וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ למדינה: להרוס את המאחז עמונה - בתוך שנתיים

25.12.2014 / 20:14

בתשובה לעתירתם של בעלי הקרקע הפלסטינים, קבעו השופטים אשר גרוניס, חנן מלצר ואסתר חיות כי העובדה שתושבי המקום רכשו חלק מהאדמות, אינה מכשירה את הבנייה הבלתי חוקית במקום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההחלטה: יפונה. המאחז עמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בג"ץ הורה אמש (חמישי) למדינה להרוס בתוך שנתיים את כל המבנים במאחז עמונה שבמועצה האזורית מטה בנימין. ההחלטה ניתנה בתשובה לעתירה שהוגשה על ידי ארגון "יש דין" ועל ידי פלסטינים, בעלי קרקעות שעליהן או בסמוך להן נבנו מבני המאחז, נגד משרד הביטחון, מפקדת כוחות צה"ל באזור, ראש המינהל האזרחי ומשטרת מחוז ש"י. השופטים אשר גרוניס, אסתר חיות וחנן מלצר, כתבו בהחלטתם כי אמנם הוצגו בפניהם נתונים, שלפיהם תושבי המקום רכשו חלק מהקרקעות במקום, אולם קבעו שזו אינה מכשירה את הבנייה הבלתי חוקית במאחז. בג"ץ אף חייב את המדינה לשלם לעותרים הוצאות משפט בסך 20 אלף שקל.

"לא בנקל מורים אנו על ביצוע של צווים שמתוקפם יפונו מבני היישוב, המשמשים למגורים של תושביהם במשך שנים לא מעטות", כתבו השופטים. "אין ספק כי השלכות ביצועם של צווי ההריסה קשות וכואבות - הן עבור התושבים ובני משפחותיהם, אשר השתקעו ביישוב והקימו בו קהילה משותפת. עם זאת, אין בקושי זה כדי לאפשר הכשרה של בנייה בלתי חוקית על קרקע פרטית, ואין בו כדי להצדיק אי-אכיפה של הדין מצד המשיבים (המדינה – ג"ג)".

עוד בוואלה! חדשות:
בקבוק תבערה הושלך לעבר רכב בשומרון; בת 11 במצב קשה
בן 20 נעצר בחשד שאנס 10 נערות מתחת לגיל 14
שוב אין כתב אישום: נסגר התיק נגד החשוד בהצתת מנזר השתקנים

נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס בוועידת המשפט באשקלון. אוגוסט 2014. ראובן קסטרו,
נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס/ראובן קסטרו

המאחז עמונה הוקם בשנת 1995 כאתר ארכיאולוגי. שנתיים לאחר מכן החלו מתנחלים להתיישב במקום. במהלך ההליכים המשפטיים שהתנהלו במשך השנים על הקרקע נטען על ידי המתנחלים כי הם רכשו את הקרקעות במקום, אך הליך הרישום התעכב כדי לשמור על ביטחונם של המוכרים הפלסטינים. בשנת 2006 נהרסו תשעה מבני קבע במקום לאחר החלטת בג"ץ בנושא בעקבות עתירת "שלום עכשיו". לאחר ביצוע המהלך הוגשה ב-2008 עתירה נוספת לפינוי המאחז כולו על ידי ארגון "יש דין".

במקביל לעתירה בנוגע לפינוי, הוגשה תביעת פיצויים בגין אובדן מקור הכנסה של הפלסטינים לבית משפט השלום בירושלים. בטרם הכריע בג"ץ סופית על הריסת המבנים במאחז, אישר בית משפט השלום בירושלים הסדר, שלפיו המדינה תפצה בעלי אדמות פלסטינים שעל אדמתם הוא נבנה. על פי ההסדר, שישה בעלי אדמות שתבעו את המדינה עקב אובדן הכנסה מעיבוד הקרקע יקבלו פיצוי כספי בסכום כולל של 300 אלף שקלים. לבד מהפיצוי הכספי, שאותו חויבה המדינה לשלם להם באופן מידי, נקבע כי אם עד לסוף שנת 2015 לא יפונו כלל המבנים המצויים על חלקות התובעים, תשלם המדינה לתובעים סכום כולל נוסף של 48 אלף שקלים.

היועץ המשפטי של י"ש דין", עו"ד מיכאל ספרד, אמר הערב בתגובה להחלטת השופטים כי "אנו שמחים מאוד על הנצחון הגדול בבג"ץ. זוהי נקודת ציון במאבק נגד גזל אדמות הפלסטינים בגדה המערבית". "עם זאת", הוסיף, "יש לזכור שהשמחה לא תהיה שלמה עד שלא יחזרו בעלי האדמות לאדמתם. פסק הדין מחייב חשבון נפש רציני של היועץ המשפטי לממשלה אשר בשליחות הפוליטיקאים עשה כל תרגיל אפשרי והעלה כל טענה כדי למנוע את הפינוי, על חשבון זכויותיהם של אנשים החיים תחת כיבוש. 'יש דין' תמשיך ללוות את בעלי האדמות במסע שעוד לפנינו למימוש פסק הדין וכולי תקווה שהפעם, בניגוד לפעמים קודמות, מערכת אכיפת החוק לא תנסה להתחכם לפסק הדין ותבצעו במועד ובמלואו".


לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

  • עוד באותו נושא:
  • עמונה
  • בג"ץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully