וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בניגוד לעמדת המדינה: בג"ץ הורה להרוס 17 מבנים במאחז "דרך האבות"

בית המשפט קבע כי יש להרוס את המבנים שבגוש עציון, מאחר שנבנו על אדמות פרטיות, בתוך שנה וחצי. בפסק הדין כתבה נשיאת העליון נאור: "לבקשת הדרג המדיני אין מעמד מיוחד בהליך שיפוטי". בנט: "בג"ץ מכרסם באמון הציבור בו"

צילום: באדיבות כנס לשכת עורכי הדין, עריכה: גדי וינסטוק, אביב אירגז

(השרה שקד נגד הכרעת בג"ץ על מתווה הגז: "הפעלת סמכות ללא אחריות", אפריל)

בג"ץ קבע היום (חמישי) פה אחד, בהרכב של שלושה שופטים, כי 17 מבנים שנבנו במאחז "דרך האבות" בגוש עציון, המכונה גם "נתיב האבות", ייהרסו מכיוון שנבנו שלא כדין על אדמות פרטיות. מאחר שפסק הדין דורש פינוי תושבים מבתיהם, ובהתחשב במספר המבנים שנדרש לפנות, נתנה נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור ארכה של שנה וחצי מהיום לצורך התארגנות.

"גם מעורבות הרשויות בהקמת המאחז אינה צריכה להשפיע על הכרעתנו", כתבה נאור בפסק הדין. "לבקשת הדרג המדיני אין מעמד מיוחד בהליך השיפוטי. דין המדינה כדין בעלי דין אחרים. אין בבקשת הדרג המדיני כדי להכשיר אי חוקיות מתמשכת והפרת ההתחייבויות שניתנו במסגרת ההליך השיפוטי".

המאחז הוקם בשנת 2001 על אדמות בלתי מוסדרות. נגד המבנים התנהלו הליכי פיקוח ואכיפה, ובהם צווי הפסקת עבודה והריסה. לאחר שצווי הפסקת העבודה וההריסה לא מומשו, הוגשו הליכים משפטיים שונים בקשר לאכיפת דיני התכנון והבנייה במאחז. לפי העתירה, אדמות הכפר אל-חאדר, שעליו נבנה המאחז, החלו לעבור הליך הסדר בתקופת השלטון הירדני, שנקטע לאחר תפיסת האזור בידי כוחות צה"ל.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
צרפת מצטרפת לגינויים של ארה"ב: "הרחבת הבנייה בהתנחלויות מדאיגה"
"יכול להגיע לתל אביב - אך לא לאדמה שלי": בעל הקרקע בעמונה מדבר
40 שנה למפעל ההתנחלויות נחגגו בקדומים: "נר שהפך לאבוקה גדולה"

התנחלות תקוע בצפון מדבר יהודה המשתייכת למועצה אזורית גוש עציון., אפריל 2012. עומר מירון
השופטת נאור נתנה ארכה של שנה וחצי עד להריסת המבנים. גוש עציון/עומר מירון

הטעמים הציבוריים העיקריים שעליהם הצביעה המדינה ככאלה המצדיקים לעכב את ביצוע צווי ההריסה הם הותרת התושבים בבתיהם ובקשת הדרג המדיני. "אכן, יש קושי לא מבוטל בפינוי כפוי של תושבים מבתיהם שבהם הם מתגוררים שנים רבות, מעבר להשלכות הסוציאליות הכרוכות בהותרת אדם ללא קורת גג", כתבה השופטת נאור.

"עם זאת, בנסיבות העניין אין בכך די כדי להכשיר את אי החוקיות. ההליכים המשפטיים בעניינו של מאחז 'דרך האבות' מתנהלים מזה שנים ארוכות. במהלך השנים המשיכו להיבנות במקום מבנים שלא כדין, לרבות לאחר שהוצאו צווי הפסקת עבודה והריסה ולאחר שניתן פסק הדין בעתירה הקודמת. בנסיבות אלה, משקלה של הפגיעה בזכויות התושבים אינו יכול להכריע את הכף".

שר החינוך נפתלי בנט, כנס ועדת ביטון. אוניברסיטת בר אילן. 28 ביולי 2016. מגד גוזני
"גופי שמאל קיצוני מנצלים את מערכת המשפט". בנט/מגד גוזני

ההחלטה עוררה תגובות נזעמות בימין, כשרבים מחברי הקואליציה קראו לזרז חקיקה בנושא וגינו את פסק הדין. שר החינוך נפתלי בנט אמר כי מדובר בפסק דין "חמור מאוד". "גופי שמאל קיצוני שהתייאשו מלשכנע את העם בצורך להקים מדינת פלסטין ביהודה ושומרון פנו למסלול עוקף-ציבור, ומנצלים את מערכת המשפט ככלי לכפיית מדיניות המיעוט על הרוב", אמר. "כאשר בג"ץ נותן לכך יד הוא מכרסם באמון הציבור בו".

השר להגנת הסביבה, ירושלים ומורשת, זאב אלקין, מתגורר בעצמו בגוש עציון. "ההחלטה השערורייתית של בג"ץ להרוס חלק מיישוב 'נתיב האבות' בלב ליבו של גוש עציון, היא חציית קווים אדומים שמלמדת על נתק מוחלט של בג"ץ מהשכל הישר וערכי ההיסטוריה והמורשת של עם ישראל", אמר. "שוב למדנו על הצורך הדחוף ברפורמה היסודית של מערכת המשפט הישראלית. אני קורא לשרת המשפטים להוביל רפורמה מרחיקת לכת כדי להחזיר את האימון של כלל הציבור הישראלי בבית המשפט העליון".

שר התיירות יריב לוין אמר כי "מדובר בהחלטה מקוממת ובלתי הגיונית של בג"ץ הפועל בסוגיה פוליטית מדינית בשירות השמאל הקיצוני". הוא הוסיף: אני קורא לבג"ץ להפסיק ולהתערב בשם המשפט בסוגיות פוליטיות. פעילות בג"ץ מובילה לאכיפה פוגענית ובלתי שוויונית של החוק כלפי יהודים בלבד, ומביאה לאיבוד הלגיטימציה שלו בציבור הישראלי".

השר זאב אלקין. ישיבת ממשלה. 31 ביולי 2016. אוהד צויגנברג, פול צלמים
"נתק מוחלט של בג"ץ מהשכל הישר". אלקין/פול צלמים, אוהד צויגנברג

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) טען כי החלטת בג"ץ "לא מותירה כל ברירה אלא לחוקק חוק הסדרה, וכמה שיותר מהר – יותר טוב". לדבריו, "השופט בדימוס אדמונד לוי ז"ל אמר את זה כבר מזמן. כעת, הגיע הזמן ומיד. כל זאת כמובן בינתיים עד לפתרון הנכון והצודק של יישום החלת החוק הישראלי על כל יהודה ושומרון. מתחילים להפשיל שרוולים ולצאת לדרך".

דוידי פרל, ראש המועצה האזורית גוש עציון, שבתחומה נמצא המאחז, מסר: "בית המשפט החליט לזלזל בממשלה שהציגה בפניו מגוון רחב של פתרונות משפטיים שנבחנו ואושרו על ידי היועץ המשפטי לממשלה. אני קורא לראש הממשלה לפעול באופן מידי, לחוקק חוק שיגן על כבודה של הממשלה ועל התושבים שפעלו בתום לב ובעידודה של הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully