וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסעודים "חיבלו" ובטהראן "התעקשו": למה האיראנים לא יגיעו לחאג'?

שנה לאחר האסון בעלייה לרגל למכה שהביא למותם של מאות איראנים, כישלון המגעים בין הצדדים הוא רק חלק נוסף במאבקי הכוח האזוריים. "איראן בודדה את עצמה באמצעות תמיכתה בטרור", טען שר החוץ הסעודי

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(צפו: הנשיא אובמה בערב הסעודית, בחודש שעבר)

לאחר שהרשויות באיראן הכריזו על ביטול השתתפותם של אזרחי המדינה בעלייה לרגל המסורתית למכה, הקדושה לאסלאם, שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר טען היום (ראשון) כי טהראן "התעקשה להפוך את העניין לפוליטי". אל-ג'ובייר הוסיף: "קיבלנו את כל דרישות איראן בנוגע לאזרחיה במהלך החאג'. ערב הסעודית ממלאת את חובתה בנוגע לחאג', ולא תמנע מאף אחד לקיים את המצווה". דבריו נאמרו במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו הבריטי פיליפ המונד בג'דה.

עם זאת, בהמשך דבריו הבהיר אל-ג'ובייר כי בשני סבבי השיחות בין הצדדים, האיראנים סירבו לחתום על ההסכם והציגו למעשה דרישות "שלא ניתן לקבלן", במסגרת המגעים להבטחת השתתפות האזרחים בחאג'. "איראן דרשה את הזכות לארגן הפגנות, וזה היה מוביל רק לכאוס", טען.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן: 99 מלקות לעשרות סטודנטים שהשתתפו במסיבה מעורבת
לקראת ועידת השלום: אבו מאזן בקהיר; התכנית הערבית להדחתו מתקדמת
מכה לדאעש בעיראק: "מפקד הארגון בפלוג'ה נהרג בתקיפה"

שר החוץ של בריטניה פיליפ המונד בפגישת שרי החוץ של מדינות המפרץ, ג'דה, 29 במאי 2016. סוכנות הידיעות הסעודית, אתר רשמי
"לא מתעלם מהתערבות איראן בענייניהן של מדינות האזור". המונד, היום בג'דה/אתר רשמי, סוכנות הידיעות הסעודית

מוקדם יותר מסר ארגון החאג' והעלייה לרגל של איראן כי האזרחים לא יורשו להגיע למכה, וטען כי ערב הסעודית "חיבלה" במאמצים להגיע להסכם שיבטיח את בטיחות המאמינים. בשנה שעברה מאות איראנים נהרגו במהלך העלייה לרגל, בפרשה שערערה את היחסים בין שתי המעצמות האזוריות. לכך הצטרפה הוצאתו להורג של איש דת שיעי בכיר בריאד בחודש ינואר, שהובילה לקטיעת היחסים הדיפלומטיים מצד ערב הסעודית.

המחלוקות הרבות בין הממלכה הסעודית לרפובליקה השיעית קשורות גם לתפקידן של השתיים בתמיכה בכוחות לוחמים בזירות רבות במזרח התיכון, כולל תימן, עיראק, סוריה, לוב ומדינות נוספות. אל-ג'ובייר ניצל את ההזדמנות במסיבת העיתונאים היום לצאת לא רק נגד מדיניות החאג' של טהראן, אלא נגד תמיכתה בארגוני טרור, להגדרתו, ומעורבותה בסכסוכים באזור.

שר החוץ של בריטניה פיליפ המונד בפגישת שרי החוץ של מדינות המפרץ, ג'דה, 29 במאי 2016. סוכנות הידיעות הסעודית, אתר רשמי
איראן היא "הגורם העיקרי לעימות העדתי". אל-ג'ובייר והמונד, היום/אתר רשמי, סוכנות הידיעות הסעודית

"איראן בודדה את עצמה באמצעות תמיכתה בטרור", טען. על פי הדיווח ברשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית, הוא יצא נגד פיתוח הטילים הבליסטיים בידי טהראן, והוסיף כי נוכחות כוחות צבא איראניים במדינות האזור "בהסכמה או שלא בהסכמה, אינה מקובלת על הדעת".

אל-ג'ובייר תקף באופן ספציפי את ההצהרות של איראן בנוגע למעורבותה בלחימה בעיראק, והאשים אותה בעימות המתמשך במדינה. כמו כן, הוא הוסיף כי איראן היא "הגורם העיקרי לעימות העדתי המתמשך" בעיראק, וכי היא מחמשת גם תאי טרור הפועלים בערב הסעודית ובמדינות המפרץ הפרסי. המונד מצדו הבטיח כי ממשלתו "לא מתעלמת מהתערבותה של איראן בענייניהן של מדינות האזור".

הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר מחוץ לשגרירות ערב הסעודית בטהראן, 3 בינואר 2016. רויטרס
הפגנה באיראן לאחר הוצאתו להורג של איש הדת השיעי הבכיר בערב הסעודית, בתחילת השנה/רויטרס

איראן תומכת בשורה של ארגונים שיעיים בעיראק, המשתתפים בין היתר בלחימה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), לצד צבא עיראק והקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית. ביום שישי האחרון אמר קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, בריאיון נדיר, כי טהראן היא שאחראית להקמת מיליציית "אל-חשד א-שעבי", מהגורמים המרכזיים הנלחמים בדאעש בעיראק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully