וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיוטת דוח הקוורטט: "על ישראל להפסיק את הבנייה בהתנחלויות"

1.7.2016 / 9:20

לפי הטיוטה, הקוורטט מפנה אצבע מאשימה כלפי ישראל וטוען כי היא "שוחקת את היתכנות פתרון שתי המדינות". בין היתר, נכתב כי על ירושלים להעביר סמכויות לרשות בשטחי C ולהפסיק למנוע פיתוח פלסטיני. על הרשות: "צריכה לפעול בנחישות נגד הסתה מתמשכת לאלימות"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: נתניהו ובאן נפגשו השבוע)

טיוטת דוח הקוורטט לענייני המזרח התיכון, שהגיעה לידי סוכנות הידיעות רויטרס ופורסמה היום (שישי), תוקפת את ישראל על הבנייה בהתנחלויות וטוענת כי זו מהווה מכשול לשלום. הדוח המלא צפוי להתפרסם במהלך היום.

בטיוטה נכתב כי "על ישראל להפסיק לבנות ולהרחיב את ההתנחלויות, לייעד קרקעות לישראלים בלבד ולמנוע פיתוח פלסטיני". כמו כן, טען הקוורטט כי המדיניות הישראלית "שוחקת את היתכנות פתרון שתי המדינות באופן מתמשך", וכי "הדבר מעלה שאלות לגבי כוונותיה של ישראל לטווח הארוך, מאחר שעל פי כמה שרים ישראלים – לא צריכה להיות מדינה פלסטינית לעולם".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
שליח האו"ם למזה"ת: ההתנחלויות, ההסתה והאלימות פוגעות בשלום
דוח חדש של הקוורטט על ההתנחלויות צפוי להחריף את הטון נגד ישראל
סוזן רייס: "ישראל סובלת מביקורת אובססיבית, זה חייב להיפסק"

בנימין נתניהו ובאן קי מון, משרד רה"מ, 20 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
נתניהו ומזכ"ל האו"ם באן קי מון/נועם מושקוביץ

כמו כן, על פי סוכנות הידיעות רויטרס, בטיוטה של הקוורטט, שכולל את ארצות הברית, האו"ם, האיחוד האירופי ורוסיה, נכתב כי 70% משטחי C נשלטים בפועל בידי ישראל. "העברת סמכויות ותחומי אחריות לרשויות הפלסטיניות בשטח C, דבר שישראל התחייבה אליו בהסכמים קודמים, הופסקה, ובנושאים מסוימים ישראל אף לקחה לידיה את הסמכויות", נכתב. "יש לחדש זאת במהרה על מנת להגיע לפתרון שתי מדינות ולמנוע מציאות של מדינה אחת".

בנוגע לרשות הפלסטינית, נכתב בטיוטה כי "הרשות הפלסטינית צריכה לפעול בנחישות ולנקוט כל צעד אפשרי כדי למגר את ההסתה המתמשכת לאלימות ולחזק את המאמצים המתמשכים על מנת להילחם בטרור, ובהם לגנות בבירור כל פעולת טרור". הדברים מגיעים יממה בלבד לאחר רצח הלל אריאל בת ה-13 בביתה שבקריית ארבע בידי מחבל פלסטיני בן 17 מהכפר בני נעים.

אתר בנייה במודיעין עלית, 2010. AP
"הדוח מתמקד באיומים המרכזיים על השגת השלום". בנייה במודיעין עילית/AP

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלדנוב התייחס אתמול לדוח ואמר כי האלימות, ההסתה, הרחבת ההתנחלויות וחוסר השליטה של הרשות הפלסטינית ברצועת עזה פוגעת בסיכויים לשלום. השליח ציטט חלקים מהדוח של הקוורטט במהלך תדרוך שהעניק בפני מועצת הביטחון של האו"ם.

"המטרה המרכזית של הדוח היא לא להטיל אשמה", הסביר השליח המיוחד בפני 15 חברי המועצה. "הוא מתמקד באיומים המרכזיים על השגת שלום באמצעות משא ומתן ומציע המלצות להתקדמות בנושא". לדבריו, "הקוורטט הציג שורת צעדים הגיוניים, שאם ייושמו ברצינות ובהחלטיות, יציבו את הישראלים ואת הפלסטינים במסלול לקראת שלום מקיף". הוא לא פירט מעבר לכך.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

ארצות הברית אישרה לפני כחודשיים כי המילים הקשות שנאמרו בדוח משקפות שינוי קל בגישה כלפי ההתנחלויות. השפה בדוחות הקוורטט שפרסמה וושינגטון עד כה הייתה זהירה, אך הדיפלומטים ששוחחו עם סוכנות הידיעות אי-פי, שלושה מהם אמריקנים, טענו כי הדוח הזה קרוב יותר בעמדותיו לאלה של שלוש החברות האחרות ברביעייה, שמדגישות את חלקה של ישראל במבוי הסתום שאליו נקלע הסכסוך הישראל-פלסטיני. עם זאת, אחד מהדיפלומטים טען כי הדוח "יהיה מאוזן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully