וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח הקוורטט: "ישראל שוחקת את הסיכוי לפתרון שתי המדינות"

1.7.2016 / 19:41

על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות ולהעביר סמכויות לידי הרשות הפלסטינית בשטחי C, כך קובע הדוח, שבו צוין כי "הפלסטינים לא גינו בבהירות מתקפות טרור". נתניהו: "הקוורטט נכשל בטיפול בשורש הסכסוך"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

בווידאו: פגישת נתניהו ובאן קי מון, השבוע

ישראל צריכה להפסיק לבנות בהתנחלויות, למנוע מהפלסטינים פיתוח ולנצל קרקעות שאמורות לשמש את המדינה הפלסטינית - כך קובע דוח הקוורטט שפורסם היום (שישי) לאחר המתנה רבה. עוד קובע הדוח - שחובר בידי ארצות הברית, האיחוד האירופי, האו"ם ורוסיה - כי מדיניות ישראל "שוחקת בהתמדה את הסיכוי לפתרון שתי המדינות".

גם הרשות הפלסטינית ספגה ביקורת בשל חוסר מאבקה בטרור ובהסתה. הדוח פורסם ברקע ההסלמה המחודשת בגל הטרור ובשל הקיפאון במשא ומתן בין הצדדים, שפוצץ ב-2014. "יש שאלות לגיטימיות לגבי הכוונות ארוכות הטווח של ישראל, שכוללות הצהרות מצד כמה שרים בממשלת ישראל שמצהירים שלעולם לא תקום מדינה פלסטינית", קובע הדוח שצפוי לעלות לדיון במועצת הביטחון של האו"ם בקרוב.

עוד בוואלה! NEWS:
טיוטת דוח הקוורטט: "על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות"
שליח האו"ם למזה"ת: ההתנחלויות, ההסתה והאלימות פוגעות בשלום
דוח חדש של הקוורטט על ההתנחלויות צפוי להחריף את הטון נגד ישראל

אתר בנייה במודיעין עלית, 2010. AP
ישראל הפקיעה 70% מאדמות שטחי C. אתר בנייה במודיעין עילית/AP

הדוח קובע כי ישראל הפקיעה 70% מאדמות שטחי C, שמהווים 60% משטח הגדה המערבית וכוללים את מרבית השטחים החקלאיים, המשאבים הטבעיים ועתודות הקרקע. "העברת סמכויות ואחריות גדולות יותר לרשות הפלסטינית בשטח C, כפי שהובטחה בהסכמים קודמים, נעצרה למעשה ובכמה תחומים אף חלה בכך נסיגה. יש להמשיך בכך כדי להתקדם לעבר פתרון שתי המדינות ולמנוע מצב של מדינה אחת", נכתב

לפי הדוח, כ-570 אלף ישראלים גרים בגדה המערבית וכי ניתן רק אישור בנייה אחד לפלסטינים בשטחי C בשנת 2014. בשנה שעברה, קובע הדוח, לא ניתן אף לא אישור אחד.

הדוח מעביר ביקורת גם על הרשות הפלסטינית בשל יחסה לטרור. "באופן מצער, המנהיגים הפלסטינים לא גינו בעקביות ובבהירות מתקפות טרור", נכתב. "הרשות הפלסטינית צריכה לפעול בנחישות ולנקוט את כל הצעדים שביכולתה כדי להפסיק את ההסתה לאלימות ולחזק את המאמצים למלחמה בטרור, כולל באמצעות גינוי מפורש של כל צורות הטרור".

"הקוורטט אימץ את העמדה כי נוכחות יהודים ביו"ש מונעת פתרון"

משרד ראש הממשלה הגיב לדוח, ומסר כי "ב-24 השעות שלפני פרסום דוח הקוורטט, ירו ודקרו מחבלים פלסטינים ישראלים חפים מפשע בשלוש תקריות שונות, גרמו למותם של שניים ולפציעתם של אחרים". על פי ההודעה, "דברי השבח שמרעיפים הפלסטינים היום על רוצחים מעניקים השראה לאלה שיתקפו מחר. תגובה זאת משקפת את פשיטת הרגל המוסרית של ההנהגה הפלסטינית ולא מותירה מקום רב לספק ביחס לכוונותיה האמיתיות".

"לפיכך, ישראל מברכת על הכרת הקוורטט בתפקידן המרכזי של ההסתה והאלימות הפלסטינית בהנצחת הסכסוך", עוד נמסר. "למרבה הצער, הדוח כלל אינו מציין את התשלומים שמשלמת ההנהגה הפלסטינית לטרוריסטים מורשעים ולמשפחותיהם. ככל שהאלימות חמורה יותר, כך התשלום גבוה יותר. מנהג זה של הפלסטינים חייב להיפסק".

עוד צוין בהודעת משרד ראש הממשלה כי ישראל ממשיכה לתמוך במשא ומתן ישיר עם הפלסטינים, אולם אלה "דחו שוב ושוב את הצעותיהן של ממשלות ישראל משני קצות הקשת הפוליטית לקיים משא ומתן מתוך כוונה להגיע לפשרה". על פי ההודעה, "אנו מצרים על כישלון הקוורטט לטפל בשורש האמיתי של הסכסוך: סירובם העיקש של הפלסטינים להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי בגבולות כלשהם".

"הדוח אף מנציח את המיתוס לפיו הבנייה הישראלית ביהודה ושומרון היא מכשול לשלום", עוד נמסר. "כשישראל הקפיאה התנחלויות, היא לא קיבלה שלום. מטרידה העובדה שהקוורטט נראה כמי שאימץ את העמדה לפיה נוכחותם של יהודים ביהודה ושומרון מונעת כביכול את השגת פתרון שתי המדינות. נוכחותם של קרוב ל-1.8 מיליון ערבים בישראל אינה מהווה מכשול לשלום".

(עדכון ראשון: 18:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully