וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוק אאוט מדומה: הפרק האחרון באופרת הסבון של נתניהו ואובמה

27.12.2016 / 0:23

במשך הקדנציות של הנשיא השנוא בישראל, הצליח ראש הממשלה לשחק במגרש של הגדולים ולהתכתש עם מנהיג העולם החופשי. אמנם נראה שהאחרון נקם בסיום הסאגה, אך ייתכן שהסיבוב האחרון דווקא יוכרע כשידו של נתניהו על העליונה יחד עם השחקן הראשי בסדרת ההמשך – דונלד טראמפ

תחקיר: נועה שוסטרמן, עיצוב גרפי: אביחי ברוך, עריכת וידאו: רן צימט

בשמונה השנים האחרונות, היחסים בין ראש ממשלת ישראל ונשיא ארצות הברית היו כמו אופרת סבון משובחת. העליות והמורדות של השניים זכו לחשיפה בקנה מידה היסטורי: היו הרבה נשיאים וראשי ממשלה שרבו כמוהם, אבל בנימין נתניהו וברק אובמה היו הראשונים שעשו זאת בעידן הפייסבוק והטוויטר, שבו כול פגישה מתוחה וכול ציטוט של בכיר אלמוני קיבלו תהודה בתוך דקות ברחבי הרשת.

מדי כמה חודשים העלילה הייתה מסתבכת, כשבין הפרקים הפופולריים ניתן למנות את "נאום קהיר והנעל על השולחן", "ההרצאה על ההתנחלויות בחדר הסגלגל", "האיראנים באים והנאום המתריס בקונגרס", ו"עצירת המטוסים ב'צוק איתן' ואיפה בדיוק היה הממשל". הפרק האחרון, "המחטף על החלטה 2334", ובו מסופר על ההחלטה האמריקאית שלא להטיל וטו על הצעת הגינוי להתנחלויות של מועצת הביטחון, החל את הקרנתו בסוף השבוע. כמו קודמיו, הוא דרמטי, אבל הוא ככל הנראה האחרון.

ברק אובמה ובנימין נתניהו בנמל התעופה בן גוריון 2013. ראובן קסטרו
צופי הסדרה כבר ציפו לסוף טוב בפרק "צ'ק של 38 מיליארד דולר"/ראובן קסטרו

לאופרת הסבון "ביבי ואובמה" היו במרוצת השנים לא מעט צופים אדוקים. צייצנים ופרשנים בשני צדי האוקיינוס עקבו בדריכות אחר כל צעד ושעל, בהם גם לא מעט שחקנים פוליטיים, שדאגו להעלות את הרייטינג: שונאיו של נתניהו ניגחו אותו על הרס היחסים עם בת בריתנו הטובה ביותר ויריביו הרפובליקנים של אובמה זעקו שבר על הנשיא שמפקיר את ישראל. רק לפני חודשים אחדים, כבר היה נדמה שייתכן שהסדרה תיגמר עם סוף טוב, כשבספטמבר שודר הפרק "צ'ק של 38 מיליארד דולר", עם מפגש עטור חיוכים של נתניהו ואובמה, שבדיוק חתמו על הסכם הסיוע הביטחוני הנדיב ביותר אי פעם. אך מסתבר שהתסריטאי העלום החליט ללכת על סצנת סיום לגמרי אחרת. בבית הלבן דחו את הטענה שההחלטה לא להטיל וטו היא בעצם סגירת חשבון, וכמובן שיחסים בין בעלות ברית הן הרבה יותר מעניין בין-אישי, אבל אם ניצמד לאופרת הסבון הווירטואלית, בפרק האחרון בסאגה, אחד משני הגיבורים הראשיים החליט לנקום.

במשך שנים, שמע אובמה מאנשי סוד רבים, בהם גם בכירים ישראליים, שהוא טעה בכך שמעולם לא העמיד את נתניהו במקום על התנהלותו - הן ברמת המדיניות והן ברמה האישית. הממשל אמנם הוציא גינויים השכם וערב להודעות בנייה של ישראל בהתנחלויות, אך ב-2011 אובמה סלח על הכול והטיל וטו על ההחלטה הקודמת של מועצת הביטחון בנושא. בדומה, מיד לאחר מערכת הבחירות שבה נטען שנתניהו התערב כדי להביא למפלתו, הנשיא פתח את כהונתו השנייה בביקור חגיגי בישראל. כעת, אחרי חודשים של אזהרות חריפות מוושינגטון על המשך הבנייה ביהודה ושומרון וקידומו של חוק ההסדרה, אובמה כנראה החליט שלא עוד.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בניו יורק.. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
זוכרים את הפרק הפופולרי "ההרצאה על ההתנחלויות בחדר הסגלגל"/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

כל כך הרבה פעמים ביחסיהם הפתלתלים של הצמד הזה הושמע הביטוי "חסר תקדים", כמעט כמו "זאב זאב", אבל המתקפה הקולנית והאלימה של נתניהו וחבריו לממשלה על אובמה, שהפקיר את ישראל ותכנן קנונייה מאחורי גבה, אכן חריגה במחוזותינו, כמו גם זימונו של השגריר דן שפירו לשיחת בירור אישית עם ראש הממשלה. עם זאת, קשה לומר שמישהו בירושלים הוכה בתדהמה. אפילו נתניהו עצמו התכונן לתרחיש הזה במשך חודשים, וסימן השאלה סביב "מה יעשה אובמה במועצת הביטחון" הוביל אינספור דיונים עם בכירים ישראליים ואמריקנים, ואף הועלה על ידיו כשיקול המצריך זהירות בטיפול במשבר פינוי מאחז עמונה.

כעת, בלשכת ראש הממשלה מתייחסים למתרחש כ"אירוע מתגלגל", עם חשש כבד ל"מכה שנייה" של צעדים נוספים של ארצות הברית בנושא הישראלי-פלסטיני ב-24 הימים שנותרו עד חילופי הממשל. כך שהדרמה בפרק הסיום עוד בעיצומה. סיבוב אגרופים אחרון.

ראש הממשלה הרבה להתלונן בשנים האחרונות על העוינות של הממשל, אך האמת היא שכל עימות סייע לו הרבה יותר מאשר פגע בו. אמנם היו מחלוקות מהותיות על הבנייה בהתנחלויות וההסכם עם איראן, אבל הסבבים החוזרים והנשנים של חילופי הדברים הקשים בין בכירים עלומי שם בירושלים וושינגטון וההתקפות הפרועות על אובמה – אחד הנשיאים הכי לא פופולריים אי פעם בציבור הישראלי – התבררו כמכרה זהב בסקרים וחיזקו את מעמדו של נתניהו בהנהגה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
מתוך הפרק "האיראנים באים והנאום המתריס בקונגרס"/רויטרס

בעוד יריביו בישראל הסתובבו בין תכניות הרדיו בנהי על הפגיעה בברית הקדושה, ראש הממשלה היה עסוק בעימותים עם מנהיג העולם החופשי, וזה הבחין אותו מכל פוליטיקאי אחר בישראל. הדוגמה המובהקת ביותר ביותר הייתה הנאום בקונגרס, במרץ אשתקד. במשך חודש וחצי של קמפיין בחירות סוער, כותרות העיתונים עסקו כמעט אך ורק במשבר עם הבית הלבן. הקרב העיקרי שנתניהו ניהל לא היה עם הרצוג או עם לפיד, אלא עם נשיא ארצות הברית בכבודו ובעצמו. "זה שם אותו בליגה אחרת לגמרי - צ'מפיונס ליג", כפי שהגדיר זאת אחד ממקורביו.

רגע לפני שהוא עוזב את הבית הלבן, אובמה אולי "החזיר" לנתניהו, אבל נתניהו משיב מלחמה, ומכוון גם מעבר לאוקיינוס, בניסיון לגייס את "ידידי ישראל" ואת הממשל הבא להילחם בהחלטה. אם לשפוט לפי העבר, לא מן הנמנע שהסיבוב האחרון עם אובמה עוד יסתיים כשידו של נתניהו על העליונה – לכל הפחות ברמה הפוליטית. בשורה לצופים: ב-20 בינואר תעלה סדרת הטייק-אוף "ביבי וטראמפ", וזו תהיה כבר אופרה לגמרי אחרת.

(עדכון ראשון: 20:17)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully