וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה קבע שיא חנינות – אך הנשיא טראמפ ימלא מחדש את בתי הכלא

עם קיצור עונשם של 79 אסירים, מרביתם עברייני סמים לא אלימים, אובמה קיבע את מדיניות הכליאה הליברלית של ממשלו, הראשון זה 50 שנים שמקטין את אוכלוסיית האסירים. בכירת ממשלו רמזה: "לא לנסות לתקוע את כולם כמה שיותר, רק כי אפשר"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה קצב שלשום (שלישי) את עונשם של 79 אסירים, ובכך עבר את רף האלף חנינות שניתנו במהלך כהונתו בבית הלבן, שמצטרפים ל-13 אלף שחרורים מוקדמים בהוראת הערכאות המשפטיות. בחודשיו האחרונים בתפקיד, אובמה הגביר את קצב החנינות, ובסך הכול הוא העניק יותר חנינות מכל 11 הנשיאים שהיו לפניו בתפקיד גם יחד. בשילוב עם שפל היסטורי בשיעורי הפשיעה, אובמה הוא הנשיא הראשון מאז לינדון ג'ונסון, שעזב את הבית הלבן בשנת 1969, שמותיר אחריו פחות אסירים בבתי הכלא הפדרליים משהיו בעת שנכנס לתפקיד.

מרבית האסירים שעונשם קוצר הם עברייני סמים לא אלימים, וחלקם הורשעו בעבירות נשק הקשורות לעבירות סמים. "זה לא הגיוני שעבריין סמים לא אלים יישא עונש מאסר של עשרות שנים, ולעתים גם מאסר עולם", הסביר אובמה בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק הרשמי שלנו. "זה לא מועיל למשלמי המסים, וזה לא משרת את ביטחון הציבור".

עוד בוואלה! NEWS:
המספר הגדול ביותר במאה שנה: אובמה המתיק את דינם של מאות אסירים
ביקור היסטורי של אובמה בבית כלא: "הייתי יכול להיות כאן בעצמי"
השחרור הגדול בתקופת אובמה: ארה"ב העבירה 15 אסירים מגואנטנמו

ג'ף סשנס, סנאטור מדינת אלבמה. רויטרס
"מערכת שדורשת ודאות, ענישה ושפיטה מהירה". סשנז/רויטרס

מדיניות הכליאה של אובמה, במיוחד בחודשים האחרונים, נענתה בהתנגדות הולכת וגוברת, כולל מצדו של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ – שיידרש להכריע בבקשות חנינה שאותן לא יספיק אובמה לאשר. במהלך קמפיין הבחירות, הציג את עצמו טראמפ כאיש "החוק והסדר", והתחייב לאכיפה מוגברת. בחודש שעבר הוא התייחס באופן ישיר לחנינות שהעניק הנשיא המכהן, ואמר: "חלק מהאנשים האלה רעים, והם עכשיו ברחובות".

התובע הכללי המיועד של טראמפ, ג'ף סשנז, הביע בתקופה האחרונה התנגדות נחרצת למדיניות הכליאה הליברלית של אובמה, וקרא לקביעת עונשי מינימום, בניגוד להחלטתו של התובע הכללי לשעבר אריק הולדר, שליווה את כהונתו הראשונה של אובמה וביטל למעשה דרישה לעונשים מינימליים. למרות שטראמפ או סשנז טרם התייחסו לנושא באופן ברור, מורשתו של סשנז כסנאטור מבהירה כי הוא יבקש להפוך את המגמה שהוביל אובמה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
ברק אובמה ודונלד טראמפ בבית הלבן, וושינגטון. נובמבר 2016. AP
שינוי כיוון. אובמה וטראמפ בבית הלבן/AP

"הייתי שם כשהיו 'הדלתות המסתובבות' בשנות ה-60 וה-70", אמר סשנז בשנה שעברה. "אנחנו, כאומה, יצאנו נגד זה, ויצרנו מערכת שדורשת ודאות, ענישה ושפיטה מהירה. התוצאה היא צניחה בשיעורי הפשיעה". לאחר המדיניות הליברלית של הנשיא לינדון ג'ונסון, מחליפו בבית הלבן ריצ'רד ניקסון הכריז על "מלחמה נגד הסמים" בשנת 1971, שהביא לתפיחה באוכלוסיית האסירים, עד שהפכה לגדולה ביותר בעולם.

אובמה מתייחס לחנינות, בחודש מרץ:

סגנית התובעת הכללית סאלי ייטס הסבירה אתמול כי "לא פשוט מנסים לתקוע את כולם כמה שיותר, רק כי אפשר. החובה שלנו כתביעה היא לבחון את המקרים האישיים". היא התייחסה למדיניות "ההזדמנות השנייה" של הממשל הנוכחי, וטענה כי "אנחנו רוצים שפיטה הוגנת ומידתית. זה אומר שעלינו להעניש אנשים על פשעיהם ולהרתיע, אבל לא להשאיר אנשים בכלא מעבר לנדרש".

כלא פרטי באילוי, אריזונה, ינואר 2016. AP
"נראה שזה הרבה יותר טוב". כלא פרטי באריזונה/AP

בתוך כך, בימים האחרונים דווח כי תעשיית הכליאה הפרטית בארצות הברית נערכת גם היא לממשלו של הנשיא הנבחר טראמפ. בעוד שהנשיא אובמה קידם את הפחתת השימוש במתקני כליאה בבעלות פרטית, גורמים בתעשייה מקווים כי הנשיא הנבחר יהיה בעל בריתם. במהלך הקמפיין, אמר טראמפ: "אני חושב שאפשר לעשות הרבה הפרטה של בתי כלא, נראה שזה הרבה יותר טוב".

בעיתון "International Business Times" דווח כי ביום שני האחרון המחוקק הרפובליקני לשעבר קוני מאק נרשם כלוביסט של ענקית הכליאה הפרטית GEO, והצהיר כי הוא "יקדם את השימוש במתקנים בבעלות פרטית". מאז ההכרזה של ממשל אובמה בחודש אוגוסט האחרון על הפחתת השימוש בבתי כלא פרטיים, החברה הגבירה את השקעותיה בשתדלנות פרלמנטרית.

פבלו פאז, סגן נשיא החברה, סירב להתייחס למאמצי השתדלנות של החברה, אולם הבהיר כי "הפעילות הפוליטית של החברה שלנו מתמקדת אך ורק בקידום השימוש בשותפות פרטית-ציבורית". לדבריו, "החברה לא מקדמת או מתנגדת למערכת משפטית מסוימת. תמיד האמנו שאנחנו היעילים ביותר, וכי אנחנו במיטבנו כשאלה שבהם אנחנו מטפלים שבים לחברה כשאזרחים יצרניים ומועסקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully