וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקת בג"ץ לפינוי המאחז מעוררת שדים ישנים בקואליציה

2.9.2016 / 0:28

בצל הפינוי הקרב של מאחז עמונה, הורה בג"ץ על פינוי נתיב האבות והביא את הימין להציף מחדש את חוק ההסדרה, שמהווה מוקש פוליטי בקואליציה. אלקין הכריז על "חציית קווים אדומים", בנט טען לפסיקה חמורה מאוד שמכרסמת באמון הציבור ושקד הודיעה כי תנקוט צעדים ממשיים

צילום: באדיבות כנס לשכת עורכי הדין, עריכה: גדי וינסטוק, אביב אירגז

(שקד נגד הכרעת בג"ץ על מתווה הגז: "הפעלת סמכויות ללא אחריות", אפריל)

הקואליציה פתחה אמש (חמישי) במתקפה חריפה על בג"ץ, בעקבות פסיקתו ולפיה יש לפנות ולהרוס את מבני מאחז נתיב האבות בתוך שנה וחצי – מה שמחזיר את חוק ההסדרה השנוי במחלוקת לסדר היום. שרים וחברי כנסת מהליכוד ומהבית היהודי, תקפו במהלך הערב את שופטי בג"ץ והודיעו כי יחדשו את הניסיון לחוקק את החוק שנועד לתת מענה למאחזים כמו עמונה ונתיב האבות, שאמורים להתפנות מאחר שנבנו על קרקע פלסטינית.

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט טען כי מדובר בפסק דין "חמור מאוד" שמכרסם באמון הציבור בבג"ץ, שרי הליכוד זאב אלקין ויריב לוין אמרו כי מדובר בהחלטה "מקוממת ושערורייתית" ואורי אריאל ושורה של ח"כים בקואליציה מאיימים לחוקק בהקדם את חוק ההסדרה, שראש הממשלה בנימין נתניהו הצליח למנוע את קידומו עד כה, מחשש לביקורת בינלאומית.

אלקין, תושב גוש עציון בעצמו, אמר כי "מדובר בחציית קווים אדומים" שמלמדת על הצורך הדחוף ברפורמה "יסודית ומרחיקת לכת במערכת המשפט הישראלית". לוין האשים את השופטים שפועלים "בשירות השמאל הקיצוני" וקרא להם "להפסיק ולהתערב בשם המשפט בסוגיות פוליטיות" ובנט קבע כי "גופי שמאל קיצוני שהתייאשו מלשכנע את העם בצורך להקים מדינת פלסטין ביהודה ושומרון פנו למסלול עוקף-ציבור, ומנצלים את מערכת המשפט ככלי לכפיית מדיניות המיעוט על הרוב".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
צרפת מצטרפת לגינויים של ארה"ב: "הרחבת הבנייה בהתנחלויות מדאיגה"
"יכול להגיע לתל אביב - אך לא לאדמה שלי": בעל הקרקע בעמונה מדבר
40 שנה למפעל ההתנחלויות נחגגו בקדומים: "נר שהפך לאבוקה גדולה"

השר זאב אלקין. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
"צורך ברפורמה מרחיקת לכת במערכת המשפט". אלקין/פול צלמים, אוהד צויגנברג
בנט: "גופי שמאל קיצוני שהתייאשו מלשכנע את העם בצורך להקים מדינת פלסטין ביהודה ושומרון פנו למסלול עוקף-ציבור"

חוק ההסדרה, כמו גם גורלם של המאחזים עמונה ונתיב האבות שאותו הוא נועד להסדיר, נחשב לאחד המוקשים הפוליטיים הרציניים בקואליציה. במהלך יולי הצליח נתניהו להוריד את החוק מסדר היום של ועדת שרים לחקיקה זאת, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר כי החוק אינו חוקתי, לא יעמוד במבחן בג"ץ ויזיק ליתר ההתיישבות ביהודה ושומרון.

מאז, נעשה ניסיון משפטי לבחון את חוקיות החלת חוק נכסי נפקדים על השטח בעמונה. בהמשך ללחץ אינטנסיבי של אנשי המאחז על ח"כים ושרים בימין, לחוק ההסדרה, שמקדמים חברי הכנסת יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), יש אמנם רוב בוועדת השרים לחקיקה, אך נתניהו כבר דחה את הדיון בעניין כמה פעמים בעבר מחשש לביקורת בינלאומית נרחבת. זאת, מאחר שהפקעת קרקעות פרטיות של פלסטינים שלא לצורך צבאי דחוף אסורה על פי המשפט הבינלאומי וחקיקה של הכנסת הנוגעת לקרקעות בגדה המערבית עשויה לגרור טענות לסיפוח.

שקד: "אפעל מול משרד הביטחון לקידום הליך הסדרה"

ואולם, במהלך הערב שחררו חברי הכנסת תגובות נחרצות בנושא. שרת המשפטים, איילת שקד, טענה כי תפעל מול משרד הביטחון על מנת להסדיר את בתי מאחז נתיב האבות. "בשנה וחצי האחרונות, משרד הביטחון ומשרד המשפטים פועלים להסדרת ההתיישבות היכן שהדבר ניתן, והמדינה קבעה שבנתיב האבות הדבר ניתן. פסיקת בג"ץ הגיעה לאחר שינוי אופי התשובה של המדינה, נוכח שינוי המדיניות שהכתיב הדרג המדיני. כעת בית המשפט מבקש להעדיף את הפרוצדורה על פני המהות, תוך התעלמות מהמציאות המורכבת באזור זה", אמרה.

"אפעל מול משרד הביטחון שיקצה את כל המשאבים הדרושים לצורך קידום הליך של 'רישום ראשון', שאמור לאפשר את הסדרת הבתים. הרישום הראשון יוכל להוות שינוי נסיבות ויאפשר למדינה להגיש בקשה לביטול הריסת הבתים".

שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
"בית המשפט מתעלם מהמציאות המורכבת". שקד/ראובן קסטרו

קיש וסמוטריץ' האשימו את בג"ץ ש"אינו מכבד את זכותן של הממשלה והכנסת הנבחרת לשנות ולעצב מחדש את מדיניותן" והודיעו בתגובה על חידוש המאמץ לחוקק את חוק ההסדרה, שיכשיר בדיעבד את מעמדן המשפטי של אלפי יחידות דיור בהתנחלויות שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית. "לא נותרה לנבחרי הציבור כל ברירה אלא לחוקק את חוק ההסדרה", הודיעו. "שאלת עתידה של ההתיישבות ביהודה ושומרון, ובתוכה שאלת המאחזים, היא שאלה פוליטית ומדינית ובמדינה דמוקרטית שאלות אלו מוכרעות על ידי נבחרי הציבור בכנסת ובממשלה ולא במסלול עוקף דמוקרטיה משפטי בבג"ץ", אמרו.

ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי), גם היא מיוזמי החוק, אמרה כי פסק הדין מוכיח שהדרך היחידה למנוע פגיעה בהתיישבות היא באמצעות חקיקה. "חוק ההסדרה הוא המענה היחיד והוא יקודם עם תחילת המושב". ח"כ יהודה גליק (ליכוד) טען כי "החלטת בג"ץ התמוהה בלשון המעטה, לא מותירה כל ברירה אלא‏ לחוקק חוק הסדרה וכמה שיותר מהר יותר טוב".

בשמאל הדפו את הביקורת: "הממשלה מגבה פשע מאורגן"

לבני: "כדאי ששר החינוך ייכנס לשיעור אזרחות ויבין מהי דמוקרטיה"

מנגד, בשמאל בירכו על החלטת בג"ץ והדפו את הביקורת. "הפסיקה לא קשורה לסכסוך ביננו לבין הפלסטינים - אלא מי אנחנו ומה הערכים שלנו", אמרה ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני), שתקפה אישית את בנט, ואמרה כי "כדאי ששר החינוך ייכנס לשיעור אזרחות ויבין מהי דמוקרטיה. דמוקרטיה אינה עריצות הרוב ללא כל מגבלות - אלא מערכת ערכים ושלטון חוק, שעליהם שומר בית המשפט העליון. מה גם שעמדת הרוב היא ממש לא לבנות לא חוקית בכל מיני התנחלויות מבודדות, שאחר כך כולנו משלמים את המחיר".

ח"כ ציפי לבני, כנס כלכלי במלון הילטון, תל אביב. 21 ביוני 2016. גידי פישר, מערכת וואלה! NEWS
"כולנו משלמים מחיר על התנחלויות מבודדות". לבני/מערכת וואלה! NEWS, גידי פישר

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה כי "החלטת בג"ץ מוצדקת ושומרת על שלטון החוק, כראוי במדינה דמוקרטית, ומעבירה מסר ברור שהמתנחלים אינם מעל החוק". לדבריה, "נוער הגבעות כמו גם זקני הגבעות מכתיבים לממשלה את הדרך. הם מטפסים על גבעה המושכת את לבם, משתלטים על אדמה פלסטינית כאוות נפשם והממשלה נגררת אחריהם כעגלה אחרי סוס. בנסיבות אלה, כשבשטחים הממשלה בתפקיד העבריין הראשי שמגבה את הפשע המאורגן, נותר בית המשפט היחיד השומר מדי פעם, אך גם לא תמיד, על החוק". מנכל "שלום עכשיו", אבי בוסקילה, הביע תקווה כי "פסק הדין שחשף פעם נוספת את הניסיון של המדינה לכופף את החוק לטובת ההתנחלויות, ימומש כלשונו, וכי המדינה תימנע מלתת יד לגזל קרקעות פרטיות גם במקרים אחרים".

(עדכון ראשון: 23:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully