וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העציר הפלסטיני שובת הרעב שעלול להצית מחדש את גל הטרור הדועך

שמעון סימן טוב

13.8.2016 / 0:20

ביום השחרור של בילאל כאיד מהכלא הוצע לו להיות מגורש לירדן או להיעצר מנהלית. לאחר שבחר באפשרות השנייה, פתח בשביתת רעב, שנמשכת כבר 66 ימים. בשבוע שעבר פתחו בעקבותיו עשרות אסירים בשביתת הזדהות, והחשש הוא שמותו או הזנתו בכפייה עלולים להבעיר את השטח

צילום: בני בן סימון, עריכה: מתן חדד

(בווידאו: עשרות משתתפים בהפגנה למען בילאל כאיד, השבוע)

גל הטרור שהחל בסוף השנה שעברה הולך ודועך בחודשים האחרונים, אך מה שעלול להצית מחדש את השטח הוא לאו דווקא הסלמה מכוונת מגבוה או פיגוע קטלני, אלא סמל או רעיון – בדמות מאבקו של עציר מנהלי השובת רעב. בילאל כאיד, איש הזרוע הצבאית של החזית העממית, שובת רעב זה 66 ימים ואחרי מהלכיו עוקבים מקרוב לא רק בשירות בתי הסוהר אלא גם במערכת הביטחון.

מאבקו אף הוביל בשבוע שעבר לשביתת רעב המונית בבתי הסוהר שנמשכה יומיים ולהפגנות אלימות בגדה. מותו או הזנתו בכפייה עלולים להתסיס מחדש את האזור. אתמול (שישי) דחה בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע את עתירותיו של כאיד וקבע כי יישאר כבול בידיו וברגליו למיטתו שבבית החולים ברזילי באשקלון.

כאיד, בן 35, נולד בעיירה עסירה א-שמאליה מצפון לשכם. בשנת 2001, במהלך האינתיפאדה השנייה, הוא נעצר בחשד לחברות בתא טרור של החזית העממית, "גדודי אבו עלי מוסטפא", שנקראים על שם מזכ"ל התנועה שחוסל בשנת 2001 מירי טילי אפאצ'י על משרדו ברמאללה. אנשי הגדודים היו אחראים בין היתר על רצח השר לשעבר רחבעם זאבי. בדצמבר באותה השנה כאיד נידון ל-14 שנות מאסר וחצי בגין ביצוע פיגועים, בהם שני פיגועי ירי, ותכנון פיגועים וחטיפת חייל, שלא יצאה לפועל.

לקריאה נוספת:
שביתות רעב ו"מצב חירום": תסיסה בקרב האסירים הפלסטינים בבתי הכלא
לאחר שפוזרו מחשש להתאגדות: מאה אסירי חמאס מאיימים בשביתת רעב
לאחר יומיים: אסירי חמאס הפסיקו את שביתת הרעב ההמונית נגד שב"ס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בילאל כאיד מצייר את שחרורו. איור מתוך טוויטר/מערכת וואלה!, צילום מסך

בספטמבר של השנה שעברה, בעקבות "חומר סודי" שהגיע לידי מערכת הביטחון, לפיו שב כאיד מבין כותלי הכלא לפעילות טרור, החליט בית המשפט להעביר אותו לבידוד. הוא נשאר בבידוד עד היום שבו היה אמור להשתחרר – 13 ביולי. אלא שאז נמסר לו כי בשל מסוכנתו לא ניתן לשחררו לחיק משפחתו, והוצבה בפניו האפשרות להיות מגורש לירדן או להישאר במעצר מנהלי.

כאיד סירב לעבור לירדן, נשלח למעצר מנהלי ופתח בשביתת רעב, שנמשכת ברציפות כבר 66 יום. סיפורו התפשט ברחוב הפלסטיני ובמהלך שביתת הרעב שלו נערכו כמה הפגנות לשחרורו ברחבי הגדה. עשרות אסירי הג'יהאד האסלאמי שבתו רעב לאות הזדהות עמו, והתקשורת הפלסטינית מדווחת בהרחבה על כל התפתחות במאבקו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כאיד בתא כלאו, בטרם החל את שביתת הרעב שלו/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צו המעצר של בילאל כאיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחרונה ערכה משלחת רופאים פלסטינית ביקור בבית החולים ברזילי והזהירה בסיומו כי כאיד עלול למות מוות פתאומי מדלקת ריאות או מבעיות לב. מוות כזה עלול להצית את השטח ולגרום להתלקחות מחודשת של האלימות.

כדי למנוע מצב של מוות פתאומי תשקול ישראל אם להזינו בכפייה, סוגיה מורכבת שעליה חלוקה ההסתדרות הרפואית, הסבורה כי מדובר בעינויים. בעבר התנגדה ההסתדרות להזין בכפייה את העציר מוחמד עלאן, ששבת רעב יותר מ-65 ימים, וכן את העציר מוחמד אל-קיק, ששבת רעב 94 ימים. בפני מדינת ישראל עומדת כעת הדילמה אם לשחרר את כאיד ובכך להיכנע לדרישותיו של שובת רעב, או להמשיך במצב הקיים ולהסתכן בהבערת השטח.

(עדכון ראשון: 20:52)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יהפוך לסמל? כאיד בכלא/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully