וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הסעודית: מנהיג שיעי בכיר ו-46 נוספים הוצאו להורג

"משפחת המלוכה הסעודית תימחה מעל לדפי ההיסטוריה", קרא איש הדת האיראני אחמד חתאמי, בעקבות ההודעה על הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר, שהורשע בפעילות טרור. גורמים שיעים רבים יצאו נגד ההוצאה להורג הגדולה ביותר במדינה מאז 1980

נימר בכר א-נימר, איש דת בכיר שהוצא להורג בערב הסעודית, 2 בינואר 2015. רויטרס
"שייח א-נימר זכה להערכה רבה בקהילתו ובחברה המוסלמית בכלל". א-נימר/רויטרס

בני אדם הוצאו היום (שבת) להורג בערב הסעודית, בהם איש הדת השיעי הבכיר נימר באקר א-נימר. ממשרד הפנים בריאד נמסר כי הם המוצאים להורג הורשעו בטרור. על פי ההודעה הרשמית, הם פעלו במסגרת 12 תאים של אל-קאעדה באזורים שונים במדינה בין השנים 2003 ו-2006, ותכננו "לתקוף מטות ביטחוניים וצבאיים, במטרה לפגוע בכלכלת המדינה וביחסים שלה עם מדינות ידידותיות שכנות".

45 מהם אזרחים סעודים, והשניים הנוספים הם אזרח מצרים ואזרח צ'אד. אייתוללה עלי סיסתאני, הנחשב למנהיג השיעי הבכיר ביותר, קרא לערב הסעודית לפני ההוצאה להורג לזכות את א-נימר, אולם בית הדין לערעורים בריאד הותיר את ההחלטה על כנה. איש הדת האיראני אחמד חתאמי, המקורב לשלטון בטהראן, טען כי מדובר בהחלטה "פושעת" והוסיף כי משפחת המלוכה הסעודית "תימחה מעל לדפי ההיסטוריה" בעקבות הוצאתו להורג של א-נימר.

עוד בוואלה! NEWS:
נשיא איראן: "רוב הטרור מתחולל בעולם המוסלמי, עלינו לשנות תדמית"
"טבח" בצפון ניגריה: מאות שיעים נהרגו מירי כוחות הביטחון
ערב הסעודית הודיעה על הקמת ברית איסלאמית ללוחמה בטרור

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בביקור בערב הסעודית, 29 בדצמבר 2015. רויטרס
ההוצאה להורג מגיעה על רקע מאבקי כוח אזוריים. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לצד המלך סלמאן, ריאד, בשבוע שעבר/רויטרס

אחיו של א-נימר, מוחמד, מסר כי המשפחה "בהלם" מהידיעה על הוצאתו להורג של איש הדת הבכיר, אולם הוסיף כי הוא מקווה שהתגובה לא תהיה אלימה. "שייח א-נימר זכה להערכה רבה בקהילתו ובחברה המוסלמית בכלל, ואין כל ספק כי הוצאתו להורג תעורר תגובה", אמר. "אנו מקווים שהתגובה תהיה מוגבלת למסגרת לא אלימה. אסור להגיב מעבר לכך, מספיק לשפיכות הדמים".

דבריו מגיעים על רקע מתיחות קשה בין השיעים לסונים באזור המפרץ הפרסי. בהצהרה רשמית מהמועצה העליונה של השיעים בלבנון, נמסר כי ההוצאה להורג היא "טעות חמורה". בכלי תקשורת המזוהים עם המורדים החות'ים בתימן גינו את הוצאתו להורג של "לוחם הקודש" השיעי, ויצאו נגד "משפט הראווה" של הרשויות הסעודיות.

ארגון חיזבאללה הלבנוני היה בין רבים שגינה את ההוצאה להורג, והגדיר אותה "פשע". קסים אל-עראג'י, מנהיג הזרוע המדינית של המיליציה השיעית "ארגון בדר" הפועל בעיראק, קרא לממשלה העיראקית לקטוע את היחסים עם ערב הסעודית. "זהו פשע גדול שפתח את שערי הגיהנום", אמר.

שיעים רבים יצאו להפגנות בכמה מוקדים במחוז קטיף המזרחי, וקראו: "הלאה עם אל-סעוד", בהתייחסות למשפחת המלוכה. משטרת בחריין ריססה גז מדמיע על עשרות מפגינים שהתכנסו בעיירה השיעית אבו סאיבה, ממערב לבירה מנאמה, במחאה על הוצאתו להורג של א-נימר. המפגינים קראו למחאה נרחבת בממלכה, שמרבית תושביה סונים.

איראן: "ערב הסעודית תשלם ביוקר"

בשנה שעברה מסרה ממשלת איראן כי הוצאתו להורג של א-נימר, שנעצר בשנת 2012, "תעלה לערב הסעודית ביוקר". הודעה דומה נמסרה הבוקר ממשרד החוץ בטהראן. במקביל, המשרד זימן אליו דיפלומט סעודי בכיר במחאה על ההוצאה להורג. גם במערב גינו את ההוצאה להורג, ומשרד החוץ בגרמניה מסר כי ההוצאה להרוג עושיה להגביר את המתח האזורי.

מוקדתא א-סדר, בכיר שיעי בעיראק, טען בסוף החודש שעבר כי ההחלטה הסעודית עלולה "להצית את האזור" מחדש, ולעורר אלימות על רקע דתית. ברשת "סומריה" העיראקית דווח כי חבר מפלגת השלטון בבגדאד מוחמד א-סייהוד טען כי "ההחלטה של משפחת המלוכה נועדה להצית את הלהבות באזור".

פיגוע התאבדות במסגד שיעי, אל-קודיח, ערב הסעודית, מאי 2015. רויטרס
זירת פיגוע במסגד שיעי בערב הסעודית, מאי 2015/רויטרס

לצד א-נימר, לפחות שלושה שיעים נוספים הוצאו להורג, בהוצאה להורג הגדולה ביותר ב-35 השנים האחרונות. בשנת 1980, הוצאו להורג 63 בני אדם שהורשעו בפעילות טרור נגד המסגד הגדול במכה בשנה שלפני כן. במהלך שנת 2015, הוצאו להורג בממלכה 157 בני אדם – המספר הגבוה ביותר זה שני עשורים. בשנת 2014, 90 בני אדם הוצאו להורג.

בשנה האחרונה, הממשלה בריאד התחייבה לפעול נגד תאים איסלאמיסטיים במדינה, לאחר שורת פיגועי התאבדות וירי ברחבי המדינה, שבוצעו על ידי מחבלים המזוהים עם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) והביאו למותם של עשרות בני אדם. "יש לחץ רב על הממשלה להעניש את האנשים האלה", הסביר מוסטפא עלאני, פרשן צבאי המקורב למשרד הפנים. "זה מעביר מסר ברור".

כמו כן, בשנה האחרונה דווח על שורת מתקפות נגד שיעים, בעיקר במסגדים, בערב הסעודית ובמדינות השכנות. זאת, על רקע מאבקי הכוח באזור כולו וזירות הלחימה בסוריה, בתימן ובעיראק, שם נאבקים הכוחות בגיבוי האיראנים השיעים בכוחות הנתמכים על ידי ערב הסעודית ובעלות בריתה הסוניות. הקואליציה המוסלמית נגד דאעש שעליה הכריזה ערב הסעודית בחודש שעבר זכתה לביקורת חריפה מצד גורמים שיעיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully