וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בשב"ס: "מפקד כלא נפחא הודח כי אסירי חמאס איימו בשביתת רעב"

31.7.2016 / 18:49

ההדחה המפתיעה של גנ"מ יוסי איבגי הובילה למשבר בין נציבת שב"ס והשר לביטחון פנים לבין קצינים בארגון. גורמים בשב"ס טוענים כי איבגי הודח בשל הקו התקיף שהנהיג, המנוגד למדיניות ארדן "שמגלה רפיסות וחולשה מול אסירי חמאס"

עריכה: יאיר דניאל

(משפחת אורון שאול מפגינה נגד אסירי חמאס בכלא נפחא, בחודש שעבר)

בצל הדחתו של גנ"מ יוסי איבגי מתפקיד מפקד כלא נפחא, שמאוכלס בעיקר באסירים ביטחוניים, טוענים היום (ראשון) קצינים בכירים בשב"ס כי השר לביטחון פנים גלעד ארדן "מגלה רפיסות וחולשה מול אסירי חמאס". לטענתם, הגורם להדחת איבגי מתפקידו היה איומים של אסירי חמאס על שב"ס, לפיהם אם מפקד הכלא "לא יטופל", יפתחו בשביתת רעב.

ביום ראשון שעבר פורסם כי איבגי הועבר מתפקידו ומונה לתפקיד סגן מפקד יחידת נחשון של שב"ס. הוא הודח חמישה חודשים לאחר שמונה לתפקיד, ולפי גורם בשב"ס, קיבל את ההודעה על הדחתו לראשונה מפי דובר האסירים הפלסטינים הכלואים. מדובר במפקד השני ברציפות שמודח מתפקיד ניהול הכלא, הנחשב לאחד השמורים ביותר במדינה. לפני כחצי שנה נרשם בכלא אחד המחדלים הביטחוניים החמורים ביותר. אסירי חמאס נצפו כשהם יוצאים מהאגף, מגיעים לשער החיצוני של הכלא, מקבלים לידיהם טלפונים ניידים ושבים אליו. "במזל החליטו האסירים שהם לא בורחים אלא רק מבריחים טלפונים לכלא", אמר גורם בשב"ס. בעקבות המחדל הודח מפקד הכלא גנ"מ שמעון ביבס ובשב"ס זימנו את איבגי ודרשו ממנו לקבל את הפיקוד על כלא נפחא.

הדחתו של איבגי בשבוע שעבר הסעירה את צמרת שב"ס, ובין נציבת השב"ס עפרה קלינגר והשר ארדן לבין קצינים בכירים בארגון נוצר משבר אמון, שכנראה הגיע לשפל חסר תקדים. "שלחו בן אדם לעשות סדר מול האסירים שהם מחבלים, רוצחים, אויבי המדינה והשר ונציבת שב"ס נכנעים לתכתיבים של המחבלים הללו ומסרבים להעניק גיבוי למפקדי בתי הכלא". אמר קצין בכיר שפרש לאחרונה משב"ס.

רב-גונדר עופרה קלינגר, נציבת שירות בתי הסוהר, 23 בנובמבר 2015. ראובן קסטרו
"לא מעניקים גיבוי למפקדי הכלא". קלינגר ולצדה השר ארדן/ראובן קסטרו

הגורמים בשב"ס טוענים כי ארדן דרש להחיל מדיניות של שקט תעשייתי בבתי הכלא בכל הקשור להתנהלות מול האסירים הביטחוניים. "המנדט שהשר ונציבת שב"ס נתנו למפקדי הכלא מול האסירים הביטחוניים מסתכם רק בלבדוק את תאריך התוקף של הביצים הרכות המוגשות לאסירים הביטחוניים", אמר גורם בכיר אחר בשב"ס.

"למפקדי שב"ס אין גיבוי מול אסירי חמאס"

לצד הביקורת על קלינגר וארדן, הגורמים בשב"ס כיוונו את חציהם גם נגד ראש חטיבת המודיעין בשב"ס, גנ"מ יובל ביטון. לפני כמה חודשים מונה לתפקיד ביטון, ששימש בעבר רופא שיניים בארגון, אחרי שלפני חמש שנים עשה הסבה מקצועית לחטיבת המודיעין. "היום הוא מנהל את המדיניות של שב"ס ומדינת ישראל מול אסירי חמאס", סיפר הגורם, שטען כי ביטון מוביל קו אנמי ופשרני מול האסירים, שכולל בין היתר מתן הטבות תמורת שקט בבתי הכלא.

לטענת הקצינים בשב"ס, איבגי נקט מדיניות קשה בכלא נפחא. הוא הורה על חיפושים בתאים ושלל פריווילגיות לאסירים בעייתיים. מהלכיו התקבלו במורת רוח מצד אסירי חמאס, שפנו לקצין המודיעין ביטון והציבו לו, לדברי הקצינים, דרישה - "אם לא יינקטו צעדים להרחקת מפקד הכלא החדש, יפתחו מאות מאסירי החמאס בשביתת רעב". לטענתם, בעקבות המלצת קצין המודיעין ובגיבוי השר ארדן זומן איבגי לנציבת שב"ס והודח מתפקידו. "ברור לנו שבעידן ארדן וקלינגר אין למפקדי שב"ס גיבוי מול אסירי חמאס. הם רוצים שקט על חשבון הביטחון והמשמעת בבתי הכלא", פסק גורם בשב"ס.

השר ארדן בתגובה: אין שום קשר בין מינוי מפקדים לתנאי האסירים

לשכת השר ארדן מסרה בתגובה לטענות שהושמעו: "הידיעה שקרית לחלוטין והפוכה מהמציאות. אין שום קשר בין מינוי מפקדים בשב''ס לתנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים הנקבעים על ידי הדין ובהתאם להחלטות ממשלה ואופן ניהול בתי הכלא על ידי הנציבה. השר ארדן הוא זה שיזם את החמרת תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים ודרש זאת בקבינט הביטחוני ולאור דרישתו אמור להתקיים בקרוב בקבינט דיון בנושא זה. השר ארדן פעל כך גם בעבר כחבר כנסת כאשר יזם חקיקה לפגוע בתנאי האסירים הביטחוניים ולכן פרסום הפוך שאינו מבוסס על עובדות יהווה פגיעה קשה בשמו הטוב של השר והוצאת דיבה".

בית סוהר נפחא. שירות בתי הסוהר, אתר רשמי
"אין שחר לקביעה כי אסירים מעורבים בתנועות מפקדים". כלא נפחא/אתר רשמי, שירות בתי הסוהר

דובר שירות בתי הסוהר, גונדר-משנה אסף ליבראטי, מסר: "פנייה אנונימית לתקשורת והסתתרות מאחרי התואר 'קצינים בכירים' הינה מעשה פחדני, בעיקר כשהדבר נעשה תוך הכפשת בעלי תפקידים, באופן שנראה כמו סגירת חשבונות אישית. הפרטים ובעיקר הפרשנויות שנמסרו למערכת וואלה מוטעות ויש יסוד להניח שמי עומד מאחוריהן מודע לכך". עוד ציין ליבראטי כי "מינויי בעלי התפקידים בשירות בתי הסוהר נעשים בהתאם לצרכי הארגון, באופן ענייני ומקצועי, תוך התייעצות ודיון בפורומים המתאימים, כמו גם במקרה זה".

לדברי ליבראטי "מדובר במפקד מוערך, אשר ביצע תפקיד מצוין, ולאור צורך דחוף שנוצר הוצב בתפקיד חשוב ורגיש, ביחידת נחשון, בה ביצע מספר תפקידים בכירים. בחודשים האחרונים הוחלפו רוב מפקדי בתי הסוהר בשב"ס, כך שהאפשרויות לאיוש סגן מפקד נחשון היו בכל מקרה מקרב מפקדי בתי סוהר חדשים. אין שחר לקביעה כי אסירים מעורבים בתנועות מפקדים, והנחה זו מופרכת מיסודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully