וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה לאחר האסון בחאג': מיליוני מוסלמים עלו לרגל ל"מסגד הגדול" במכה

צלו של האסון שבו נהרגו מאות בני אדם, מעיב על ההכנות לחג הקורבן בערב הסעודית, ועל יחסי הממלכה עם איראן. איש דת סעודי בכיר אמר כי מנהיגיה "אינם מוסלמים" ואילו באיראן כינו את משפחת המלוכה "שטנים קטנים"

צילום: רויטרס

קרוב לשני מיליון מאמינים מוסלמים התאספו בימים האחרונים במכה שבערב הסעודית, כדי לקיים את מצוות העלייה לרגל – החאג' – לקראת חג הקורבן. היום (שבת) יחלו המאמינים בהקפה הטקסית של אבן הכעבה שבלב המסגד הגדול במכה, וכן במנהגים הנוספים הנכללים בעלייה לרגל, כמו ריצה בין שתי גבעות סמוכות וביקור בעיר מינא, בעמק הנמצא לא הרחק ממכה, כדי לרגום באבנים שלושה עמודי אבן שמסמלים את השטן.

במינא אירע בשנה שעברה אסון בו נרמסו למוות מאות מתפללים, בעת קיום מצוות החאג'. על פי הנתונים הרשמיים של ממשלת ערב הסעודית, 769 עולים לרגל נהרגו באסון. אולם, כשלושה חודשים לאחר מכן דיווחה סוכנות הידיעות אי-פי כי על פי נתונים שפרסמו 36 מדינות מהן יצאו משלחות עולים לרגל מספר ההרוגים הכולל עמד על 2,411 – כמעט פי שלושה מהנתון הרשמי.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב ורוסיה הכריזו על תכנית לסיום מלחמת האזרחים בסוריה
לראשונה מאז ניסיון ההפיכה: מזכ"ל נאט"ו מבקר בטורקיה
תישלל אזרחותו של מצרי שנישא לישראלית: "איום לביטחון הלאומי"

ההכנות לתפילות חג הקורבן במסגד הגדול במכה, שבערב הסעודית, 9 בספטמבר 2016. רויטרס
לעולים לרגל חולקו צמידי אלקטרוניים לניטור מרחוק של הקהל. מתפללים מקיפים את אבן הכעבה במכה/רויטרס

האסון במינא מטיל צל כבד על חגיגות חג הקורבן השנה. לבד מן העובדה שטרם פורסמו תוצאות ועדת בדיקה לנסיבות האסון בממלכה, ממשלת ערב הסעודית לא יצרה קשר עם הניצולים ועם משפחות הקורבנות כדי לדון בפיצויים על אובדן יקיריהם. הרשויות במדינה הגבירו את היערכותן מבחינה בטיחותית לקליטת מספרם הגדול של העולים לרגל. כך למשל, נעשה שימוש בצמידים אלקטרוניים שמאפשרים ניטור מרחוק של הקהל ושליטה בעומסים ברחבי העיר וסביבה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
עולים לרגל אלפי מוסלמים התכנסו לתפילה במכה לקראת חג הקורבן. רויטרס
אבן הכעבה בלב "המסגד הגדול"/רויטרס

בנוסף, נפרשו יותר מאלף מצלמות אבטחה ורחובות צרים הורחבו כדי לאפשר ליותר אנשים לעבור בהם. הישאם אל-פאליח, העומד בראש ועדה רשמית של הממשלה הסעודית האחראית על ההכנות לחאג', אמר כי 53 מיליון דולר הושקעו ב-12 פרויקטים שנועדו לשפר את היכולת להתמודד עם המוני בני האדם שיפקדו את סביבתה של מכה.

חילופי האשמות בין טהראן לריאד

אך לא רק חששות בטיחותיים מעיבים על ציון החג השנה. בימים האחרונים החליפו מנהיגים באיראן ובערב הסעודית האשמות סביב סוגיית העלייה לרגל והשליטה במקומות הקדושים לאסלאם. בחודש מאי האחרון הכריזו הרשויות באיראן כי לא יאפשרו לאזרחי המדינה להשתתף בעלייה לרגל במכה. זאת, לאחר ששיחות בהשתתפות נציגי שתי המדינות בנושא עלו על שרטון.

שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, האשים אז את טהראן כי "התעקשה להפוך את העניין לפוליטי" והוסיף שארצו לא תמנע מאף מוסלמי לקיים את המצווה – הנחשבת לאחד מחמשת עיקרי האסלאם.

המופתי של ערב הסעודית עבד אל-עזיז א-שייח, 2009. AP
"מנהיגיה של איראן אינם מוסלמים". המופתי של ערב הסעודית/AP

ביום רביעי השבוע קרא נשיא איראן, חסן רוחאני, "להעניש את איראן על פשעיה" בשל האסון בשנה שעברה. הוא אף הוסיף שלארצו ישנה בעיות נוספות עם הממשלה בריאד, "השופכת את דמם של מוסלמים בעיראק, בסוריה ובתימן דרך הפשעים שהיא מבצעת ותמיכתה בטרור".

דבריו של רוחאני הגיעו יום לאחר שהמופתי של ערב הסעודית, עבד אל-עזיז א-שייח, הצהיר שמנהיגיה של איראן "אינם מוסלמים" והם צאצאיהם של מאמיני הדת הזורואסטרית – ששילבה עקרונות מהאסלאם ומהנצרות. לדברי איש הדת הסעודי הבכיר "העוינות של האיראנים כלפי המוסלמים, במיוחד הסונים, היא עתיקה מאוד".

א-שייח הגיב לדבריו של המנהיג הדתי העליון באיראן, אייתוללה עלי חמינאי, שכינה את בני משפחת המלוכה הסעודים "שטנים קטנים וחלשים שנחרדים מסיכון האינטרסים של השטן הגדול" –כשהוא רומז בדבריו לקשר בין הממלכה לבין ארצות הברית. חמינאי הוסיף כי יש מקום לשקול מחדש את ניהול המקומות הקדושים בידי הרשויות בערב הסעודית, בעקבות האסון במינא.

ההכנות לתפילות חג הקורבן במסגד הגדול במכה, שבערב הסעודית, 9 בספטמבר 2016. רויטרס
מתפללים בדרכם למסגד הגדול במכה, אתמול/רויטרס
ההכנות לתפילות חג הקורבן במסגד הגדול במכה, שבערב הסעודית, 9 בספטמבר 2016. רויטרס
ההכנות לקראת הגעת המוני העולים לרגל במכה, אתמול/רויטרס
ההכנות לתפילות חג הקורבן במסגד הגדול במכה, שבערב הסעודית, 9 בספטמבר 2016. רויטרס
מתפללים במסגד הגדול בשעות הערב/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully