וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן מתחייב: "אין שום סיכוי שעמונה תישאר כפי שהיא בנויה היום"

שר הביטחון נאם באריאל ואמר כי יש ליישם את פסיקת בג"ץ ולפנות את המאחז הבנוי על קרקע פלסטינית פרטית - במקביל לביקורי תמיכה של ח"כים מהליכוד בכנס חירום בעמונה. על אזריה: "נתמוך בו גם אם טעה". ח"כ אורן חזן: "ליברמן, אתה מבלבל אותי, שכחת את האידיאולוגיה שלך"

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: מתן חדד

שר הביטחון אביגדור ליברמן נשא היום (שני) דברים באוניברסיטת אריאל במסגרת מפגש של סיעת ישראל ביתנו עם תושבי העיר, לאחר תקופה ארוכה של התנזרות מעיני המצלמות. בין היתר התייחס לפינוי מאחז עמונה, שעתיד להתבצע בדצמבר הקרוב, והבטיח כי הוא יפונה בהתאם לפסיקת בג"ץ לפני כשנתיים. זאת, במקביל לביקורי תמיכה והזדהות של ח"כים מהליכוד בעמונה.

"יש פסק דין חלוט בנושא עמונה ולכן אין שום סיכוי להשאיר את עמונה כפי שהיא בנויה היום – כשהיא נמצאת על קרקע פלסטינית פרטית", הבטיח שר הביטחון. עם זאת, הוא אמר כי "כל אותם כללים שחלים על עמונה חלים על מקומות אחרים. לא יכול להיות שחלק מהחברה ישראלית והקהילה הבינלאומית יכבדו רק פסקי דין נגד מתיישבים יהודים, ובמקרים אחרים של פסקי דין נגד פולשים פלסטינים כולם יעמדו על הרגליים האחריות. צריך להבין שיהיה אותו דין גם בנושא פולשים בסוסיא, ולא יהיה דין אחר לגבי יהודים ופלסטינים. אנחנו מדינת חוק - נכבד את החלטת בית המשפט גם לכיוון הזה וגם לכיוון הזה".

מאז כניסתו למשרד הביטחון, התנזר ליברמן מראיונות לתקשורת והופעותיו הציבוריות הסתכמו בנאומים ובביקורים מתוקף תפקידו כשר. המפגש היום התקיים במתכונת שאלות ותשובות שנאספו מבעוד מועד מהקהל, שהורכב רובו ככולו מפעילי מפלגתו.

לקריאה נוספת:
השמאל "זומם להחריב את ההתיישבות": החל המאבק נגד פינוי עמונה
פוחת הסיכוי למתווה להצלת עמונה: פלסטינים טוענים לבעלות על השטח
פסיקת בג"ץ לפינוי המאחז מעוררת שדים ישנים בקואליציה
נדחה הדיון ב"חוק ההסדרה" בוועדת השרים; מנדלבליט: "לא חוקתי"

שר הביטחון אביגדור ליברמן באוניברסיטת אריאל. ראובן קסטרו
"דין אחד לפלסטינים וליהודים". ליברמן בכנס באוניברסיטת אריאל, היום/ראובן קסטרו

השאלה הראשונה שהופנתה לליברמן נגעה לפרשת אלאור אזריה. שר הביטחון התייחס שוב למשפטו של החייל הנאשם בהרג מחבל מנוטרל בחברון במרץ השנה, ואמר כי "נעמוד לצדו של החייל גם אם הוא טעה".

לדברי ליברמן, החיילים שנמצאים בקו החזית מועדים לטעויות, אולם יש לקבל זאת בהבנה. "בלי קשר לחיילי צה"ל, במדינה דמוקרטית כל אדם זכאי כל עוד לא הורשע בבית משפט – בטח ובטח כשמדובר בחיילים שנמצאים במשימה שעם ישראל שלח אותם ונמצאים תחת לחץ תוך חיכוך עם אוכלוסייה עוינת והתמודדות עם טרור. חייבים להבין שיכול להיות שאחד מהם טועה".

שר הביטחון אמר כי מדובר בצעירים בני 19-18, שהשחיקה "נותנת את תוצאותיה" בהם. "גם במקרה כזה, להרשיע חייל לפני שהתחיל הליך משפטי – זה אבסורד. מה שקרה במקרה של אזריה, הוא שעוד לפני שהתחיל בית הדין לדון בסוגיה – ואנחנו רחוקים מהפסיקה – כבר רבים בפוליטיקה ובתקשורת הרשיעו אותו".

עוד באותו נושא

בעל הקרקע בעמונה מדבר: "אני יכול להגיע לתל אביב - אך לא לאדמה שלי"

לכתבה המלאה
קרקעות בעמונה, אוגוסט 2016. מגד גוזני
"אנחנו מדינת חוק, נכבד את פסיקת בית המשפט". מאחז עמונה/מגד גוזני

ליברמן אמר כי השופטים חייבים להתעלם מהסערה התקשורתית. "המערכת הצבאית השיפוטית חייבת לפסוק בלי קשר לשום לחץ. מצפה שבית הדין הצבאי יצליח להתעלם מכל הרעשים ויפסוק בהתאם לעובדות ובהתאם לאירועים כפי שהיו. בכל מקרה, נעמוד לצדו של החייל גם אם הוא טעה.

"לא יכול להיות שחיילים במדים יהיו נושא למתקפה של פוליטיקאים. לובשי מדים הם שליחי עם ישראל, והם לא רשאים לענות גם לאישי ציבור. ראיתי אתמול אחד מראשי הרשויות תוקף את מתאם הפעולות בשטחים שלא בצדק. אם למישהו יש טענות למערכת הצבאית, הכתובת זה רק שר הביטחון. אסור שגם כשאנחנו לא מסכימים נתקוף קצינים ואלופים. חייבים להשאיר את צה"ל והצבא מחוץ לוויכוח הפוליטי".

הוא התייחס גם לדיווחים על המגעים עם הפלסטינים על רקע הבחירות ברשות, וטען כי אין פרטנר בצד השני. "אני לא מאמין בשום הסדר בילטרלי בינינו לבין הפלסטינים. אין להם את העוצמה, אין להם את היכולת או את המנהיגות המתאימה. כדי להגיע להסדר צריך מנהיג שיש לו תמיכה של 90% או 100% - אבל זה לא אבו מאזן ואין שם אף אחד מהסוג הזה. לא במקרה שהוא דוחה כבר שבע שנים את הבחירות לנשיאות, ועכשיו גם הבחירות ברשויות המקומיות. הסדר יבוא רק במסגרת הסדר אזורי כולל בינינו לבין העולם הערבי".

במקביל לנאום ליברמן: כנס חירום בעמונה בהשתתפות ח"כים מהליכוד

כמה חברי כנסת מהליכוד השתתפו היום בכנס חירום של המפלגה בעמונה, ובהם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי, אורן חזן, יואב קיש ויהודה גליק. ח"כ חזן התייחס לדבריו של שר הביטחון ואמר כי האחרון שכח את הבטחותיו.

"ליברמן, אתה מבלבל אותי. אני זוכר אותך עומד לצדי, לצד החייל אזריה, והיום אתה אומר אחרת. תקפת את תפיסת הביטחון - לא יכול להיות שהעמדות שלך הביאו אותך לתפקיד שלך ודווקא במקום שאתה נמצא בו שכחת את כל העמדות שלך והאידיאולוגיה שלך. תחזור לדרך - הסר את החרב מבתי עמונה ומאלפי בתים אחרים", תקף.

חברי כנסת של הליכוד – כנס פעילים בעמונה. הלל וידל ממטה המאבק עמונה,
"ליברמן שכח את העמדות". כנס החירום של הליכוד בעמונה/הלל וידל ממטה המאבק עמונה

סגנית השר חוטובלי הדפה את הביקורת ואמרה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מעוניין בפינוי המאחז. "אנחנו צריכים להזכיר כמה דברים - זו הממשלה הכי ימנית שאפשר. ראש ממשלה שאומר כי פינוי יהודים זה טיהור אתני לא רוצה בזה. האש לא צריכה להיות מופנית לראש הממשלה, זו לא החלטה מדינית. אנחנו צריכים להפעיל את הכוח הפוליטי כדי להעביר את חוק ההסדרה, אין שום מניעה משפטית. זה מאבק משפטי על נורמות משפטיות מעוותות. אנו נוביל לחקיקת חוק ההסדרה. תכוונו את המאבק לחוק ההסדרה, זה הפתרון לבעיה זו".


ממטה המאבק עמונה נמסר בתגובה לדברי ליברמן: "שר הביטחון הרים דגל לבן של כניעה מול ארגוני השמאל הקיצוני והרשות הפלסטינית, המנצלים לרעה את מערכת המשפט הישראלית כדי להגשים את שאיפתם להרס ההתיישבות ביהודה ושומרון. אנו קוראים לליברמן להתעשת ויחד עם ראש הממשלה ושאר מפלגות הקואליציה לחוקק את חוק ההסדרה כבר בפתיחת מושב הכנסת, כדי למנוע את פינוי עמונה, עופרה, נתיב האבות ועוד אלפי בתים במעמד דומה בהתיישבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully