וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקיין: "המחיר של חידוש היחסים עם רוסיה לא מתקבל על הדעת"

במסר ברור לנשיא הנבחר דונלד טראמפ, הזהיר הסנאטור הרפובליקני הבכיר מפני המילים החמות מצד הנשיא פוטין, "שרצח את מתנגדיו, פלש לשכנותיו, איים על בעלות בריתה של ארה"ב וניסה לערער את הליך הבחירות"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

הסנאטור הרפובליקני הבכיר ג'ון מקיין, יו"ר ועדת הסנאט לכוחות המזוינים, הבהיר אמש (שלישי) כי כל ניסיון של הנשיא הנבחר של ארצות הברית דונלד טראמפ "לחדש" את יחסי וושינגטון עם הממשל ברוסיה נושא עמו "מחיר שאינו מתקבל על הדעת" – כך נמסר בהודעה רשמית מלשכתו, שפורסמה בעיתון "וושינגטון פוסט". לדבריו, ברמיזה לסלוגן הבחירות של טראמפ, "כשאמריקה הייתה בגדולתה, היה זה כשעמדנו לצד אלה שנאבקים בעריצות".

"שם אנחנו חייבים להמשיך ולעמוד", הבהיר מקיין, שמשך את תמיכתו בטראמפ לפני כחודשיים בעקבות פרסום קלטות שבהן נשמע המועמד הרפובליקני לנשיאות מתייחס לנשים באופן מבזה, ומאז סירב להתייחס למועמדתו. הוא ציין כי "עם תחילת תהליך החלפת הנשיא, ולדימיר פוטין אמר בימים האחרונים כי הוא רוצה לשפר את יחסיו עם ארצות הברית".

עוד בוואלה! NEWS:
אסד תומך בטראמפ: "אנחנו עשויים להיות בעלי ברית טבעיים"
בעולם חוששים מטראמפ: "על ארה"ב לקיים את הסכם האקלים"
אובמה: "ברור שיש לי דאגות מטראמפ, אך כך דמוקרטיה עובדת"

ג'ון מקיין. מאי 2016. AP
"המחיר יהיה שותפות בטבח בעם הסורי". מקיין/AP

לטענת מקיין, חיזוק היחסים עם מוסקבה, שתומכת במשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, עלול להיות מסוכן. "הניסיון האחרון של ממשל אובמה לחדש את היחסים עם רוסיה, הסתיים עם פלישת פוטין לאוקראינה ולהתערבות צבאית במזרח התיכון", הסביר. "לכל הפחות, המחיר של 'חידוש' נוסף יהיה שותפות בטבח שמבצעים פוטין ואסד בעם הסורי".

בנוגע לטוהר כוונותיו של פוטין, טען מקיין כי "אנחנו חייבים להתייחס להצהרותיו כמו כל הצהרה אחרת של סוכן קג"ב לשעבר שהשליך את מדינתו לעבר עריצות, רצח את מתנגדיו הפוליטיים, פלש לשכנותיו, איים על בעלות בריתה של ארצות הברית וניסה לערער את הליך הבחירות בארצות הברית".

במהלך הקמפיין לנשיאות, עורר טראמפ סערה ציבורית שבמרכזה עמד מקיין, כשטען כי הסנאטור הבכיר "אינו גיבור מלחמה". כשהתייחס לחלקו של מקיין במלחמת וייטנאם, טען טראמפ: "הוא גיבור מלחמה רק מפני שנפל בשבי. אני מעדיף אנשים שלא נפלו בשבי, בסדר?".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
משפחת טראמפ בהכרזה על הזכייה בבחירות לנשיאות, נובמבר 2016. AP
הבטיח לפוטין "שיתוף פעולה חיובי". טראמפ ומשפחתו לאחר הבחירות/AP

דבריו של מקיין מגיעים יום לאחר שנשיא רוסיה פוטין שוחח עם טראמפ, והשניים הסכימו, על פי הודעת הקרמלין, לפעול למען "שיתוף פעולה חיובי" בין שתי המעצמות, ולקדם "עקרונות של כבוד הדדי ואי-התערבות בענייניה הפנימיים של כל מדינה". השניים גם שוחחו על המשבר בסוריה, ודנו ב"עבודה המשותפת במסגרת המאבק נגד האויב המשותף הראשון במעלה - הטרור הבינלאומי והקיצוניות".

הודעת הקרמלין ציינה עוד כי השניים "לא רק הסכימו על המצב הלא מספק בעליל של היחסים בין שתי המדינות, אלא גם הביעו תמיכה במאמצים פעילים משותפים לנורמליזציה ביחסים ולשיתוף פעולה חיובי, בטווח הרחב ביותר של נושאים". כמו כן, נמסר כי השניים "מעודדים חזרה לשיתוף פעולה פרגמטי ומועיל לשני הצדדים, בהתאם לאינטרסים של כל מדינה ולמען יציבות וביטחון בינלאומיים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 27 באוקטובר 2016. רויטרס
"ממשיכים בשיתוף פעולה". פוטין/רויטרס

ביום חמישי האחרון, הודה סגן שר החוץ של רוסיה סרגיי ריבקוב כי למוסקבה היו קשרים עם קמפיין טראמפ לפני היבחרו לנשיאות ארצות הברית. ריבקוב צוטט אומר לסוכנות הידיעות "אינטרפקס" כי "היו קשרים" עם אנשים בעלי השפעה במעגל הקרוב של טראמפ. "אני לא אומר שכולם, אבל רובם, תמכו בקשרים עם נציגים רוסים. אנחנו ממשיכים בשיתוף פעולה זה", הוסיף וסירב לפרט.

קשריו של טראמפ עם רוסיה היו אחד מהנושאים הרגישים ביותר בקמפיין שלו, במיוחד לאור מחמאותיו לנשיא פוטין, שאותו תיאר כמנהיג חזק. מתנגדיו של טראמפ וכן סוכנויות המודיעין האמריקניות סברו כי רוסיה אחראית למתקפות הסייבר ולהדלפות המיילים של מטה הילרי קלינטון והוועידה הדמוקרטית. אך רוסיה הכחישה את מעורבותה בהליך הבחירות בארצות הברית וכן את הקשרים עם המועמד הרפובליקני.

ההתנגדות מצדו של מקיין למדיניות החוץ המוצעת של טראמפ מצטרפת, בין היתר, לבחירתו לכהונה שנייה של יו"ר בית הנבחרים פול ראיין, גם הוא בכיר רפובליקני, שהיה לגורם הבכיר ביותר במפלגה לצאת נגד טראמפ במהלך הקמפיין. כחודש לפני הבחירות, אמר ראיין בשיחת ועידה עם חברי קונגרס ממפלגתו כי הוא לא יגן על טראמפ כעת או בעתיד, וכי יתמקד בחודשים הקרובים בהגנה על הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים. גורם נוסף הבהיר אז כי ראיין לא חזר בו באופן מפורש מתמיכתו בטראמפ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully