וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירושלים בירה משותפת ופתרון בעיית הפליטים: תכנית השלום של קרי

שר החוץ האמריקני הציג את חזונו הדומה למתווה קלינטון מ-2000 וקרא לחזרה לגבולות 67' עם חילופי שטחים, להכרה הדדית ולסוף הסכסוך. "על חברים לומר את האמת גם כשהיא קשה", השיב לנתניהו. "ממשלתו הימנית ביותר אי-פעם פועלת למען מדינה אחת"

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי אמר הערב (רביעי) כי פתרון שתי המדינות נמצא ב"סכנה אמיתית" וכי הוא הדרך היחידה לשלום בין ישראל לפלסטינים. בנאום ארוך שנשא במחלקת המדינה בוושינגטון אחרי ההחלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון, פירט קרי את העקרונות הדרושים לפתרון הסכסוך, בדומה למתווה שכבר הציג הנשיא לשעבר ביל קלינטון ב-2000. מלשכתו של נתניהו יצאה הודעה תקיפה: "נאום מוטה נגד ישראל, שעסק באובססיביות בהתנחלויות וכמעט לא נגע בשורש הסכסוך - ההתנגדות הפלסטינית למדינה יהודית בגבולות כלשהם". לפני הנאום, הנשיא הנבחר דונלד טראמפ תקף אף הוא את הממשל היוצא.

העיקרון הראשון שהציג קרי הוא חזרת ישראל לגבולות '67 לצד חילופי שטחים המוסכמים על שני הצדדים, כמו גם הכרה בשתי מדינות לשני עמים – יהודית וערבית, פתרון מציאותי לפליטים הפלסטיניים, הכוללים פיצוי וצעדים נוספים, הספקת החלטה מוסכמת על ירושלים כבירת שתי המדינות כולל גישה חופשית למקומות הקדושים, סיפוק צרכי הביטחון של ישראל וסיום הסכסוך. שר החוץ הוסיף כי "על חברים לומר את האמת גם כשהיא קשה", כתגובה לדבריו של ראש הממשלה, "שחברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון".

בדבריו הזכיר קרי כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע את תמיכתו בפתרון שתי המדינות, אך הוסיף כי "ממשלתו היא הימנית ביותר שהייתה אי-פעם, שמובילה למצב של מדינה אחת". הוא גם תקף את חוק ההסדרה, שעבר על אף "שהיועץ המשפטי לממשלה אמר כי הוא לא חוקי ונוגד את החוק הבינלאומי".

עוד על המשבר המדיני
בנט תוקף את קרי: "ציטט אותי וצדק - לא נקים מדינה פלסטינית"
טראמפ לפני נאום קרי: "ישראל, הישארי חזקה, 20 בינואר כבר מגיע"

מזכיר הדמינה של ארה"ב ג'ון קרי בנאום לאחר קבלת החלטה 2334 באו"ם , וושינגטון, 28 בדצמבר 2016. AP
מגן על ממשלו של אובמה. קרי במהלך נאומו, הערב/AP

קרי ניסה להדוף את הביקורת נגד ממשלו של ברק אובמה. "מחויבותו לביטחון ישראל הנחתה אותו לאורך תהליך השלום", אמר. "פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה להשיג שלום צודק ומתמשך בין ישראל לפלסטינים. הדרך היחידה להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". קרי ציין את הסכם הסיוע החדש שנחתם לאחרונה בין ארצות הברית לישראל, הגבוה ביותר אי-פעם לדברי שני הצדדים. "שוב ושוב הגברנו את התקציב לישראל. למעשה, יותר ממחצית המימון העולמי שלנו מגיע לישראל. נתניהו בעצמו אמר זאת. הסיוע שלנו לכיפת ברזל הציל חיים".

בדבריו גינה קרי נחרצות את הטרור ואת ההסתה מצד הפלסטינים. "אין הצדקה לטרור, ולעולם לא תהיה", הדגיש. "האלימות הפלסטינית כללה מאות מתקפות. למרות הצהרות אבו מאזן, הם שולחים מסר אחר בכך שהם קוראים לכיכרות על שם טרוריסטים. אובמה ואני הבהרנו להנהגה הפלסטינית כי ההסתה חייבת להסתיים". קרי גם התייחס לחמאס, ואמר כי "העובדה המטרידה ביותר היא שחמאס מסרב להכיר בזכות של ישראל להתקיים. הוא ממשיך לאיים על ישראל באמצעות מנהרות, ואף ממשלה לא יכולה לקבל את זה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

העקרונות שהציג קרי

הכרה בגבולות בין ישראל והפלסטינים על בסיס 67', עם חילופי שטחים מוסכמים, תוך הבטחה שהגבולות בטוחים

יישום החלטה 181 של האו"ם, תכנית החלוקה הקוראת לשתי מדינות לשני עמים – ערבית ויהודית, עם זכויות שוות לכל האזרחים.

מציאת פתרון מציאותי לפליטים הפלסטינים, הכוללים פיצויים וצעדים נוספים.

ירושלים תהיה בירת שתי המדינות, כולל גישה חופשית למקומות הקדושים.

סיפוק צרכי הביטחון של ישראל, ללא צבא פלסטיני.

סיום הסכסוך ונורמליזציה עם מדינות ערב על בסיס יוזמת השלום הערבית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קרי דחה גם את הטענות של ירושלים ולפיהן הממשל עמד מאחורי הצעת ההחלטה, ואמר כי על השרים "לחשוב טוב אם מדובר באינטרס ישראלי לתקוף כך את הממשל". קרי הוסיף כי "ארצות הברית, שעשתה יותר מכל מדינה אחרת עבור ישראל, לא יכולה להיות נאמנה לערכיה ולהגן על ישראל כראוי אם פתרון שתי המדינות יתפוגג לנגד עינינו. ההצבעה באו"ם הייתה למען שמירת הרעיון הזה".

שר החוץ של ארצות הברית הזכיר את ביקוריו בישראל ובשטחים, שם פגש "פלסטינים שנאבקים למען החופש על רקע הכיבוש" ו"ילדים ישראלים שהגנים שלהם נפגעו מקטיושות, וראיתי גם את המצב הקשה ברצועת עזה". קרי אמר כי "ניסינו לפתור את הסכסוך מפני שזה יביא ליציבות באזור וימלא את מחויבותנו. פתרון שתי המדינות הוא כעת בסכנה רצינית. אלימות, טרור, הסתה, הרחבת ההתנחליות, כולן מתאגדים להריסת התקוות בשני הצדדים וקעקוע של מצב של מדינה אחת".

בנייה בהתנחלות בגדה המערבית. רויטרס
"יש מספר זהה של ישראלים ופלסטינים בין הירדן לים". בנייה בגדה המערבית/רויטרס

קרי הוסיף כי "כיום יש מספר זהה של ישראלים ופלסטינים בין הירדן לים, ויש להם שתי אפשרויות. אם הבחירה היא מדינה אחת – ישראל יכולה להיות יהודית או דמוקרטית, היא לא יכולה להיות שתיהן. הסקרים מראים כי עדיין יש תמיכה בפתרון שתי המדינות, אך הם לא מאמינים כי זה אפשרי. רבים רואים רק איומים ואויבים".

את נאומו, שנמשך כ-70 דקות, סיכם קרי בהתייחסות לנשיא לשעבר שמעון פרס, שהלך לעולמו בספטמבר, ושיבח את מאמציו למען השלום. שר החוץ האמריקני, שהשתתף בהלווייתו יחד עם אובמה, אמר כי "פרס היה אחד האבות המייסדים של ישראל. אני גאה לקרוא לו חבר. אני זוכר את הפעם הראשונה שראיתי אותו בבית הלבן כדי לחתום על אוסלו. כשהבאנו את שמעון למנוחות לא ידענו אם גם הבאנו למנוחות את תהליך השלום, אך אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות. אסור לנו לאבד תקווה. למען כל אנשי האזור, ארצות הברית והעולם".

(עדכון ראשון: 18:28)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully