וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: קרי יציג היום "חזון מקיף בנוגע לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני"

שר החוץ האמריקני יישא דברים במחלקת המדינה, על רקע המחלוקת הדיפלומטית עם ישראל בעקבות החלטת מועצת הביטחון של האו"ם המגנה את ההתנחלויות בגדה. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, כבר לפני שבועיים אמר קרי לפלסטינים כי ארה"ב לא תטיל וטו על הצעת ההחלטה

צילום: אדריאן הרבשטיין

סגן דובר מחלקת המדינה האמריקנית מארק טונר מסר אמש (שלישי) בתדרוך לעיתונאים כי "שר החוץ ג'ון קרי ימסור דברים בנוגע לתהליך השלום במזרח התיכון מחר במחלקת המדינה בוושינגטון". לדבריו, "בנאומו, השר יציג חזון מקיף בנוגע לאופן שבו הוא מאמין שניתן יהיה לפתור את הסכסוך במזרח התיכון".

נאומו של קרי צפוי להתחיל בשעה 18:00 (שעון ישראל). טונר אישר כי קרי יתייחס להחלטה האחרונה של מועצת הביטחון של האו"ם בנוגע להתנחלויות, אך ביקש להבהיר: "לקראת סיום כהונתו כשר החוץ, הנושא של תהליך השלום במזרח התיכון הוא עניין שהוא עבד עליו במשך שנים רבות, והוא יציג את נקודת מבטו בעניין".

בכיר במחלקת המדינה אמר הלילה בתדרוך לעיתונאים כי קרי צפוי להתייחס בנאומו להימנעותה של ארצות הברית בהצבעה וכן להאשמות "המטעות" מצד ישראל, לפיהן ממשל אובמה עמד מאחורי ניסוח ההחלטה וקידם את ההצבעה עליה. "אנו מאמינים כי ישנה חשיבות להציג את מסקנותינו באשר לעמדות שני הצדדים לאחר שנים של מגעים עמם ולנוכח הסכנה הנשקפת לפתרון שתי המדינות", אמר הבכיר.

ההכרזה של מחלקת המדינה מגיעה בצל המחלוקת הדיפלומטית בין הבית הלבן לממשלה הישראלית, לאחר שמועצת הביטחון אימצה החלטה המגנה את ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית, בעקבות החלטת הממשל האמריקני שלא להטיל וטו. במקביל, אמש פרסם הסנאטור הרפובליקני הבכיר טד קרוז עצומה הקוראת לעצור את המימון האמריקני לאו"ם, עד להפיכת ההחלטה.

עוד בוואלה! NEWS:
רגב: "מי זה אובמה? עם כל הכבוד, הוא היסטוריה"
חוטובלי: "באו"ם הפנו לנו עורף - תיכף יגיע נשיא שיגיד להם 'התבלבלתם'"
אחרי כל מהלך לקידום מו"מ: זינוק במספר יחידות הדיור בשטחים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי נפגשו בניו יורק, ספטמבר 2016. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"ממשל אובמה דרש להעביר את ההחלטה". קרי ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

הבוקר פרסם יו"ר המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים, סנטי הוייר, הצהרה שבה קרא לקרי שלא לקבוע בנאומו נוסחה לסיום הסכסוך. לדבריו, "נוסחה שכזו תושג רק באמצעות משא ומתן על ידי הצדדים. לא על ידי ארצות הברית, לא על ידי האו"ם, ולא על ידי אף גורם אחר". עוד מסר חבר בית הנבחרים ממדינת מרילנד: "אני מפציר בשר החוץ קרי ובממשל שלא לקבוע נוסחה שבסופו של דבר תשים את ישראל בנחיתות בכל משא ומתן. ארצות הברית צריכה לנקוט בצעדים שיאותתו באופן חד משמעי לעולם כולו שנמשיך לעמוד לצד בעלת בריתנו ישראל".

בימים האחרונים, ההנהגה הישראלית תוקפת בחריפות את הנשיא ברק אובמה על מעורבותו בגיבוש הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות, חרף המדיניות המסורתית שהתחייבה לא לנסות לכפות תנאים של הסדר קבע והתחייבות של אובמה משנת 2011 להימנע מצעדים במועצת הביטחון. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ביום ראשון כי "מהמידע שיש לנו אין שום ספק כי ממשל אובמה יזם אותה, עמד מאחוריה, תיאם את הנוסחים ודרש להעבירה".

שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר התראיין אתמול לערוצי הטלוויזיה הגדולים במדינה, והדגיש בראיונותיו כי בידי ישראל "ראיות ברורות" לכך שממשל אובמה עמד מאחורי ההחלטה. לדבריו, הראיות יוצגו בפני ממשל טראמפ "בערוצים המתאימים". בבית הלבן מכחישים טענות אלה, וסגן היועץ לביטחון לאומי בן רודס אמר אמש בראיון לחדשות 2 כי וושינגטון "לא הכינה את הטיוטה של ההחלטה הזו. היא הוגשה על ידי מצרים, ואנחנו החלטנו להימנע. זה תואם למה שאנחנו אומרים לממשל הישראלי כבר זמן רב".

בלשכת ראש הממשלה עדיין חוששים ממהלך נוסף בנושא הישראלי-פלסטיני לפני חילופי הממשל וכניסתו של טראמפ לבית הלבן ב-20 בינואר. על פי ההערכה, קרי יציג בדבריו את המתווה אותו גיבש בתשעת חודשי המשא ומתן שניהל עם נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בשנים 2014-2013, לצד פרמטרים כלליים ממתווה קלינטון משנת 2000, שאושררו גם על ידי ממשל אובמה. אלה מבוססים על הקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' עם חילופי שטחים, וירושלים כבירה משותפת של שתי המדינות.

עוד באותו נושא

נוק אאוט מדומה: הפרק האחרון באופרת הסבון של נתניהו ואובמה

לכתבה המלאה

כמו כן, חמישה ימים לפני חילופי הממשל, צפויה להתכנס בפריז ועידה בינלאומית לדון בנושא הסכסוך הישראלי-הפלסטיני, ובירושלים חוששים גם כאן מאימוץ מתווה, פרמטרים או החלטות אחרות הנוגדות את עמדת הממשלה בירושלים. שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף אתמול בחריפות את הוועידה הצרפתית ואמר שמדובר ב"משפט דרייפוס מודרני, ועידה שכל תפקידה לפגוע בביטחונה של מדינת ישראל".

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS בשבוע שעבר, קרי הודיע לפלסטינים כבר לפני כשבועיים כי שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור לא תטיל וטו על הצעת החלטה בנושא ההתנחלויות. בכיר ישראלי סיפר כי בירושלים התקבל מידע על סבב פגישות שקיימה משלחת פלסטינית בכירה בוושינגטון, בראשות סאיב עריקאת וראש המודיעין מאג'ד פרג', עם קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, ובמהלך פגישות אלו הגיעו הצדדים להסכמות על דרך הפעולה האמריקנית.

העיתון המצרי "אל-יום א-סאבע" פרסם היום פרוטוקול של אותה ישיבה בין קרי ורייס לעריקאת ופרג', שנערכה על פי הדיווח לפני כשבועיים. במהלך הפגישה, האמריקנים הדגישו את כוונתו של נתניהו "לחסל את פתרון שתי המדינות", ודרשו מהפלסטינים לשמור על התיאום הביטחוני בכל התחומים. כמו כן, ייעצו האמריקנים לפלסטינים "להימנע מכל צעד שעלול להכעיס את ממשל טראמפ, כמו פירוק הרשות או פנייה לבית הדין הבינלאומי".

יתרה מכך, הם דרשו מהם למנוע כל פעילות צבאית, ובתוך כך גם פיגועים, שעלולים לדבריהם "לסכן את העמדה הפלסטינית". רייס שאלה את המשלחת הפלסטינית איך תגיב הרשות אם השגרירות תועבר לירושלים ואם יסופחו גושי התנחלויות, ועריקאת השיב כי הרשות תצטרף באופן מידי ל-16 ארגונים בינלאומיים, תחזור בה מהכרה במדינת ישראל, ותבחן מחדש את מדיניות שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי עם ישראל. כמו כן, קרי ורייס הביעו את נכונותם לשתף פעולה בהצעה "מאוזנת", לדבריהם, נגד הבנייה בהתנחלויות.

טראמפ הבטיח כי "הדברים ייראו אחרת"

מוקדם יותר אתמול התייחס נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ במרומז להחלטה, וטען כי "לאו"ם יש פוטנציאל כל כך גדול, אך בשלב זה מדובר במועדון שנועד להפגיש אנשים בשביל שידברו ויבלו. כל כך עצוב". אין זו הפעם הראשונה שטראמפ מתייחס לאישור הצעת ההחלטה במועצת הביטחון, ולעובדה שארצות הברית לא הטילה וטו כפי שנהגה לעשות בכל הפעמים שבהם עלתה הצעה דומה בעבר.

ביום שישי כתב טראמפ בטוויטר: "בכל הנוגע לאו"ם, הדברים ייראו אחרת ב-20 ביוני". יום לאחר מכן כתב טראמפ כי אימוץ הצעת ההחלטה צפויה להקשות על הליך השלום, אך הדגיש כי הדבר הפיך לטעמו. "ההפסד הגדול לישראל באו"ם יהפוך את המשא ומתן בדרך לשלום לקשה הרבה יותר", כתב, והוסיף: "חבל מאוד, אבל אנחנו נתקן את זה בכל מקרה".

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, 21 בדצמבר 2016. רויטרס
"לאו"ם יש פוטנציאל כל כך גדול". טראמפ/רויטרס

בסוף השבוע מסר שר החוץ קרי הצהרה בנוגע להחלטה שלא להטיל וטו במועצת הביטחון, וטען כי "ארצות הברית פעלה מתוך מטרה אחת מרכזית: לשמר את האפשרות של פתרון שתי המדינות, שכל ממשל אמריקני זה עשורים הסכים כי הוא הדרך היחידה להגיע לשלום צודק ובר-קיימא בין הישראלים לפלסטינים". הוא הוסיף כי ההחלטה "לא מבקשת לכפות על הצדדים פתרון, ומשמרת את היכולת של הצדדים להיכנס למשא ומתן לסיום הסכסוך".

"כידיד של ישראל במשך כל חיי, ניצלתי כל הזדמנות לשאת דברים או להצביע במטרה להגן על ביטחונה ועל הסיכוי לעתיד שלו", הוסיף קרי. "הממשל הנוכחי גאה במה שכונה על ידי ההנהגה הישראלית תמיכה חסרת תקדים בביטחונה של ישראל, כולל חבילת הסיוע הביטחונית הגדולה ביותר בהיסטוריה". לדבריו, "זו אותה המחויבות לביטחונה ארוך הטווח של ישראל שעליה אנחנו מגנים כעת".

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS בשבוע שעבר, אמר קרי לפלסטינים כבר לפני כשבועיים שארצות הברית לא תטיל וטו על הצעת החלטה בנושא ההתנחלויות. בכיר ישראלי סיפר כי בישראל התקבל מידע על סבב פגישות שקיימה משלחת פלסטינית בכירה בוושינגטון - בראשות סאאב עריקאת וראש המודיעין מג'די פרג' - עם קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, ובמהלך פגישות אלו הגיעו הצדדים להסכמות על דרך הפעולה אמריקאית.

(עדכון ראשון: 22:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully