וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 מדינות בוועידת פריז: "קוראים לישראל ולפלסטינים לפתוח במו"מ ישיר"

בהצהרת הסיכום של ועידת השלום הבינלאומית, שנערכה ללא נציגים מישראל, מהרשות או מטעם ממשל טראמפ, הביעו המשתתפים תמיכה בהחלטת מועצת הביטחון האחרונה. ועידה נוספת תכונס בהמשך השנה. בריטניה סירבה לחתום: "מנוגד לרצון הישראלים"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

הצהרת הסיכום של ועידת השלום הבינלאומית שהתכנסה אתמול (ראשון) בפריז קוראת לישראל ולפלסטינים "לפתוח במשא ומתן ישיר" במטרה להגיע ל"פתרון צודק, בר קיימא ומקיף לסכסוך הישראלי-פלסטיני". לשון ההכרזה, "פתרון מוסכם שיביא לשתי מדינות, ישראל ופלסטין, שחיות זו לצד זו בשלום ובביטחון, הוא הדרך היחיד להשיג שלום מתמשך". הנציגים קבעו כי תכונס ועידה נוספת על לסיום השנה.

נציגי 70 המדינות שהשתתפו בוועדה קראו לשני הצדדים להתחייב לפתרון על בסיס גבולות 1967, ולנקוט "צעדים דחופים על מנת להפוך את המגמות השליליות הנוכחיות בשטח, כולל מעשי האלימות המתמשכים ופעילות ההתנחלויות, ולפתוח במשא ומתן ישיר". כמו כן, הביעו הנציגים תמיכה ביוזמת השלום הערבית, בהמלצות הקוורטט מחודש יולי האחרון ובעקרונות שהתווה שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בנאום שנשא לפני כשבועיים וחצי.

בנוסף לכך, ציינו הנציגים בהצהרת הסיכום כי הם רואים בהחלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם, שהתקבלה בסוף החודש שעבר, התפתחות חיובית. על פי ההכרזה היום, אותה החלטה "גינתה בבירור כל פעילות בהתנחלויות, הסתה ואת כל מעשי האלימות והטרור, וקראה לשני הצדדים לנקוט צעדים לקדם את פתרון שתי המדינות בשטח".

לקריאה נוספת בנושא
קרי שוחח עם נתניהו: ועידת פריז לא תוביל להחלטה במועצת הביטחון
גורמים מדיניים לקראת ועידת פריז: "ככה לא עושים שלום"
נתניהו על ועידת השלום בפריז: "הונאה פלסטינית בחסות צרפתית"

שר החוץ של צרפת ז'אן-מארק אירו בוועידת השלום בפריז, 15 בינואר 2017. רויטרס
"כולנו מודעים לדחיפות המצב". שר החוץ הצרפתי אירו, היום/רויטרס

הוועידה, שבה לא נוכחים נציגים ישראלים, פלסטינים, או מטעם ממשלו הנכנס של נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, מתקיימת ברקע המשבר ביחסים בין ישראל לממשל היוצא בוושינגטון, אחרי שלא הטיל וטו על הצעת החלטה במועצת הביטחון שגינתה את ההתנחלויות. בישראל מאשימים את הנשיא ברק אובמה בתכנון המהלך, אולם בבית הלבן דחו זאת. אי-הטלת הווטו הובילה לזעם גם בקרב הקונגרס הרפובליקני, וכמה מחבריו איימו לפעול נגד האו"ם בעקבות זאת.

גורמים מדיניים בירושלים מסרו לאחר מסירת הצהרת הסיכום כי "פעילות מדינית של לשכת ראש הממשלה, המטה לביטחון לאומי ומשרד החוץ ריככה משמעותית את הנוסח הסופי של ההחלטה". לדברי הגורמים, ההישג בהחלטה הוא "מניעת זליגה של הסעיפים הבעייתיים של 2334 לנוסח ועידת פריז". כמו כן, נמסר כי "מנענו המשך למועצת הביטחון". להערכת הגורמים, "זו תוצאה של התגובה החריפה להחלטה הקודמת של מועצת הביטחון".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שר החוץ של בריטניה בוריס ג'ונסון, 1 בדצמבר 2016. רויטרס
לא הגיע. שר החוץ הבריטי ג'ונסון/רויטרס

בניגוד למרבית המדינות המשתתפות, בריטניה לא שלחה את שר החוץ שלה בוריס ג'ונסון ואף לא את השגריר בפריז. בהודעה רשמית שנמסרה ממשרד החוץ בלונדון, נמסר כי "הוועידה הזאת מסתכנת בהקשחת העמדות, בעת שבה יש לעודד את התנאים לשלום. לכן נכחנו כמשקיפים בלבד ולא חתמנו על הצהרת הסיכום".

"בריטניה נותרה מחויבת להשגת פתרון שתי המדינות", נמסר. "אנחנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר להתקדם היא דרך חזרה למשא ומתן בילטראלי, שמתחשב בכל המכשולים לשלום ובדאגות הלגיטימיות של שני הצדדים. לפיכך, יש לנו השגות ספציפיות בנוגע לוועידה בינלאומית שאמורה לקדם את השלום בין הצדדים בלי לכלול אותם - ובהחלט זו שכונסה היא בניגוד לרצונם של הישראלים - ונערכת רק כמה ימים לפני חילופי הממשל לנשיא אמריקני חדש, כשארצות הברית תהיה הערבה לכל הסכם".

וועידת השלום בפריז, צרפת. 15 בינואר 2017. רויטרס
ממשיך להאמין בשלום. קרי ושרת החוץ של האיחוד האירופי בפריז, היום/רויטרס

נשיא צרפת פרנסואה הולנד הזהיר בדבריו בפני באי ועידת השלום כי פתרון שתי המדינות נתון בסכנה בשל ההתנחלויות והטרור. הולנד הדגיש כי תמיד "יהיה מי שיפחד משלום וכי לפתרון שתי המדינות עדיין יש תמיכה באזור. נשיא צרפת, שיסיים בעוד כמה חודשים את תפקידו, אמר כי על המנהיגים הישראלים והפלסטינים לשכנע את בני עמם בנחיצותו של השלום.

במהלך הוועידה אמר שר החוץ בממשלו ז'אן-מארק אירו כי להעברת שגרירות ארצות הברית בישראל לירושלים יהיו "השלכות חמורות". שר החוץ אירו אמר לערוץ "פראנס 3" כי ההצעה של גורמים בממשלו של טראמפ להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים היא "פרובוקציה". אירו הוסיף כי הוא אינו סבור שטראמפ יוכל לעשות זאת. הוא הדגיש: "אי אפשר לנקוט עמדה כה חד-צדדית. צריכים ליצור תנאים לשלום".

אירו אמר בפתח הוועידה כי "כה רבים מאיתנו התאחדו כי אנו מודעים לדחיפות של המצב. המטרה שלנו היא לאפשר לכל הצדדים שרוצים בכך להשתתף בפעולות לשלום ודיאלוג". אירו פירט את מטרות הוועידה ואמר: "המטרה הראשונה היא לאשרר את ההצהרה שלפיה פתרון שתי המדינות הוא הפתרון היחיד". לדבריו, "המטרה השנייה היא להביע את נכונותנו לתרום ליצירה מחדש של התנאים למו"מ בין הצדדים, ובסופו של דבר למצוא דרך להתקדם בשבועות ובחודשים הבאים". עוד ציין אירו כי "פתרון שתי המדינות, הנמצא תחת איום, והצורך בשימורו, אושר מחדש בהחלטה 2334 במועצת הביטחון".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ואבו מאזן בהלוויתו של הנשיא שמעון פרס, הר הרצל, ירושלים. ספטמבר 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

ראש הממשלה בנימין נתניהו שב היום על התנגדותו לוועידה ואמר כי מדובר ב"וועידת סרק". בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "הוועידה תואמה בין הצרפתים והפלסטינים, ומטרתה לנסות לכפות על ישראל תנאים שאינם מתיישבים עם הצרכים הלאומיים שלנו". מאות אנשים הפגינו היום מחוץ לשגרירות ישראל בצרפת נגד הוועידה והניפו דגלי ישראל.

לטענת נתניהו, "היא כמובן גם מרחיקה את השלום, כי היא מקשיחה את העמדות הפלסטיניות, והיא גם מרחיקה אותם ממשא ומתן ישיר ללא תנאים מוקדמים. אני חייב להגיד שהוועידה הזאת היא בין הפרפורים האחרונים של עולם האתמול. המחר ייראה אחרת - והמחר קרוב מאוד".

(עדכון ראשון: 11:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully