וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחה הדיון ב"חוק ההסדרה" בוועדת השרים; מנדלבליט: "לא חוקתי"

גורם בקואליציה אמר כי היועץ המשפטי לממשלה סבור שהחוק לא יעמוד במבחן בג"ץ. הצעת החוק, שמבקשת לעקוף את החלטת בג"ץ בעניין פינוי המאחז עמונה, תעלה לוועדת השרים לחקיקה בעוד שבוע

ספק 500

(בווידיאו: סרטון שהוציאו פעילי ימין נגד פינוי עמונה, לפני חודש וחצי)

ראשי הקואליציה החליטו היום (ראשון) לדחות בשבוע את הדיון בהצעת "חוק ההסדרה", המבקש להסדיר את מעמדם המשפטי של אלפי בתים בהתנחלויות שנבנו בעידוד הממשלה על קרקעות בבעלות פלסטינית פרטית, ונועד לספק מוצא משפטי לסוגיית פינוי עמונה, עליה הורה בגץ עד סוף השנה. ההצעה, של ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) ויואב קיש (הליכוד), היתה אמורה לעלות היום על סדר היום של ועדת השרים לחקיקה, אך ראש הממשלה כינס לפני הישיבה את ראשי המפלגות שהחליטו פה אחד לדחות את הדיון.

לדברי גורם בקואליציה, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר לראשי המפלגות כי חוק ההסדרה אינו חוקתי, הוא אינו יעמוד במבחן בג"ץ ויזיק ליתר ההתיישבות ביהודה ושומרון. יחד עם זאת, הוסכם כי הקואליציה כולה תתמוך במהלך של החלת חוק נכסי נפקדים על השטח בעמונה, במידה והיועץ המשפטי יאשר פתרון זה. במסגרת הפתרון הנבחן, המדינה תכריז על השטח בעמונה, או שטח סמוך לו, כנכסי נפקדים, שלפי החוק - רשאים להיות מושכרים לצד ג'.

לפי הצעת חוק ההסדרה, המדינה תעניק פיצויים שיבואו לידי ביטוי בקרקע ובכסף לבעלי הקרקע המקוריים, ובמקביל יוסדרו הליכי התכנון של בתים שכבר מיועדים להריסה, כמו בעמונה, שלפי החלטת בג"ץ על המדינה לפנותה עד 25 בדצמבר. עם זאת, לנוכח הנפיצות המדינית של הנושא, עדיין לא ברור אם ראש הממשלה יאפשר את העלאת הצעת החוק על סדר היום.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ככל הנראה, להצעה יש רוב בוועדת שרים לחקיקה. עמונה, 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשבועות האחרונים הפעילו אנשי עמונה לחץ אינטנסיבי על חברי הליכוד והבית היהודי בניסיון לצבור תמיכה בחוק ההסדרה. עמונה, הם הדגישו בפני השרים, היא מקרה מבחן עבור פינויים עתידיים. לפי ההערכה, ברחבי הגדה המערבית יש קרוב ל-2,000 בתים הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית. לפי הצעת חוק ההסדרה, "מציאות זו דורשת הסדרה צודקת, מאוזנת והגונה ואינה יכולה לבוא בדרך של התעמרות בתושבי היישובים, הצגתם כעבריינים וכפורעי חוק, גירושם מהם והריסתם, שעה שכאמור נשלחו למקום בגיבוי המדינה ומשיקולים אסטרטגיים וביטחוניים".

להצעה יש רוב בוועדת שרים לחקיקה: שבעה מתוך 13 שרים היושבים בה הצהירו על תמיכתם בחוק. שישה מתוכם שרי ליכוד - יריב לוין, גילה גמליאל, מירי רגב, אופיר אקוניס, זאב אלקין ויובל שטייניץ ומהבית היהודי השר אורי אריאל. עם זאת, מדובר בחקיקה שעשויה לעורר ביקורת בינלאומית נרחבת, שכן הפקעת קרקעות פרטיות של פלסטינים שלא לצורך צבאי דחוף אסורה על פי המשפט הבינלאומי וחקיקה של הכנסת הנוגעת לקרקעות בגדה המערבית עשויה לגרור טענות לסיפוח.

גלגולים קודמים של חקיקה זו הוסרו בעבר משולחן הממשלה בעקבות התערבות של נתניהו. במהלך סוף השבוע התעקשו שני השרים העומדים בראש ועדת השרים לחקיקה – שרת המשפטים איילת שקד ושר התיירות יריב לוין – כי הם מתכוונים להעלות את החקיקה לדיון. ב-2011 יזם לוין הצעת חוק דומה, שנועדה למנוע את פינוי שכונת האולפנה בבית אל, שנבלמה אז על ידי נתניהו בשל החשש מביקורת בינלאומית. על שקד ולוין הופעלו לחצים כבדים שלא להוריד את ההצעה מסדר היום, ושניהם גלגלו את הכדור שוב לפתחו של ראש הממשלה.

לפי ההערכה במערכת הפוליטית, לחוק ההסדרה אין באמת היתכנות משפטית, כך ששקד ונתניהו למעשה מגלגלים ביניהם את האחריות לסיכול קידומו של החוק. ראש הממשלה קיווה ששקד תמשוך את החוק לפני ההצבעה ושקד מעוניינת שהווטו ייוחס לראש הממשלה או ללוין, שלפי ההסכמים הקואליציוניים הם היחידים מלבדה שיכולים להוריד הצעות מסדר היום. גם אם ההצעה תאושר בוועדת שרים לחקיקה, נתניהו יכול לבקש מיו"ר הקואליציה דוד ביטן למשוך אותה לפורום ראשי סיעות לפני הבאתה לטרומית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, טקס סיום קורס המכללה לביטחון לאומי. 13 ביולי 2016. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"אם החוק יעבור משפטית – יקודם, ואם לא – לא". נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בסביבתו של ראש הממשלה הכחישו בסוף השבוע את הדיווחים לפיהם נתניהו מתנגד לחוק ההסדרה. "זה נבדק משפטית. אם יעבור משפטית – יקודם, ואם לא – לא", אמר מקורב לנתניהו. אמירה ברורה של היועץ המשפטי לממשלה נגד החוק יכולה גם היא להוריד את החוק מעל הפרק. דרך נוספת לטרפד את החוק שמורה לשר האוצר משה כחלון, שיש לו זכות וטו על כל חקיקה הנוגעת לעצמאות הרשות השיפוטית, ויכול למשוך את הנושא לדיון בישיבת ראשי המפלגות שצפויה להתקיים בבוקר, לפני ישיבת ועדת השרים לחקיקה.

"לא אהסס לפעול נגד ראש הממשלה"

הנושא עשוי ליצור סערה גם בישיבת שרי הליכוד שתתקיים בשעות הבוקר, לפני ישיבת הממשלה. שרים רבים בליכוד התחייבו בפני פעילי עמונה למנוע את פינויים והם צפויים ללחוץ על נתניהו לקדם את החוק. שר הרווחה, חיים כץ, אמר בשבוע שעבר כי "פינוי עמונה נוגד את מדיניות הממשלה". בהזכירו את תקופת ההתנתקות, כץ אמר כי "כמו שפעלנו נגד שרון, לא אהסס לפעול נגד ראש הממשלה ואני מקווה שלא נגיע לשם".

ראש הממשלה אמר בחודש שעבר בישיבת סיעת הליכוד כי הוא מחפש פתרון שימנע את הפינוי אך הודה כי מדובר "בסוגיה מורכבת שפתרונה אינה פשוט", ושצריך לזכור ש"יש פסק דין חלוט". באותה ישיבה ביקש נתניהו מהח"כים לקבל הצעות לפתרונות משפטיים שימנעו את הפינוי. כך, בנוסף להצעת חוק ההסדרה, ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) הגיש הצעה נוספת שקובעת כי ניתן יהיה לדחות בשבע שנים ביצוע צווי הריסה ופינוי של מאחזים בעלי ותק של יותר מעשור. יו"ר הקואליציה ביטן הציע לבחון מהלך תכנוני של הצרחת שטחים - לשנות את הגדרת השטח בעמונה מפרטי לציבורי - מבלי להזיז את תושביו, בתמורה להגדרת שטח במעמד נכסי נפקדים בקרבת מקום כשטח פרטי. במקביל, נמשכת עבודה תכנונית על מתחם חדש ליד שבות רחל עבור מפוני עמונה ועוד כ-80 יחידות דיור שאותם מקדם זאב חבר (זמביש). אך גם מתחם זה לא יושלם ככל הנראה עד ה-25 בדצמבר, המועד שקבע בג"ץ לפינוי לפני כשנתיים.

בין שהצעת חוק ההסדרה תעלה לסדר היום או בין שלא, במערכת הפוליטית עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות בנושא עמונה, שעשויה להוות מוקש פוליטי רציני בהמשך. שר החקלאות אורי אריאל, לדוגמה, איים אתמול בריאיון לרדיו תל אביב כי התנהגותו של ראש הממשלה בעניין עמונה עשויה לדחוף אותו להתפטרות מהממשלה. "עמונה מהווה איום אמיתי על הקואליציה", אמר שר בכיר לוואלה! NEWS, "מצד אחד מדובר בפסק דין חלוט שלנתניהו יהיה קשה מאוד להצדיק משפטית את עקיפתו, אבל מצד שני – יש לחץ הולך וגובר מהבסיס הימני של נתניהו והרבה לחץ גם בליכוד וגם בבית היהודי".

(עדכון ראשון: 08:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully