וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גשר המכביה והקריסה בהר הרצל: אסונות ההנדסה הקטלניים בישראל

6.9.2016 / 1:03

התאונה באתר הבנייה ברמת החייל בתל אביב מצטרפת לשורת אסונות בנייה מהעשורים האחרונים. על אף שהמודעות לנושא גוברת, בשנים האחרונות כמות התאונות עלתה ב-30% - ולא נעשה די לשינוי המצב

צילום: דני שכטמן, עריכה: יאיר דניאל

קריסת החניון שאירעה אתמול (שני) באתר בנייה ברמת החייל בתל אביב, שבה נהרגו שני בני אדם ונפצעו 23, מצטרפת לרשימה ארוכה של אסונות בנייה שאירעו בישראל בעשורים האחרונים. הללו מתווספים למקרים רבים אחרים של קריסת מבנים, מרפסות, גשרים ועוד שנגמרו ללא נפגעים.

עוד על קריסת החניון בוואלה! NEWS:
ח"כ עודה על קריסת החניון בת"א: "להקים ועדת חקירה ממלכתית"
עם רדת החשכה: אבד הקשר עם כל שבעת הלכודים בחניון שקרס
הפועל צילם את החניון שעות לפני הקריסה: "המשטח רעד כשעבדנו"

צוותי חילוץ בזירת קריסת החניון ברמת החייל. תל אביב, 5 בספטמבר 2016. מגד גוזני
עבודות צוותי החילוץ לאחר קריסת החניון, אמש/מגד גוזני

23 ביוני 2015 – אישה נהרגה בקריסת מערכת תאורה באולם חתונות ביבנה

קריסת נברשת במהלך אירוע חינה באולם האירועים "חופה" שביבנה, יוני 2015. אבי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
גוף התאורה לאחר קריסתו/מערכת וואלה! NEWS, אבי אשכנזי

אביבה חיון בת ה-54 נהרגה ו-21 בני אדם נוספים נפצעו במהלך חתונה באולם "עדיה" בעיר יבנה, לאחר שמערכת תאורה בקוטר של כחמישה מטרים קרסה ונפלה על החוגגים. האירוע הטרגי התרחש בסביבות השעה 00:30 לפנות בוקר, במהלך חתונתם של מור וקארין חיון שבה נכחו כ-750 בני אדם. בחודש מרץ האחרון הודיעה המשטרה כי היא ממליצה להעמיד לדין בגין גרימת מוות ברשלנות את בעלי האולם, את אחראי התאורה של האולם ואת מתקין מתקן התאורה.

13 במאי 2015 – ארבעה נפצעו באורח קל מאוד בקריסת תקרה בקניון בת ים

נפילת התקרה של סניף רנואר בקניון בת ים, מאי 2015. מבזקי חדשות בזמן אמת, מערכת וואלה! NEWS
הקריסה אירעה כנראה בעת התקנת מצלמות אבטחה/מערכת וואלה! NEWS, מבזקי חדשות בזמן אמת

ארבעה בני אדם, בהם תינוקת בת שנתיים, נפצעו באורח קל מאוד בעקבות קריסת תקרת גבס בחנות בגדים של רשת "רנואר" בקניון בת ים. ככל הנראה, הקריסה אירעה בעת התקנת מצלמות אבטחה בתקרת החנות.

18 באפריל 2012 – קצינת צה"ל נהרגה בחזרות לטקס יום העצמאות בהר הרצל

הילה בצלאלי. דובר צה"ל
סגן הילה בצלאלי בעת ההכנות לטקס/דובר צה"ל

כשבוע לפני טקס הדלקת המשואות הממלכתי בהר הרצל קרס המבנה שמחזיק את מערכת התאורה בבמה המרכזית וגרם למותה של סגן הילה בצלאלי, בת 20 ממבשרת ציון, ולפציעתם של שבעה חיילים. האסון אירע בצהרי היום, בשיא חזרות תרגילי הסדר המסורתיים של דגלני צה"ל לקראת הטקס.

מחקירת המקרה עלה כי כבל שחיבר את הגשר הכבד לבטונדה באמצעות ווים מיוחדים נקרע כתוצאה מטלטלת הרוח העזה שנשבה במקום. עם קריעת הכבל, שעל פי תקני הבטיחות אמור היה לעמוד בעומס הרוח, החלה להיגרר הבטונדה וכך למעשה קרס הגשר ומחץ את בצלאלי למוות. בדצמבר 2014 הגישה פרקליטות מחוז ירושלים לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד חברת עיצוב במה בע"מ ונגד חמישה נאשמים נוספים בגין גרימת מותה ברשלנות של סגן בצלאלי.

אסון ורסאי הוא אסון הבנייה הקטלני והידוע ביותר בתולדות ישראל. 23 בני אדם נהרגו לאחר שרצפת רחבת הריקודים של אולם האירועים "ורסאי" בשכונת תלפיות בירושלים קרסה במהלך חתונתם של בני הזוג קרן ואסף דרור. למעלה מ-350 אורחים נוספים שהשתתפו בשמחה נפצעו. האסון אירע במהלך האינתיפאדה השנייה, דבר שעורר חשש כי מדובר בפיגוע, אולם עם חלוף הזמן התברר כי מדובר בכשל בנייה, שיוחס לאחר מכן לשיטת ה"פל קל".

האסון זכה לתהודה רבה משום שהוא תועד במצלמות ושודר בכלי התקשורת. מהנדסי אולם ורסאי וממציא שיטת הפל קל אלי רון הורשעו בגרימת מוות ברשלנות ונגזר עליהם עונש מאסר. בעקבות האסון הוקמה ועדת חקירת ממלכתית, ועדת זיילר, שהעלתה ממצאים חמורים בנושאי האיכות והבטיחות של הבנייה בישראל.

16 באפריל 2000 – אדם אחד נהרג בקריסת תקרה בטירה

אדם אחד נהרג ושמונה אחרים נפצעו בקריסת תקרה באתר בנייה בטירה. המשטרה עצרה את הקבלן, את המהנדס ואת יזמי הפרויקט בחשד לגרימת מוות ברשלנות.

11 ביוני 1998 – שני תלמידים נהרגו בקריסת אולם ספורט בבאר שבע

שלומי טולדו וליאור קבלו, בני 14, נהרגו בעקבות קריסת תקרת אולם הספורט בבית הספר התיכון מקיף ו' בבאר שבע. לאחר האירוע הטרגי הורשעה עיריית באר שבע בגרימת מותם ברשלנות, בעוד שרבים מהמעורבים שהואשמו ברשלנות - זוכו.

14 ביולי 1997 – ארבעה ספורטאים נהרגו באסון המכביה

אסון המכבייה. AP
הגשר קרס בעתש הספורטאים צעדו עליו/AP

בסמוך לשעה 20:00 בערב, עשו את דרכם עשרות ספורטאים יהודים לעבר אצטדיון רמת גן. הספורטאים צעדו על גשר ארעי שהוקם מעל הירקון לכבוד אירועי המכביה ה-15, והוא קרס תחתיהם בעת שחצו את הנחל. ארבעה מחברי המשלחת האוסטרלית למכביה נהרגו, וקרוב ל-70 בני אדם נפצעו בדרגות שונות. העובדה שהספורטאים נפלו למי הירקון המזוהמים החמירה את חלק מהפגיעות. בגין האסון הורשעו הקבלנים, מנהל החברה הארגונית וחבר תנועת "מכבי" בגרימת מוות ברשלנות ונידונו למאסר.

16 במרץ 1994 – שלושה נהרגו באסון גשר שפירים

פועל בניין שעבד בגשר שפירים ושני נהגים נהרגו בהתמוטטות מגדל תומכות זמני בגובה שלוש קומות, שתמך בקורות הבטון שהוצבו בגשר שמעל כביש ירושלים-תל אביב. עשרות טונות של בטון מחצו שתי מכוניות שעברו במקום וכתוצאה מכך נהרגו אבירם ברכה, שמואל מנשה ופבל טנקו. המהנדסים, מתכנן התומכות, מהנדס הביצוע, מנהל הפרויקט, המפקח מטעם נתיבי ישראל ומנהל העבודה באתר הורשעו בגרימת מוות ברשלנות.

המודעות גוברת - וגם כמות התאונות

לרשימת האסונות התווספה בשנים האחרונות הכרה גוברת והולכת בחשיבות הגברת המודעות לבטיחות באתרי בנייה, לנוכח תאונות בנייה רבות שבהן מעורבים בעיקר פועלי בניין. מנתונים כלליים על תאונות עבודה מוועדת העבודה והרווחה וממכון המחקר של הכנסת, עולה כי 50% מההרוגים בתאונות עבודה הם עובדים בענף הבניין, וכי משנת 2009 ועד לשנת 2014 עלה שיעור ההרוגים בתאונות עבודה בכ-30%.

בנוסף לכך, נמצא כי בכל שנה נפתחים בין עשרה ל-25 תיקים בגין עבירות רשלנות באתרי בנייה ובגין עבירת גרימת מוות ברשלנות באתרי בנייה, ומתוכם מוגשים לא יותר מארבעה כתבי אישום בשנה, לרוב פחות מכך. עוד עלה כי מנהל הבטיחות במשרד הכלכלה מעסיק כיום 17 מפקחים בלבד, שאמורים להגיע אל למעלה מ-13 אלף אתרי בנייה ברחבי הארץ כולה, בעזרת חמישה רכבים בלבד.

בדוח מבקר המדינה שהוגש במאי 2015 נכתב כי למרות שחלפו 11 שנים מאז פרסום מסקנות ועדת זיילר, שהוקמה בעקבות אסון ורסאי, לא הוקם מערך פיקוח חדש בנושא הבנייה. בדוח נקבע כי למעשה מצב הבקרה בתחום תכנון המבנים ובנייתם אינו שונה במידה ניכרת מהמצב שהיה בתחום במועד שבו אירע אסון ורסאי. המבקר החליט אז כי יש לזרז בדחיפות את הקמתו של מערך חדש להבטחת האיכות והבטיחות בענף הבנייה.

(עדכון ראשון: 22:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully