וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתות רעב ו"מצב חירום": תסיסה בקרב האסירים הפלסטינים בבתי הכלא

אילן זלאיט ואבי אשכנזי

3.8.2016 / 14:45

לאות תמיכה במאבקו של העציר הפלסטיני המנהלי בילאל קאייד, ששובת רעב זה 51 ימים, הודיעו כמאה אסירים שיפתחו בשביתת רעב. במקביל, מסלימה מחאת אסירי חמאס על תנאיהם. שב"ס: "מודעים לכוונות, נערכים לכך מודיעינית"

עריכה: יאיר דניאל

(מפגינים למען אורון שאול חסמו אוטובוסים של חמאס בכלא נפחא, לפני חודש)

סאגת שביתת הרעב של עציר פלסטיני מתפשטת לבתי הכלא בישראל: זה 51 ימים שבילאל קאייד, פעיל בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין, שובת רעב בדרישה לסיים את מעצרו המנהלי. כעת, שבועיים וחצי לאחר אשפוזו בבית החולים ברזילי שבאשקלון ולאות תמיכה במאבקו, החלו עשרות אסירים ביטחוניים השוהים בבתי הכלא בישראל לשבות רעב. גורמים בשב"ס מסרו: "גורמי המודיעין אכן יודעים על כוונת אסירי חמאס לשבות רעב ונערכים לכך מבחינה מודיעינית".

קאייד נעצר לאחר ששוחרר מהכלא בתום 14 שנות מאסר שנגזרו עליו בגין עבירות ביטחוניות בתקופת האינתיפאדה השנייה. בשנה האחרונה לעונשו הוא אף הועבר לבידוד. מאז אשפוזו של קאייד הודיעו כמאה אסירים פלסטינים כי יפתחו בשביתת רעב, רובם חברי החזית העממית, ובראשם ראש הזרוע הצבאית של הארגון אחמד סאדאת, שנושא מאסר עולם בגין תכנון רצח השר לשעבר רחבעם זאבי.

לקריאה נוספת:
בכירים בשב"ס: "מפקד כלא נפחא הודח כי אסירי חמאס איימו בשביתת רעב"
מפקד כלא נפחא הודח במפתיע: "שמע על כך מנציג אסירי חמאס"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איבד 33 קילוגרמים ממשקלו. בילאל קאייד לפני שפתח בשביתת רעב/מערכת וואלה!, צילום מסך

קאייד, בן 35 מאזור שכם, סירב להצעת ישראל להשתחרר בתנאי שיגורש לירדן. אתמול, לאחר שבית הדין הצבאי דחה את ערעורו, הוא מסר הודעה באמצעות משפחתו כי הוא מסלים את צעדיו ויסרב לקבל כל טיפול רפואי שיוצע לו בבית החולים. הוא הוסיף כי למרות מצבו הבריאותי הוא דורש לשוב לכלא, "כדי לעמוד לצדם של האסירים המתקוממים נגד בתי הכלא של הכיבוש. המעצר המנהלי שמוטל עליי הוא קו אדום מסוכן, שנועד לחסל את הנהגת התנועה", טען בהודעה.

משלחת רפואית פלסטינית שביקרה את בילאל קאייד אתמול בבית החולים מסרה כי לפי הרופאים המטפלים הוא נמצא בסכנת מוות מידית, ושמאז תחילת השביתה איבד 33 קילוגרמים ממשקלו. חברי המשלחת אמרו כי קאייד סובל מחולשה, בעיות ראיה ובעיות בלב ובריאות, וציינו כי הוא כבול למיטה ומזינים אותו במים, מלח וויטמינים. יו"ר ועדת האסירים ברשות הפלסטינית, עיסא קראקע, ערך מסיבת עיתונאים והודיע כי "חלה הידרדרות קשה במצבו הבריאותי של קאייד, ובכל רגע הוא עלול למות".

"בשל היחס המתעמר": אסירי חמאס הכריזו על "מצב חירום"

לשביתת הרעב המתרחבת מצטרפות מחאות של אסירים נגד תנאי כליאתם ודרישות לשיפורם, בעיקר בכל הנוגע לכליאה בבידוד והרחקה בין אסירים. אמש הכריזה הנהגת אסירי חמאס על "מצב חירום" בכל בתי הכלא, בשל היחס המתעמר, לדבריהם, של שב"ס נגד האסירים הפלסטינים בכלא נפחא. בהודעה נאמר כי "החל מרגע זה כלל האסירים נמצאים בכוננות כדי להגיב לדיכוי השרירותי של שירות בתי הסוהר. ביממה הקרובה נודיע על צעדי הסלמה". בין היתר טוענים בחמאס כי עשירית מהאסירים בכלא נפחא הועברו למתקני כליאה אחרים.

בתחילת השבוע טענו קצינים בכירים בשב"ס כי הדחתו של מפקד כלא נפחה גנ"מ יוסי איבגי לאחר חמישה חודשים בתפקיד נעשתה בשל איומים של אסירי חמאס על שב"ס, לפיהם אם מפקד הכלא "לא יטופל", יפתחו מאות אסירים בשביתת רעב. לפי גורם בשב"ס, איבגי אף קיבל את ההודעה על הדחתו לראשונה מפי דובר האסירים הפלסטינים הכלואים. לדבריו, איבגי נקט מדיניות קשה בכלא והורה על חיפושים בתאים ושלל פריווילגיות לאסירים בעייתיים, מהלכים שהתקבלו במורת רוח מצד אסירי חמאס. הגורמים בשב"ס טענו כי השר לביטחון פנים גלעד ארדן "מגלה רפיסות וחולשה מול אסירי חמאס", אולם לשכת השר ארדן הכחישו כי יש קשר בין שינויי התפקידים בשב"ס לבין דרישות האסירים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קאייד בתאו. איור שפורסם בכלי תקשורת פלסטיניים/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully