וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ לפני נאום קרי: "ישראל, הישארי חזקה, 20 בינואר כבר מגיע"

28.12.2016 / 17:30

נשיא ארה"ב הנבחר תקף את הממשל היוצא ברקע המהלכים נגד ההתנחלויות באו"ם ודבריו של אובמה על כך שהיה גובר עליו אילו היה מתמודד שוב. "אי אפשר להתייחס לישראל בכזה תיעוב וחוסר כבוד". נתניהו: "תודה על הידידות החמה"

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ תקף היום (רביעי) בחריפות את הממשל היוצא של ברק אובמה בשל הנאום הצפוי של שר החוץ ג'ון קרי והמהלכים נגד ההתנחלויות באו"ם. "ישראל, הישארי חזקה, 20 בינואר מגיע במהירות", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אי אפשר להמשיך להתייחס אל ישראל בכזה תיעוב וחוסר כבוד". קרי יישא בשעה 18:00 (שעון ישראל) נאום ובו יפרט את החזון של הממשל היוצא לתכנית השלום. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לטראמפ בחשבון הטוויטר שלו: "תודה על הידידות החמה ועל התמיכה החד-משמעית". גם השרים נפתלי בנט וגלעד ארדן לעגו לממשל היוצא ושיבחו את טראמפ.

"בעבר ארצות הברית הייתה ידידה אמיתית שלהם, אך כבר לא. זה התחיל עם הסכם הגרעין הנורא, ועכשיו זה (האו"ם)", כתב טראמפ. הנשיא הנבחר גם הלם באובמה, אחרי שזה טען כי היה גובר עליו אילו היה יכול להתמודד על כהונה שלישית. השניים הציגו חזות של שיתוף פעולה לאחר פגישתם בבית הלבן בחודש שעבר, אולם הריאיון של הנשיא היוצא הוביל לעימות המילולי האחרון.

"אני עושה הכל כדי להתעלם מההערות המתלהמות והמחסומים של הנשיא", כתב טראמפ. "חשבתי שחילופי השלטון יהיו חלקים, אבל מתברר שלא!". בממשל החדש רואים במהלכים של אובמה ושל קרי ניסיון להצר את צעדיהם, וגם ברוסיה האשימו את אובמה בניסיון לערער את יציבות העולם לפני שהוא מעביר את השרביט לטראמפ.

עוד על המשבר הפוליטי
לברוב על נאום קרי: אסור שהפוליטיקה בארה"ב תשפיע על תהליך השלום
עריקאת לוואלה! NEWS: "מצפים שקרי יפעל לפי החלטת מועצת הביטחון"
המסמכים שחושפים: "כך תיאמו קרי והפלסטינים את ההצבעה באו"ם"

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו וטראמפ בניו יורק, ספטמבר/לשכת העיתונות הממשלתית

ב-18 בינואר מועצת הביטחון צפויה להתכנס לישיבה החודשית בנושא המזרח התיכון, אך על אף שמדובר בדיון תקופתי שנקבע מראש ללא כל קשר להתפתחויות האחרונות, בירושלים חוששים שזו "קרקע פורה להפתעות". שלושה ימים לפני כינוס המועצה, ב-15 בינואר, תתקיים ועידת השלום הבינלאומית בפריז. לדברי גורמים מדיניים, אם יתקבלו החלטות או הצהרות בסיום הוועידה, ניתן יהיה להשתמש בדיון במועצת הביטחון כפלטפורמה לעיגון נוסף של המהלכים.

גם בכירי הרפובליקנים בקונגרס תקפו את הממשל היוצא על מהלכיו ואיימו לפעול נגד האו"ם, שממומן ברובו על ידי ארצות הברית. הסנאטור לינדזי גרהאם, מהבקרים המרכזיים של ההחלטה שהתקבלה ביום שישי במועצת הביטחון, ציטט היום את דבריו של ראש הממשלה: "חברים לא לוקחים חברים למועצת הביטחון של האו"ם".

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

חילופי המסרים בטוויטר בין טראמפ לממשלת ישראל

שר החינוך בנט הצטרף לדברי ההלל של נתניהו וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בשם ישראל, תודה, הנשיא הנבחר טראמפ. היינו חזקים במשך 3,000 שנה, לבטח אנחנו יכולים להישאר חזקים 30 ימים נוספים". השר לביטחון הפנים ארדן לגלג על הנאום. "ההתרגשות גואה בי לקראת נאומו החשוב של מזכיר המדינה" כתב. "האם אויבינו עומדים להניח את נשקם לאחר מאה שנות טרור? האם הבריכה בכיכר רבין תימלא חוגגים?".

בוושינגטון פוסט דווח היום כי לצד גרהאם, הסנאטורים הרפובליקניים טד קרוז וטום קוטון פועלים לממש את איומיהם נגד האו"ם. הם עשויים לפעול עוד בטרם ייכנס טראמפ לתפקיד והם צופים גם לתמיכתו של מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר היהודי, שהיה בין הבודדים במפלגתו שיצאו נגד הממשל בימים האחרונים.

לפי הדיווח, בין האפשרויות שנשקלות הן העברת החלטה בקונגרס שתמנע כל מימון שנועד ליישם את ההחלטה נגד ההתנחלויות. אפשרות אחרת היא פרישה של ארצות הברית מארגונים שונים של האו"ם כמו אונסק"ו או העברת חקיקה שתגן על מתנחלים המחזיקים באזרחות אמריקנית שעלולים להיות חשופים להשלכות כתוצאה מההחלטה.

(עדכון ראשון: 16:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully