצד החברים והמשפחה. אמו של אזריה מחבקת אותו בדיון, היום/פול צלמים, תומר אפלבאום

ראשת הרכב השופטים, אלוף-משנה מאיה הלר, פתחה את הקראת גזר הדין בתיאור הידרדרות מצבה של המשפחה לאורך המשפט, שהחל לאחר הירי במרץ אשתקד. היא הוסיפה את עמדות הצדדים: התביעה הדגישה כי מדובר בהריגה, עבירה חמורה שכללה פתיחה באש בניגוד להוראות ולערכי צה"ל, בעוד ההגנה מבקשת לזקוף לזכותו את היותו חייל מצטיין ומצבה הקשה של משפחתו.

הלר הדגישה כי התשתית הראייתית שהובא בפני חבר השופטים לא מסבירה באופן ברור מה גרם לאזריה לירות במחבל. עם זאת, היא הוסיפה כי יש נסיבות מקלות שיש לקחת בחשבון: העובדה כי האירוע התרחש בסביבה עוינת; מדובר באירוע המבצעי הראשון שבו השתתף אזריה, דקות לאחר שחברו נפצע על ידי מחבל; הנאשם לא קיבל פקודות קונקרטיות מהמפקדים; והעובדה כי אזריה כבר שהה במעצר פתוח יותר מעשרה חודשים. "מדובר בכישלון חד פעמי של הנאשם", אמרה.

גזר הדין של אלאור אזריה בבית הדין הצבאי בקריה, פברואר 2017. תומר אפלבאום, הארץ
אזריה נכנס לבית הדין הצבאי המיוחד בקריה להקראת גזר דינו, היום/הארץ, תומר אפלבאום

לדבריה, מפקדיו של אזריה כשלו גם לאחר כניסתו למעצר פתוח. "מצאנו מקום להתחשב בתקופה זו. מפקדיו לא פעלו לביקורו בעת תקופת המעצר. היה מצופה ממפקדיו ליצור עמו קשר".

היא הוסיפה ביקורת נוקבת על שר הביטחון לשעבר משה יעלון, שגינה את מעשיו של אזריה זמן קצר לאחר הירי, כמו גם על הרמטכ"ל גדי איזנקוט. "ההגנה טענה שלאזריה נגרם דימוי שלילי מתוך דבריו של שר הביטחון דאז. השופטים בתגובה טוענים שלא ירדו לסוף דעתה של ההגנה... לא יכולה להיות מחלוקת שהדרג הצבאי רשאי, ולעתים חייב, להביע דעה. אולם על הדרג הצבאי ראוי להמתין ולסייג את האמירות עד להתקדמות וסיום החקירה".

צ'רלי ואושרה אזריה הקראת גזר דינו של החייל אלאור אזריה בקריה, 21 בפברואר 2017. אור רביד
"אין לנו ציפיות". צ'רלי ואושרה אזריה בבית הדין הצבאי המיוחד בקריה, היום/אור רביד

צ'רלי אזריה, אביו של אלאור, אמר בפתח הדיון כי המשפחה פסימית. "אין לנו ציפיות, נקבל את פסק הדין, למרות שמנסים לצייר אותנו כעבריינים. אנחנו אוהבים את העם ומבקשים לשמור על האיפוק. כל החיילים שפה הם שלנו". אמו, אושרה אזריה, פנתה לבנה: "תשמור על העולם ילד, עם חיוך של מלאכים".

התביעה הצבאית ביקשה לגזור עליו שלוש עד חמש שנות מאסר, בעוד צוות ההגנה ביקש מהרכב השופטים שלא לגזור עליו מאסר כלל. עבור התביעה הצבאית, מדובר בתיק עקרוני וחשוב. בעניין ההרשעה לא היה מקום לפשרות, אך בכל הנוגע לגזר הדין, הדגיש התובע הצבאי ויסמן את שירותו ואת התנהלותו החיובית של אזריה כחייל בחטיבת כפיר.

התובע ביקש לזקוף את כל אלו לזכותו של החייל, ואמר כי העונש יהיה, ככל הנראה, לא ברף הענישה הגבוה לעבירת הריגה. סנגוריו של אזריה, מן הצד השני, ביקשו להסתפק בתקופת מעצרו כעונש, וגרסו כי אין מקום לעונש מאסר של ממש בכל מקרה.

"אסור לתת לגורמי ימין לערער את שלטון החוק"

בבית היהודי ובליכוד קראו להעניק לאזריה חנינה. שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "ביטחון אזרחי ישראל מחייב חנינה מידית לאלאור אזריה. אלאור נשלח להגן על אזרחי ישראל בעיצומו של גל טרור סכינים פלסטיני, וכל הליך החקירה זוהם מיסודו.
גם אם שגה, אסור שאלאור יישב בכלא. כולנו נשלם את המחיר". שר החקלאות אורי אריאל הוסיף: "גזר הדין מאחורינו, הגיע הזמן לחנינה".

שר התחבורה ישראל כץ כי צריך לבטל את עונש המאסר. "בית הדין אמר את דברו - ההליך המשפטי מוצה. כעת הגיעה העת לחנינה, להחזיר את אלאור הביתה", אמר. שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר כי הוא פונה עוד היום לשר הביטחון אביגדור ליברמן ולרמטכ"ל גדי איזנקוט בבקשת חנינה. "גם חייל שטעה הוא חייל שלנו. כפי שאנו דואגים להשיב חייל שנפצע וכפי שאנו חייבים לחלץ כל חייל שנפל בשבי, עלינו לדאוג לחייל ששגה, גם כאשר השגיאה היא חמורה ודרמטית", אמר.

שרת התרבות והספורט מירי רגב הוסיפה: "זהו יום עצוב. גזר הדין קשה. אלאור לא היה צריך לשבת יום אחד בכלא בנוסף למה שכבר ריצה. זהו לצערי המשך ישיר למשפט השדה שנעשה לו".

הקראת גזר דינו של החייל אלאור אזריה בקריה, 21 בפברואר 2017. תומר אפלבאום, הארץ
אזריה מחבק את אמו לפני גזר הדין, הבוקר/הארץ, תומר אפלבאום

באופוזיציה, מנגד, הדגישו את החשיבות בקבלת גזר הדין על רקע הלחץ הציבורי. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג (המחנה הציוני) אמר כי "בית המשפט גילה רגישות והבנה למצוקת החייל ומצד שני יישם כמתחייב את ההקפדה המוחלטת על עקרון טוהר הנשק בצה"ל. אלאור אזריה הוא קורבן של נסיבות מדיניות בלתי אפשריות שמדינת ישראל מתחמקת מהן עשרות בשנים. על הממשלה, שר הביטחון, צה"ל והגורמים הביטחוניים הבכירים לבחון כעת את הדרכים למנוע את המקרה הקשה הבא".

עמיתו לסיעה ח"כ אראל מרגלית אמר כי גורמים פוליטיים מימין רוכבים על גבו של אזריה. "זהו גזר דין מידתי. אני קורא לאלאור ולמשפחתו, תהיה גבר, קח אחריות אישית ואל תיתן לפוליטקאים מהימין לסחוב אותך שוב לקרקס ציבורי שיסב להם רווח פוליטי ולך יסב רק נזק. אף פוליטיקאי לא יכול ליזום חנינה, רק אתה רשאי ויכול להגיש בקשה, ורק על ידי הבעת חרטה. אסור לנו כחברה לאפשר לגורמי ימין להמשיך לערער על שלטון החוק".

הרשות הפלסטינית גינתה את גזר הדין ואמרה כי מדובר בעונש קל. "זהו אור ירוק לחיילי צה"ל להמשיך לבצע פשעים נגד העם הפלסטיני", נמסר בהודעה מטעם ממשלת הרשות.

גזר הדין המלא:

אזריה, לוחם חטיבת כפיר, הורשע פה אחד בחודש שעבר. אל"מ הלר, שעמדה בראשות הרכב של שלושה שופטים, הקריאה במשך שעתיים את הכרעת הדין בפרשה שטלטלה את המדינה, וקבעה כי הסמל, שנראה מחויך למשמע הרשעתו, פעל מתוך יצר נקמה. משפחתו, שישבה לצדו באולם הדיונים, צעקה "בזיון", ואמו פרצה בבכי. מחוץ לבית הדין הפגינו כ-400 איש התומכים באזריה, ובהם אנשי "לה פמיליה", שהכו אנשי תקשורת וניסו לחסום כבישים באזור.

בהקראת הכרעת הדין, הלר דחתה את טענות ההגנה העיקריות, שלפיהן אזריה חשש ממטען וכי המחבל מת לפני הירי של הנאשם. בנוסף לכך הקריאה עדויות שמחזקות את הטענה שאזריה אמר כי "הגיע למחבל למות", ולאחר מכן פירטה על השינויים הרבים בגרסתו של הנאשם להשתלשלות האירועים.

השתתפו בהכנת הידיעה: אבי אשכנזי ואמיר בוחבוט

(עדכון ראשון: 12:00)

הפגנה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
מפגינים בעד אזריה מחוץ לבית הדין הצבאי המיוחד בקריה, היום/ראובן קסטרו
הפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
מאות מפגינים, חלקם הגדול אנשי הימין הקיצוני. מחוץ לקריה, היום/ראובן קסטרו
הזמר אריאל זילבר מופיע בהפגה מחוץ לקריה בעת מתן גזר דינו של החייל אלאור אזריה, 21 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
אריאל זילבר במופע תמיכה באזריה בסמוך לבית הדין, היום/ראובן קסטרו

הכרעת הדין המלאה של אזריה:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully