וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "החלטת האו"ם - מחטף אנטי-ישראלי מביש של אובמה"

24.12.2016 / 20:20

לאחר יממה מתוחה בין ירושלים לוושינגטון, אמר ראש הממשלה על אימוץ ההחלטה נגד ההתנחלויות כי "ייקח זמן - אך היא תבוטל". לדבריו, ההחלטה "פוגעת גם בצדק וגם באמת"

צילום: יותם רונן, עריכה: שמרית גולדשטיין

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב (שבת), בעקבות אימוץ ההחלטה נגד ההתנחלויות במועצת הביטחון של האו"ם, כי "בניגוד גמור להתחייבות האמריקנית, ביצע ממשל אובמה מחטף אנטי-ישראלי מביש באו"ם". לדבריו, "ההחלטה לא רק שאינה מקרבת את השלום, היא מרחיקה אותה. היא פוגעת גם בצדק, היא פוגעת באמת". הוא הוסיף כי הורה להפסיק מימון של 30 מיליון שקל למזכירויות שצפויות לפעול על פי החלטת האו"ם בנושא הפלסטינים.

נתניהו הבטיח כי ההחלטה הזאת תבוטל. "נטפלים לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. איזו בושה. אנחנו דוחים את ההחלטה על הסף כפי שדחינו את ההחלטה באו"ם שקבעה שהציונות היא גזענות. זה ייקח זמן, וגם זו תבוטל", אמר. "מהעז הזה עוד יצא מתוק. והבא לקלל עוד יצא מברך".

"כששוחחתי עם מנהיגים אתמול בקונגרס ובממשל האמריקני הנכנס, הם אמרו לי בצורה הכי ברורה: 'נמאס לנו וזה לא יימשך. אנחנו נשנה את ההחלטה הזאת, אנחנו לא ניתן לאיש לפגוע במדינת ישראל'. הם מצהירים שבכוונתם להעביר חקיקה שתעניש מדינות וגופים שינסו לפגוע בישראל. הם אומרים שזה כולל גם את האו"ם עצמו. אני מזכיר לכם שהאו"ם מקבל רבע, 25% מהתקציב שלו, רק מארצות הברית לבדה".

עוד בנושא:
מהגינה של מישל ועד ההצבעה באו"ם: אובמה מנסה לקבע את מורשתו
במקביל להחלטה באו"ם: טראמפ מינה את יועצו היהודי לניהול המו"מ
מחכים לטראמפ: כל ההשלכות האפשריות של החלטת האו"ם נגד ההתנחלויות

בנימין נתניהו נואם על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתנחלויות בחוות רונית, 24 בדצמבר. שלומי גבאי
"ממשל אובמה שיתף פעולה עם ההיטפלות לישראל". נתניהו, הערב/שלומי גבאי

לדבריו, "בנאום האחרון שנשאתי באו"ם, בספטמבר, אמרתי שצפויה עוד סערה לפני שיהיה שם טוב יותר. ההחלטה שנתקבלה באו"ם אתמול היא חלק משירת הברבור של העולם הישן המוטה נגד ישראל, אבל אנחנו נכנסים לעידן חדש. וכפי שאמר אתמול הנשיא הנבחר טראמפ, זה עומד לקרות הרבה יותר מהר ממה שחושבים. בעידן החדש הזה יש מחיר גבוה הרבה יותר למי שמנסה לפגוע בישראל, והמחיר ייגבה לא רק על ידי ארצות הברית, אלא גם על ידי ישראל".

נתניהו הוסיף כי "שתי מדינות שיש לנו יחסים דיפלומטיים איתן היו שותפות להגשת ההצעה נגדנו באו"ם, ולכן הוריתי אתמול להחזיר את השגרירים שלנו מסנגל ומניו זילנד. אלה שיעבדו אתנו ירוויחו, כי לישראל יש הרבה מאוד מה לתת למדינות העולם, אבל אלה שיעבדו נגדנו יפסידו, כי יהיה מחיר מדיני וכלכלי לפעולות שלהן נגד ישראל".

בנוסף לכך, הוסיף ראש הממשלה, "הנחיתי את משרד החוץ להשלים תוך חודש הערכה מחדש של כל ההתקשרויות שלנו עם האו"ם, כולל המימון למוסדות האו"ם והנוכחות של נציגי האו"ם בארץ. כבר עכשיו הוריתי להפסיק מימון של כ-30 מיליון שקל לחמישה מוסדות של האו"ם, חמישה גופים שהם עוינים במיוחד נגד ישראל".

לדבריו, "אנחנו במסע של שיפור מערכת היחסים שלנו מול מדינות העולם, וייקח עוד זמן, וגם את זה אמרתי, עד שהיחסים המשופרים שלנו עם מדינות בחמש יבשות ישתקפו גם בהחלטות שלהן במוסדות האו"ם. בהפוך על הפוך, ייתכן מאוד שההחלטה השערורייתית אמש תאיץ את התהליך הזה, כי זהו הקש ששבר את גב הגמל. ההחלטה היא צו גיוס כללי לכל ידידינו הרבים בארצות הברית ובמקומות אחרים בעולם. ידידים שמאסו ביחס העוין של האו"ם לישראל, והם מתכוונים להביא לשינוי יסודי באו"ם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

14 מדינות תמכו, ארה"ב נמנעה

ההחלטה הדרמטית, שהגיעה לאחר שארצות הברית נמנעה בהצבעה במקום להטיל את הווטו המסורתי, תיאלץ את ירושלים ו-וושינגטון להחליט על צעדיהן הבאים. מלבד ארצות הברית, כל 14 המדינות הנותרות החברות במועצת הביטחון תמכו בהצעה.

גורמים מדיניים בירושלים אמרו מוקדם יותר היום כי "מדובר בעוקץ אחרון של הנשיא אובמה. מעשה שחשף את פרצופו האמיתי של הממשל. כעת ניתן להבין יותר מול מה התמודדנו בשמונה השנים האחרונות". לדבריהם, "הצעד היה צפוי. ראש הממשלה נתניהו התריע שזה עלול לבוא. היו על כך גם דיונים בקבינט. בירושלים עומדים על כך שארצות הברית פעלה מאחורי הגב בניסוח וקידום החלטה נגד ישראל. ידוע לנו על כך ממקורות ערביים ובינלאומיים".

הגורמים הוסיפו כי "הנשיא הנבחר טראמפ, חברי קונגרס והארגונים היהודיים התגייסו למנוע צעד זה של ממשל אובמה. כפי שהתבטאו חלק מהנבחרים בארצות הברית, הם שוקלים חקיקה נגד המדינות שקידמו את המהלך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

במהלך סוף השבוע, דחפו גורמים בבית היהודי להעלות כבר ביום ראשון בוועדת שרים לחקיקה את הצעת החוק להחלת הריבונות על מעלה אדומים, של השדולה למען ארץ ישראל בכנסת. ואולם, ח"כ יואב קיש (הליכוד), אחד משני יושבי הראש של השדולה, מתנגד להעלאת החוק בעת הזו ומתעקש שיש להמתין ל-20 בינואר ולחילופי הממשל בארצות הברית.

"אלפי טרוריסטים בעולם כולו מביטים בהחלטת האו"ם ורואים בה סיסמת גיוס", אמר בנט. "החלטה זו היא תוצאה ישירה של מדיניות אוסלו של ויתורים, נסיגות וחלוקות, ותוצאה של הסכמה פומבית להקמת מדינת פלסטין בלב ארצנו, ודינה להיזרק לפח האשפה של ההיסטוריה כמו קודמותיה".

"לא כבוד ואהבה רכשנו בנסיגות אלו, אלא בוז ולחץ לעוד ויתורים. זה הזמן לסיבוב פרסה - הגיע הזמן לעבור מנסיגות לריבונות. המסקנה היא להפסיק לצעוד לתוך מסילת ההתאבדות של מדינה פלסטינית ולהחיל את החוק הישראלי במעלה אדומים, בבקעת הירדן, בעופרה ובכל שטחי C בהקדם האפשרי".

שר החינוך נפתלי בנט בכנס שדרות לחברה וכלכלה, סינמטק שדרות. נובמבר 2016. לירון מולדובן
"זמן לסיבוב פרסה". בנט/לירון מולדובן

שרת המשפטים איילת שקד כתבה בדף הפייסבוק שלה, כי "יש משהו כל כך עלוב ברגע הזה שמועצת הביטחון מצביעה על ההחלטה נגד מדינת ישראל וכולם מוחאים כפיים. רגע שמסמל את כל הסיאוב שבגוף בזה שנקרא או"ם". היא הוסיפה: "חצי מיליון גברים, נשים וילדים נשחטים בסוריה, והגוף המסורס הזה לא מצליח להושיט להם יד. אבל לפגוע במדינת היהודים, למה לא. על סוריה הם מגוננים, אין נגדה החלטות אבל נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, יש גם יש. נזכור מה שאמר דוד בן גוריון: 'או"ם שמו"ם'. עברנו את פרעה, נעבור גם את זה".

גם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, הגיבה הערב להחלטה. "ממשל אובמה לא יוכל לחפות על כשלונו בחאלב דרך ההחלטה הנבזית נגד ההתנחלויות. מי שלא הצליח במאבק נגד משטרים אפלים, מבקש לפגוע בבעלת הברית הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון", אמרה. "דפי ההיסטוריה יזכרו את החלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם. כהחלטה ממנה תצא בשורה להחלת הריבונות על יהודה ושומרון. אין החלטה שתצליח למנוע מעם ישראל לבנות בארצו".

שרת המשפטים איילת שקד מנדלבליט בכנס באוניברסיטת חיפה, 24 בנובמבר 2016. ערן גילווארג
"רגע שמסמל את כל הסיאוב בגוף שנקרא או"ם". שקד/ערן גילווארג

"עם תחילת חג החנוכה, נזכיר גם למועצת הביטחון של האו"ם ולשאר אומות העולם - שהחנוכיה הראשונה, המנורה, הודלקה לפני כאלפיים שנה בהר הבית שבירושלים. ירושלים, כמו שאר המקומות ביהודה ושומרון, היא ערש התרבות היהודית וארץ ישראל כולה היא שלנו מאז ולתמיד ושום הצבעה באו"ם או בכל מקום אחר לא תשנה זאת", אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן. "גם בעוד אלפיים שנה, כשאף אחד לא יזכור הצבעה כזו או אחרת, אנו נדליק חנוכיה בירושלים".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר גם הוא כי "ירושלים המאוחדת היא בירתה הנצחית של ישראל וכזאת היא תישאר". "ההחלטה המבישה, החמורה והאומללה שהתקבלה באו"ם מסבה לישראל נזק מדיני. מדובר בהחלטה שלא מקרבת אותנו למו"מ עם הפלסטינים ואף מרחיקה אותנו ממנו. לא היה ולא יהיה תחליף למו"מ ישיר בין הצדדים", אמר. "ציפינו שארצות הברית, בת בריתנו וידידתנו הגדולה בעולם, אשר עמדה לצד צרכיה הביטחוניים של ישראל לאורך כל השנים ללא פשרות, תעמוד לצדה של ישראל גם בעת הזאת, ולא תפקיר אותה בידיו של גוף ציני המונע מאינטרסים זרים".

שר הביטחון אביגדור ליברמן בכנס דוברי הרשויות המקומיות, מלון לאונרדו, אשדוד. נובמבר 2016. לירון מולדובן
"שום הצבעה בעולם לא תשנה את מעמדה של ירושלים". ליברמן/לירון מולדובן

בתגובה לאישור ההחלטה הורה נתניהו על החזרת השגרירים בניו זילנד ובסנגל וכן על ביטול ביקורו של החוץ הסנגלי בישראל שתוכנן לחודש הבא. בנוסף הנחה נתניהו את משרד החוץ לבטל את תכניות הסיוע לסנגל ולבטל ביקורים מתוכננים של שגריר שתי המדינות, שהעלו את הצעת ההחלטה.

"בשעה שמועצת הביטחון לא עושה דבר לבלום את הטבח של חצי מיליון בני אדם בסוריה, היא נטפלת באופן מביש לישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון וקובעת שהכותל המערבי הוא 'שטח כבוש'", נמסך בנוסף בהודעת לשכת נתניהו, "ממשל אובמה לא רק שלא הגן על ישראל נגד ההיטפלות הזאת באו"ם, הוא שיתף פעולה עמה מאחורי הקלעים".

בהצהרה שפרסם שעות אחדות לאחר אישור הצעת ההחלטה, מסר קרי: "ארצות הברית פעלה במטרה אחת: לשמר את האפשרות של פתרון שתי המדינות, שכל ממשל אמריקני בעשורים האחרונים הסכים כי הוא הדרך היחידה להגיע לשלום. עתיד השלום נמצא בסכנה בגלל טרור, אלימות והסתה מתמשכת, כמו גם צעדים חסרי תקדים להרחבת ההתנחלויות", המשיך. "בעוד שאנו לא מסכימים עם כל חלקי ההחלטה, היא מגנה באופן צודק את פעילותה של ההתיישבות, וקוראת לשני הצדדים לקדם את השלום ולדון על סיום הסכסוך".

דיון של מועצת הביטחון של האו"ם בנושא חאלב, 19 בדצמבר 2016. רויטרס
מועצת הביטחון של האו"ם/רויטרס

הצעת ההחלטה כוללת שני חלקים. הראשון מתייחס ברובו להחלטות קודמות של מועצת הביטחון ומבקש לאשרר אותן, בעוד החלק השני מציג צעדים שנועדו "ליצור תנאים שיקדמו את פתרון שתי המדינות". בין הצעדים האלה נמצא ההכרזה לפיה להתנחלויות אין כל תוקף חוקי והן מהוות "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי ומכשול לפתרון שתי המדינות ולהשגת שלום בר קיימא". בנוסף, בחלק זה מועצת הביטחון חוזרת על דרישתה מישראל להפסיק מיד כל בנייה בהתנחלויות, כולל במזרח ירושלים. כמו כן, נקראות כל המדינות "להבחין בין שטחי ישראל ובין השטחים שנכבשו ב-1967".

בחלק זה מובעת ה"דאגה העמוקה מפעילות ההתנחלות המתמשכת, המסכנת את היכולת להגיע לפתרון שתי המדינות", ועולה הקריאה "להקפיא את כל הפעילות של ישראל בהתנחלויות, לרבות גידול טבעי". עוד מודגש שלא יוכרו שינויים בקווי 1967, למעט בהסכמת שני הצדדים, ונכתב כי "הפסקת כל פעילות ההתנחלות חיונית על מנת להציל את תהליך השלום".

בחלק הראשון של ההחלטה, נכתב כי מועצת הביטחון מאשררת את המחויבות של ישראל, המכונה גם "הכוח הכובש", "לציית בקפידה למחויבות החוקית והאחריות שלה תחת אמנת ז'נבה הרביעית, בכל הנוגע להגנה על אוכלוסייה אזרחית בעת מלחמה". סעיף אחר קובע כי מועצת הביטחון "מגנה את כל הצעדים שנועדו לשנות את ההרכב הדמוגרפי, האופי והסטטוס של השטחים הפלסטינים הכבושים מאז 1967, כולל מזרח ירושלים, לרבות בנייה והרחבה של התנחלויות, העברה של מתנחלים ישראלים, החרמת אדמות, הריסת בתים, עקירת אזרחים פלסטינים, ורואה בהם הפרה של החוק הבינלאומי".

(עדכון ראשון: 17:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully